Olvasási idő: 5 perc

Kerékpáros teljesítmény-sportoló olvasóink jobb, ha kihagyják ezt a cikket! :p De ha érdekel egy rövid túra leírás az ország egyik természeti értékekben gazdag területén, akkor bátran olvasd végig, hol jártunk múlt héten a kerékpárjainkkal! 🙂

Elektromos kerékpár túra a Tisza-tó körül

Kényelmes, papucsos túrára hívunk Téged a Tisza-tó körül! Gondolom sokan tudjátok, hogy 2007 óta aszfaltozott út visz körbe a tó körüli gáton, amit akár egy délelőtt is letekerhetünk, de most mi a kényelmesebb megoldást választottuk, és elektromos kerékpárjainkkal két nap alatt mentünk körbe a „kis tókör”  65 km-es távján.

Autóval érkeztünk Poroszlóra, és a Tisza-tó kempingben vertük fel a sátrunkat. A gát túloldalán a nem túl gyakori szabad strandok egyike várt ránk. Az egész kör alatt két ingyenes fürdési lehetőséggel találkoztunk; a másik Tiszafüreden volt. A víz tiszta, és a Balatonnal ellentétben nem kell sok emberrel megküzdenünk minden négyzetméter vízfelületért… Nem árt figyelni arra, hogy ha a kijelölt strandokon kívül fürdenénk, akkor komoly pénzbírságot kockáztatunk; az egyik fizetős strand jegyárusítója szerint lehet nála fürödni 500 Ft-ért, vagy 50 méterre onnan 300.000 Ft-ért, ennyi ugyanis a „környezetkárosítás” díja… 😉

Ha belefér a napunkba, látogassuk meg a poroszlói Tisza-tavi Ökocentrumot is!  Az idén nyílt, 2 milliárd forintos EU beruházásból épített turisztikai központ többféle látványosságot is ígér; itt található Európa legnagyobb édesvízi akváriuma, 3D mozi mutatja be a Tisza-tó mindennapjait, a szabadidőparkban a kisebbek rengeteg játékkal találkozhatnak, és kishajókkal kelhetünk át az 1500 méter hosszú Tisza-tavi Vízi Sétány bebarangolására.

Tisza-tavi Ökocentrum, az elektromos kerékpár túra kiinduló pontja
Tisza-tavi Ökocentrum

Másnap reggel a sátrat az autóba pakoltuk, megbeszéltük a kemping személyzetével, hogy vigyázzanak rá, amíg kerekezünk, és déli irányba indultunk a túránkra. Az elektromos kerékpárjaink közül az Agogs Barack, az AGOGS Uphill és az MXUS szettel átalakított Merida vitt minket az útunkon.

Ki a legény a gáton? 😉

A gát tetején futó aszfaltcsík kellemesen széles, hétköznap csak pár horgász járkál arra autóval (erre külön engedélyt kell vásárolni), így nem kell jelentős forgalomra számítani. Szintkülönbség gyakorlatilag nincs, úgyhogy családoknak is ajánljuk az utat. A túra alatt végig gyönyörű rálátásunk van az alattunk elterülő tóra.

Az első megállónak a Poroszlótól 18 km-re lévő, a dinnyésháti strandot javasoljuk. Ez szerintünk a Tisza-tó gyöngyszeme, a legszebb fürdőhely, amivel találkoztunk.

Dinnyésháti strand

Fél napos úszkálás után indultunk tovább, a Kiskörei duzzasztómű felé. A tó nem állóvíz; a közepén folyik a Tisza, melyet az 1973-ban átadott zsiliprendszer duzzaszt vissza tó méretűvé. A tavaszi áradáskor a víz szintje durván másfél méterrel emelkedik meg, és ez az ártér nagy részét (benne a szigeteket is) bizony elnyeli. Impozáns méretűek a lezáró zsilipek, érdemes megállni és megcsodálni ezt a mérnöki alkotást.

Kiskörei duzzasztómű

Az első napon 30 km megtétele után érkeztünk Abádszalókra, ami a déli rész központjának is tekinthető. Szállás után néztünk, jutányos áron (3500-7000 Ft-ig) bérelhetünk faházat a strand melletti kempingben. A település igazi turista paradicsom, a nyolcvanas évek óta a (mindenkori) ifjúság kedvenc helye. Hosszú strandján nemcsak csúszdákkal találkozhatunk, hiszen a tó ezen részén engedélyezett a robbanómotoros csónakok használata, így jet-skire pattanhatunk, banánon száguldozhatunk, és a kimerítő nap után a strand szórakozóhelyein mulathatunk vagy épp a retró kertmoziban nézhetünk filmeket.

Abádszalóki vízicentrum

A második nap reggelén újra nyeregbe ültünk, és észak felé kerekeztünk. Következő megállónk a 20km-re lévő Tiszavirág Ártéri Tanösvény, ahol motoros csónakkal visznek át egy szigetre, ahol bemutatják a kérész (tiszavirág) életét, és egy tavirózsákkal borított tavon is csónakázhatunk.

Tavirózsa szőnyeg

Javasoljuk, hogy szúnyogriasztóval vértezzétek fel magatokat, mielőtt a szigetre hajóznátok, hogy ne kóstolgassanak a turistákra szakosodott vérszívók… 😉

Ha kieveztük magunkat, akkor irány a pár km-re fekvő Tiszafüred. A család értékesebb része a szabadstrandon élvezheti a hűsítő habokat, míg a leginkább nélkülözhető családtagot küldjük vissza a kocsiért. Nem vicc: a 33-as úton Poroszlóra visszajutni kész életveszély. Nincs padka, nagy a kamionforgalom, úgyhogy családdal együtt meg se forduljon a fejünkben a visszamenetel. Nálunk én voltam a leggyengébb láncszem, és rekordidőt futottam ezen a durván 10 km-en. Még jó, hogy volt alattam elektromos hajtás… Bekapcsolt lámpával, láthatósági védőmellényben és persze sisakban zúztam vissza a másik parta. 🙂 A főút helyett választhatunk kishajót is, de ez másfél óra alatt teszi meg a távot, és elég húzós az ára is. Mehetünk busszal is.

Az autó visszatértével az éjszakát ismét kempingben töltöttük. A Tóparti kempinget választottuk, mert ez csak pár méterre volt a strandtól és a másnapi programunktól a Robin Kalandszigettől.

A 2011-ben nyílt Kalandszigetre motoros csónakkal visznek át. Rengeteg játék vár a látogatókra, az erdei több méter magasan futó akadálypályától, a 15 méter magas toronyból induló kötélcsúszdákig, íjászat, tanösvény, vízi játékok – minden, amire az aktív családtagok csak vágyhatnak. A kis gyerekeknek is akad itt „mini” akadálypálya, de az igazi adrenalin fokozó a falmászás a 15 méteres magasságba, majd utána a lecsúszás a 400 méter hosszú kötélpályán! Ez a kép közel sem mutatja meg, milyen magasan vagyunk… 🙂

Kalandsziget – ne parázz, teljesen biztonságos! 🙂

Az elektromos kerékpárjaink természetesen végig bírták a távot; a 65 km-es, szintkülönbség nélküli táv csak 50-60%-ot vett ki az akksikból.

Akinek a kerékpáros rész nem volt elég, az folytathatja az utat észak felé és Tiszacsegéig haladva a 115km-es, Tiszadorogmánál átkelve (mindkét helyen komp üzemel) pedig 94 km-es „nagy tókör” túrát tehet.

A helyszíneket a Google Térképen is követheted:

Tisza-tó cikk nagyobb térképen való megjelenítése

Ha Te is végigjárnád az utat egy elektromos kerékpár nyergében, akkor nálunk bérelhetsz is ilyen bringát! 😉