Amikor valaki ebike építésbe vagy vásárlásba kezd, az első dolog, amivel szembesül, hogy akkumulátort kell választania, ami alapvetően meghatározza a gép későbbi teljesítményét, használhatóságát. Remélem nem merülsz le teljesen, amíg végigolvasod rövid összefoglalóm az akkumulátor választásáról… 😉

Kezdetben vala az ólmos akkumulátor, ami jó ha 200 újratöltést kibírt, iszonyat súlya, de megfizethető ára volt, így a ma futó régebbi ebike-ok 60-70%-a még biztosan ebből nyeri a szuflát. Aztán jöttek a nikkeles akksik, másfél-kétszer több energiát tudtak eltárolni ugyanakkora térfogatban, viszont cserébe kétszer annyiba is kerültek.

És eljutottunk napjainkig, amikor új gépeket kizárólag valami lítiumos elemmel tudunk vásárolni. Ezek közül is kettőt emelnék ki: a LiIon és a LifePo4 alapúakat. Ha a LiIon típust veszem alapnak, akkor ugyanakkora súlyú akksi kb. 20%-kal több energiával tud többet szolgáltatni a LifePO4 esetén. Itt már az akku élettartama 500-1000 feltöltés.

Helyes, Li Ion akksit minden ebike-ba! 🙂 A dolog azonban nem ilyen egyszerű sajnos, ha az árakat is figyelembe veszem. A LifePO4 csak kicsit drágább, mint LiIon, viszont cserébe a kémiai reakciók miatt veszélyesebb, könnyebben robban egy rövidzár vagy elektronikai meghibásodás esetén….

Ha tehát a súly mindenek felett való, akkor csak Li Ion akksit vegyünk, nem hiába van ez a típus a kanadai BionX rendszerek 2011-es modelljeiben. De ezért nagyon mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk.

És ha már kiválasztottuk az akkumulátort, meddig fogunk eljutni vele, mielőtt újra csak a sakát izomerőnkre leszünk utalva? Nos, ez egy fogós kérdés, és nem is fogok tudni rá rendesen válaszolni, hiszen ez rengeteg paramétertől függ kezdve a rásegítés fokától a terepviszonyokon keresztül a kerékpáros és a bicikli súlyáig. Akit érdekel az az ebikes.ca oldalán részletes tanácsadást kaphat (strébereknek ajánlom a kreuzeutter oldalát ;)), de én azt gondoltam, hogy kellene valami ökölszabály, ami segít a műszaki paramétereket hatótávolságra fordítani.

Azt tudjuk, hogy az akkumulátor teljesítményének a legjobb mérőszáma annak Wh értéke, amit úgy kapunk, hogy az akksi Volt értékét összeszorozzuk az Ah értékkel. Mondjuk, ha 36V-os rendszerünk van és 12Ah akksit használunk, akkor ez a szám 432Wh. Kétszer akkora Wh számú akkumulátor elviekben kétszer akkora hatótávolságot is bír. Ha lenne egy olyan állandó számunk, ami megmondaná, hogy egy km alatt mennyi energiát kell a motornak kifejteni, akkor már meg is lenne a tervezett hatótávolság.

Örömmel közlöm, hogy a statisztika és az extraenergy.org a segítségünkre siet ebben! Ez utóbbi egy non-profit szervezet, amely rendszeresen tesztel ebike-okat, és az eredményeket nyilvánosságra is hozza. Minden évben 20 ebike-ot vizsgálnak “városi”, “túra” és “hegyi” körülmények között. A 2010-es pálya így nézett ki:

2010-es teszt pálya

Íme egy rövid táblázat a gépek akksijának Wh száma, és a három mérőpályán mért hatótávolság között:

Elérhető hatótávolságok km-ben

Már csak átlagokat kell számolnunk és meg is vagyunk:

  • városi körülmények között, gyakori megállás és indítással átlagosan 15 km/h-ás tempóval 13 Wh/km a “fogyasztás”
  • túrázva 25 km/h-ás átlagsebességnél 7Wh/km a “fogyasztás”
  • hegyre fel és le (közel 5%-os emelkedőt jelent) 20 km/h-ás tempónál 15 Wh/km az igényelt.
Tehát a fenti akksi hatótávolsága átlagos körülmények között 33 km városban, 62 km túrázva és 29 km a hegyek között.

 

Még egy kérdés érdekes lehet az akkuval kapcsolatban; milyen súlya lesz? Mint korábban említettem a mostanában használatos akkummulátor fajták a LifePo4, és a Li Ion. Mindegyikhez tartozik egy átlagos energiasűrűség, ami megmondja, hogy mennyi energiát lehet tárolni egy kg vagy éppen egy liternyi akkumulátorban. Ez sorra a három fajtánál 100 Wh/kg, 200 Wh/kg, azaz példában szereplő holtsúlyunk rendre 4.3 illetve 2.2 kg-os lesz… És ehhez jön hozzá még az akksi felfogatása, ami például hátsó csomagtartós verzió estetén másfél kiló… Hát igen, az élet nem könnyű! :p

 

Mit hagytunk még ki? Talán a töltési időt, de ez mindhárom fajtánál hasonló, teljesen mindegy , hogy 4 vagy 6 óra kell neki (LiFePo4 illetve Li Ion esetén), hiszen éjszaka úgyis feltöltődik és menetkész lesz a reggeli indulásra.

 

Még talán a regeneratív fékezést érdemes megemlíteni. Az ilyen rendszerrel szerelt ebike-ok hatótávolsága kb. 5-8%-kal jobb, de az elektronika sokkal bonyolultabb. Sok szakértő azt mondja, hogy ennek nincs sok értelme, mindenesetre mi nagyon szeretjük ezt a BionX rendszereiben! 🙂

 

 

Szólj hozzá!