Olvasási idő: 3 perc

Ezt a cikket a „Go Pedelec!” project adminisztrátorától kaptam. Azt gondolom, hogy ez egy lehetséges módszer a nagyvárosi közlekedés megújítására, így most megosztom veletek! 🙂

ELEKTROMOS KERÉKPÁR BÉRLETI RENDSZER


2007 óta a német vasút, a Deutsche Bahn AG (DB) „call a bike” néven kerékpár kölcsönző rendszert indított pár városban. A felhasználók telefonon vagy interneten keresztül regisztrálhatják magukat a rendszer használatához.  A „call a bike” rendszere városonként különböző lehet, Kölnben és Berlinben például  a felhasználó bárhol felveheti és visszaadhatja a kerékpárt. Stuttgart viszont úgy döntött, hogy 60 automata kerékpár kölcsönző állomást épít ki, ahol a kerékpárok felvehetők és leadhatók. A 450 darabos bringa flotta csak mobiltelefonos kölcsönzéssel érhető el.

Azért, hogy a kerékpár használatát népszerűsítsék a város évi 100.000 euróval támogatja a rendszert, így a hagyományos kerékpárok első fél órájának használata ingyenes. A rendszert a közönség jól fogadta, 2010-ben több, mint 5000 regisztrált felhasználó több mint 80.000-szer kölcsönzött. Különösen az esti órákban a fiatalabb férfiak körében volt népszerű ez a szolgáltatás.


2009-ben a német kormányzat pályázatot hirdetett innovatív kerékpár kölcsönzői rendszerek kiépítésére, és Stuttgart városa a DB vasúttársasággal együtt pedelec elektromos kerékpár bérleti rendszer kiépítésére pályázott. Sikerrel, mert 3 millió eurót kaptak a megvalósítására. A cél egy olyan rendszer létrehozása volt, mely kapcsolódik a tömegközlekedési rendszerhez és hagyományos, illetve elektromos kerékpárok is megtalálhatók benne.


2011 novemberében indult az „e-call bike” rendszer. 44 állomáson 60 (2012-től pedig 100) pedelec és 450 hagyományos kerékpár várja a felhasználókat. Minden állomáson egy újonan tervezett érintőképernyős automata áll, mely fogadja a DB azonosító kártyáit és bankkártyákat is. A pedelec kerékpár egy normál hagyományos kerékpár elektromotorral és akkumulátorral kiegészítve. Hogy a megelőzzék a kerékpárok vandálok okozta sérüléseit, nincs LCD kijelző vagy gomb a gépen,  csak egy kis LED mutatja az akkumulátor töltöttségi állapotát. A motort a BionX szállította, és automatikusan beindul, amint a kerékpárt elkezdik tekerni. A kerékpárokat 3 sebességi fokozattal látták el. Eltekintve a 20 kg-os súlyától a kerékpár használata egyszerű; a felhasználók szerint különösen a fékek nagyon jók rajta. 


A töltőállomások létesítése nagyon nehéz feladat volt, hiszen minden állomást el kellett látni elektromos árammal. A megoldás egy föld alatti hálózat kiépítése volt. A kábelnek, ami a kerékpárok lezárása szolgál,  van egy csatlakozója is, amin keresztül a kerékpár akkumulátora töltődik.  Ha a csatlakozót bedugják a kormányon egy zöld vagy piros LED mutatja a kerékpár töltöttségi állapotát. 20% alatti töltöttséggel a kerékpárt nem lehet elvinni.


A kerékpárok töltését természetesen megújuló erőforrásokból nyert „zöld” elektromos energiával végzik.


Árak
Míg a normál kerékpárok bérlete az első 30 percben ingyenes, addig az ebike-ok percenként 12 eurocentbe kerülnek (napi díj 22,5 euró). Van lehetőség éves bérlet kiváltására, ami 54 euróba kerül és így az első 30 perc ingyenes. A vasútnál és a helyi tömegközlekedési szolgáltatóknál e bérlet felmutatásával kedvezményes tömegközlekedési tarifákat lehet igénybe venni.