Egy elektromos mountain bike kiválasztása nem gyors, és nem könnyű folyamat, kezdve a rásegítési rendszer fajtájától a bringa felhasználási területén át egészen a kerékméretekig. Bizony a kerékméretekig! Ugyanis jelenleg ha jól számolom, akkor hétféle kerékméretben lehet kapni eMTB-ot. Megpróbálunk segíteni a méretek útvesztőjében!

Így néznek ki az egyes kerékméretek egymáshoz képest

A történelem: a 27,5″/29″-es korszak

A montizás hajnalán, amikor az elektromos rásegítéssel ellátott pedelec bringák még talán csak a tervezőasztalon sem voltak, egészen egyszerű volt a kerékméret kérdése. Mindössze egyféle 26”-os méret létezett, amit mm-ben 559-esnek hívunk. Ennek az ETRTO (European Tire and Rim Technical Organisation) értéknek később nagy jelentősége lesz! Tehát adott volt a 26”-os kerékméret és azzal lehetett csak játszani, hogy milyen széles gumit teszel fel rá. 1.9”-osat az enyhébb erdei használatra, és 2.2” körülit a durvább terepekre. Olyan húsz évig meg is voltunk ezzel a kérdéssel, de aztán Gary Fisher, az „őrült fejlesztő” kitalálta, hogy 29”-os keréken mennyivel jobban gurul a bringa! A 29”-os felnik és gumik ETRTO értéke 622 mm, és aki most felkiált ezt olvasva, hogy de hát az a versenybringák mérete, az jól látja a kérdést!

A nagyobb kerekekhez nagyobb villa és váz is kell

Igenám, de az országúti gépek felnije mindössze 15 mm körüli szélességű ezért maximum 28 mm-es gumikat lehet rájuk felrakni. Ehhez képest egy 29”-os felni 21 mm széles, amire akár a 2.4”-os gumi is felmegy. Ezért nem is csereszabatosak egymással, hiába egyeznek meg átmérőben. A 29”-os kerék jobban átgurul a köveken, nagyobb stabilitást ad, tehát a kevésbé gyakorlott terepezőknek is hamarabb megjön a kedvük a montizáshoz. Gondolhatnánk, hogy akkor meg is vagyunk, vagy a 26”-os, meg a 29”-os. És ekkor lépett a színre a 27.5”-os méret, ami 584 mm-es átmérőt eredményez. Gyakorlatilag ezzel egy időben megkezdődött a 26”-os kerékméret kihalása, és ma már csak a használt elektromos montikban, illetve egyes trekking gépekben találsz ilyeneket. A 27.5”-os vagy más néven 650B-nek keresztelt kerekek jobban gurultak mint a 26”-osok, de nem voltak annyira nehezek és rugalmasak mint a 29-esek, a marketing osztály pedig kiadta a „halál a májra” vagyis a halál a 26”-ra jelszót. Azért az igazsághoz hozzátartozik, hogy aki ment egymás után 26”-os és 27.5”-os montival is, az nem esett hasra a különbségtől.

A plusszos méretek

Jó, ok akkor van 27.5” meg 29”, haladjunk tovább! Nem 🙂 Megérkeztek a plusszos méretek, azaz a 650B+ (vagyis 27.5”+) és a 29+. Remek? Az. Pedig igazából az ebike fanoknak a plusszos méretekkel jött el a kánaán! Miért? Mert egy elektromos bringa nem 10-13 kiló mint egy hagyományos monti, hanem 18-25 kiló, ami sokkal több terhet ró a kerekekre, és gumikra (na jó a többi alkatrészre is, de erről majd máskor). A „plusszos” méretek nem jelentették a felni átmérőjének növekedését, hanem a gumi ballonosságga nőtt meg. Az átlagos 27.5”x2.2” helyett megjöttek a 27.5”x2.8” és 27.5”x3.0”-os gumik, illetve a 29”x2.6” és 29”x3.0”-os traktor gumik. A nagyobb súlyú gépeken, és a durva, köves terepeken extra menetstabilitást ad a nagy gumi, jóval több kanyarban a tapadás, és a fékút is rövidül, mivel nagyobb felület találkozik az ösvénnyel. Persze ezek a kerekek nehezebbek, ezért nehezebben irányíthatóak, elég nagy a giroszkóp hatásuk, főleg nagy tempónál, viszont egy-egy kő felől érkező ütés nem téríti el őket az útjuktól.

Megcsavarhatjuk még egy kicsit? Egy 650B+ gumi külső átmérője megegyezik egy normál 29”-os gumi külső átmérőjével, azaz a futófelületen mért átmérővel. Éppen ezért, egyre több gyártó kínál cserelehetőséget, azaz a 29”x2.25-ös gumik helyett mondjuk használhatod 27.5”x2.8”-ossal (itt a gyártó által megadott szélességek a mérvadóak, és jelentősen eltérhetnek egymástól). Természetesen nem ugyanazon a felnin, hiszen azok átmérője más. De megteheted azt, hogy laza túrára 29-es kerékkel használod vékonyabb gumival, amikor meg az Alpok köves ösvényeire készülsz, akkor bedobod a ballonos 650B-s kerekeket. Most ez hangozhat akár úri huncutságnak is, de közel sem az, valós különbségek vannak a két méret között.

Nem gyakori az össztelós fatbike ebike 🙂

Végül, de nem utolsó sorban essen szó a fatbike kerekekről, melyeknek nem is az átmérője a lényeges, mert az többnyire a régi 26”, hanem a szélességük! 26”x4.0”-tól akár 5.5”-ig terjedhet gyártóktól függően. Mire jó egy ekkora böhöm széles gumi? Extrém tapadása van, így sárban, hóban, homokban is „könnyedén” lehet vele bringázni, de a köves terepet is kisimítja, meg hát van egy óriási májer faktora, mindenhol megnézik, főleg ebike kivitelben 🙂 Ha valaki kipróbál egy fatbike-ot az vagy megszereti, vagy megutálja. Ez a két lehetőség van. Sokan használják egyetlen montiként, és megértem őket.

Szerencsére van kínálat bringából és gumiból is

Új trend 2018-ra

Időről időre visszatérnek a differenciált kerékméretek az össztelós bringákon. Annyira nem újdonság ez, hiszen a krosszmotorokon eleve nagyobb az első kerék mint a hátsó. A montiknál viszont az effektív kerület megegyezik, hiszen ahogy már írtam, a 650B+ és a 29″-os gumik külső átmérője szinte mm-re azonos.

Mi akkor az értelme ennek? A megoldás a kerekek fizikájában keresendő. A 29″-os kerekek és gumik is könnyebbek, így a bringa irányíthatósága, és kormányreakciója ideális marad, miközben a ballonos hátsó gumik mindent elnyelnek, tehát kevesebbet kell foglalkozni azzal, hogy min megy keresztül a gép hátsó része. Illetve a motorok óriási nyomatékát sokkal könnyebb a 3″-os gumikon keresztül átvinni a talajra, főleg meredek emelkedőn, elkaparás nélkül.

KTM Kapoho 271 ’18: keverve a legjobb

De akkor melyiket?

Tehát akkor megismerhettük a 26”, 27.5”, a 27.5”+, a 29”, a 29”+ és a fatbike gumikat. No de milyet érdemes választanod? Van egy ökölszabály, ami ha nem is szentírás, de a tapasztalat ezt mutatja: ha 175 cm alatt van a magasságod akkor inkább 27.5”-os kerékkel szerelt montit válassz, ha pedig efölött vagy, akkor inkább 29”-ost. Árnyalja a képet, hogy merev váz esetén sokszor jobb választás a 29”, mert úgyis főleg túrázni fogsz vele, ahol a kisebb gördülési ellenállás jobban fog jönni, össztelós bringánál, főleg hosszabb (140 mm+) rugóúttal pedig jobb a 650B-s kerék. Szerencsére egyes modelleknél, mint a Specialized Turbo Levo, választhatsz, hogy melyikkel kéred!

Ehhez a felhasználáshoz már kellenek a komoly kerekek!

Plusszos kerékméretet akkor célszerű nézned, ha tényleg komoly tempóval közlekedsz komoly terepeken, mert városban felesleges elkoptatni a ballonos és drága gumikat, illetve több áramot is fogyaszt ilyenkor a bringa, mivel nagyobb a tapadás, bár ez a szempont nem túlzottam számottevő. Ellenben eltávolodva a „profizmustól”, simán ajánlanánk a plusszos méretet olyan kezdőknek, akik bizonytalannak érik magukat terepen, mivel ezek a gumik mindent kisimítanak, és hihetetlen stabilitást adnak a bringásnak. Amitől viszont mindenkit óva intenénk, az mondjuk a 160 centis magassággal egy 29”+ méretű kerekekkel rendelkező ebike megvásárlása, hiába kapható esetleg kisméretű vázzal. Nem fog kijönni a matek, nem lesz könnyen irányítható, és furán is fog kinézni az illető a nyeregben!

Reméljük sikerült egy kis iránymutatást adni ezzel a bejegyzéssel, de ha bármilyen kérdésed felmerülne, akkor hívj minket bizalommal, írj nekünk, vagy írd be ide a kérdésedet a cikk alá!

Szólj hozzá!