Olvasási idő: 2 perc

A hétvégén volt szerencsénk Párizs utcáin csatangolni, és persze nem tudtuk megállni, hogy ne nézzük meg, milyen a kétkerekű kultúrájuk…

velolib kerékpár kölcsönzőPárizs szigorúan vett belvárosában 2,2 millió ember él, de ha hozzá vesszük a peremkerületeket, akkor több, mint 12 millió ember utazik nap, mint nap a városon belül. Csak képzelj el egy 5-szörös budapesti méretű dugót… 🙂

Az évente idelátogató 40 millió turista sem teszi egyszerűbbé a közlekedési káoszt. Épp ezért voltunk nagyon kiváncsiak, hogy a kiváló metró rendszeren kívül hogyan oldják meg ennek az iszonyatos tömegnek a mozgatását.

A kulcsszó a Velib, amely egy közösségi kerékpárkölcsönző rendszer. A rendszerben 1.200 állomáson 16.000 kerékpár várja a közlekedőket. A biciklik 3 sebességes agyváltós, strapabíró kétkerekűek, LED világítással és 23 kilós súllyal. Büszkék lehetünk, hiszen ezeket Magyarországon gyártották. A kölcsönző rendszerről itt egy hosszabb videó:

Ha turistaként jutunk Párizsba, akkor ezzel könnyen mozoghatunk a látványosságok között. A napi előfizetési díj 1,7 €. Ha ezt kifizetjük, akkor aznap korlátlan számú utat tehetünk. A tárolók 300 méternyire vannak egymástól, így mindig találunk megfelelő helyet a parkoláshoz.  Pusztán egy stopperre lesz szükségünk, mert a 30 percnél hosszabb használatért kemény eurókat kell kicsengetnünk.  Ha leketyeg a fél óránk, akkor érdemes az egyik tárolónál bringát váltanunk, és azzal tovább mennünk.

Ha nincs kedvünk tekerni, akkor választhatjuk a hasonló elveken működő, tavaly átadott Autolib rendszert, és kocsit bérelhetünk. Ezek a városi kisautók elektromos hajtásúak, így nem szennyezik a környezetet. A heti 15 €-ós bérleti díj kifizetése után a 30 percnél rövidebb utakat 7€-ból úszhatjuk meg. A városban elszórt 600 állomáson vehetjük fel a Pininfarina dizájnú kocsikat.

autolib autokölcsönzés

Ha már ott voltunk, akkor természetesen nyitott szemmel figyeltük az elektromos meghajtású kerékpárokat. De hiába; négy nap alatt csak egy korszerű bringa szúrt nekünk szemet:

bosch elektromos kerékpár

A „hivatásos” gépek között viszont láttunk elektromos rásegítést; bár a kínai átépítő készletekkel szerelt riksák nem éppen a legmodernebb technikát kapták meg. Ezeket turistákat pár kilóméterre szállító taxikat, 15-45€-ért bérelhetjük ki:

elektromos_riksa

A párizsi megoldás tehát a metrós közlekedés a tömegeknek, az utolsó pár kilóméter pedig egyedi közlekedés bérelt bicikliken. Szerinted tudna ez működni Budapesten is? 😉