A kedves olvasói levelet változtatás nélkül közöljük.

“Háborúban születtem 1943 ban.
De 12 –13 éves koromban már irigykedve néztem a bringázókat. A bringa nekem a szárnyaló szabadság és függetlenség szimbóluma volt. (Úgy, mint később az autó.) Akkor indulok amikor akarok, ha tetszik valami megállok, nézelődök, majd felpattanok és száguldok tovább. Már akkor lovagoltam, síeltem, de a bringa az vágyálom volt csupán.
1956. után Apámat meghurcolták, állás nélkül volt, kisebb gondunk is nagyobb volt annál mint a bringa. Végül 17 éves koromban karácsonykor megszületett a csoda. A Jézuska hozott egy kerékpárt. No ne a mai szemmel gondolkozzunk. Mondhatnám, hogy egy agyonhasznált Csepel volt. Kontrafékes és természetesen sebességváltó sehol – akkor még nem volt divat – de velem madarat lehetett volna fogatni. Igaz ugyan hogy a bringának volt egy kis szépséghibája. Ha tekertem a pedált, a láncmeghajtó fogaskerék nem forgott. De sebaj. Ekkor tanultam meg hogy nem az volt a nagy feltaláló aki az autót feltalálta, hanem az, aki a drótot. Összedrótoztam a pedál-hajtókart és a meghajtó-kereket, és már lehetett is tekerni.

Évek múltak el . A szerencse úgy hozta hogy a Gellérthegyre költöztünk – és én még mindig szerettem bringázni. Később már hatvan éves koromban egy gerinc műtét következtében letiltottak a lovaglásról és síelésről, de megmaradt a bringa. Igen ám , de az évek múltak, és ( 2010 tájt) kezdtem úgy érezni, mintha a Gellért hegy egyre magasabb lenne, egyre nehezebb volt feltekerni a hegyre. Ekkor egy 6 sebességes shimano váltóval ellátott kemping-bringám volt. ( Nem valami csoda, 30.000 Ft-ba került vasvázas közönséges kemping -bicikli.)

És akkor az interneten találtam egy hirdetést.: 50.000 Ft-ért szárnyakat adhat a bringájának. Meg is rendeltem, és felszereltem a saját kemping bringámra az első elektromos meghajtást. A 3 darab zselés akkumulátor elhelyezésére egy aluminium küszöbsínből kellett tartó konzolt buherálni a kemping bringára. Enyhén szólva borzalmasan nézett ki. Mindenhol drótok lógtak, de a bringa működött! Végül elsősorban az elektromos csatlakozások védelme érdekében az egészet beburkoltam egy nylonzacskóval. Annak idején úgy szoktam volt mondani:
Az én bringám olyan ronda , hogy ez biztos védelmet nyújt a bringa tolvajok ellen.


De én szerettem és évekig használtam, míg végül a zselés akkuk felmondták a szolgálatot. És akkor vettem egy lítium-ionos akkumulátort. Nagy könnyebbség ( 4 kg al könnyebb lett a bringa), de hiányzott egy csatlakozó amit nem tudtam beszerezni. Azóta is hálásan gondolok Szatzger Ákosra, akit többször látogattam a Zsolt udvarban lévő elektrobringa boltjában. Ő ugyanis megsegített és adott egy csatlakozót. A bringa ismét működött –teljes volt a boldogság.

De jöttek újabb problémák. Utazáskor a bringát nem tudtam magammal vinni. Nagyon nehéz volt ( én meg öregedő). Ekkor döntöttem és vettem egy alumínium vázas készre szerelt lítiumos akkuval ellátott – összesen 20 kg ot nyomó elektromos kemping bringát. Ismét sütött a nap, a bringa mindenhol velem volt.

Horn_02

De sajnos az időt nem lehet megállítani. Gerincfájásaim részben a bringa rázkódásai miatt kiújultak, úgy éreztem egyensúlyérzékem is romlik. Nem akartam a bringázásról lemondani és kerestem a megoldást: három kerekű bringa. Igen ám de a hagyományos 3 kerekűnél a szerkezet nagyon merev, a stabilitás az javul, de a rugózás az nem, továbbá a bringa nem tud jól kanyarodni (nem tud bedőlni, stb.) És akkor az interneten ráakadtam az úgynevezett tilting system alkalmazására, ami lehetővé teszi hogy a bringa 3 kerékkel is be tudjon dőlni, azaz a sebesség megtartása mellett lehessen fordulni.

Horn_03
Napokig bújtam az internetet és több gyártóra is ráakadtam akik három kerekű bringát gyártanak a Tilting System alkalmazásával. Igen ám, de csak egy volt aki a tilting-systemet olyan technikai elemekkel ötvözte amik a rugózást is javítják, most már tudom , hogy nem csak javítják, de számomra hihetetlen módon kényelmessé ( mondhatnám úgy is: öregessé ) tették a bringázást. Az általam vett konstrukciónak elől van 2 kettő, és hátul egy meghajtott kereke.

Horn_04
Az első kettő kerék szinte függetlenül mozog egymástól. Például nem gond, ha az egyik első kerék a járdán van, a másik pedig 10 cm-el lejjebb az úton. Továbbá szinte nem is érezni amikor a járdán lévő kerék leugrik a járdáról, vagy ha az egyik kerék egy gödörbe kerül, illetve azon átgurul.

Az általam megvásárolt háromkerekűnek ( az én szemszögemből nézve ) több előnye is van az interneten található konkurens termékekkel összehasonlítva. Hossza megegyezik a korábban vásárolt kemping-bringámmal ( 150 cm ). Az első kettő kerék egymástól való távolsága 60 cm , ami azonos mint a két kerekű kemping bringa kormány szélessége;  azaz ahol a kemping bringával elfértem, ott most is mehetek ( a többi interneten található hasonló járművek mind szélesebbek és hosszabbak voltak ).

Alapvető felszereltsége egy jól felszerelt szokásos elektromos kerékpárral azonos : 6 fokozatú shimano váltó, 250 wattos motor, 5 fokozatú elektromos rásegítési lehetőség, fedélzeti computer (-km óra- hőmérő,-megtett távolság mérése—akkumulátor töltöttség kijelző)

Horn_05
Mindhárom keréken olajjal működő tárcsafék , és kívánságra kézigázzal szerelve kaptam ( azaz pedálozás nélkül, csak árammal meghajtva is lehet vele menni). Az új háromkerekű természetesen nehezebb, mint a két kerekű bringám( 35 kg) tehát nem szállítható. (Utazásra a jövőben is marad a jól bevált kétkerekű járgány.)

A gyártó cég egyébként négykerekű , és négykerekű terepjáró kivitelt is gyárt.

Horn_06

Egyelőre úgy érzem, hogy jól választottam, és bízom benne hogy néhány évig még hódolhatok bringázási hobbimnak.

De azért továbbra is lesem az interneten a burokkal ellátott elektromos kerékpárokat, és egyéb újdonságokat.”

Köszönjük szépen! 🙂

A lengyelek bedönthető gépéről korábban itt írtunk.

Szólj hozzá!