Olvasási idő: 3 perc

Pont ma láttam egy videót, amiben elborzasztják a nézőket mind a nézők, mind a kerékpárboltosok, de megszólal benne egy tuning kit-eket árusító kereskedő is. Ez a téma olyan, hogy senkinek sincs igaza, mégis mindenkinek az van.


Egyre többen igénylik, hogy a bringájuk többet tudjon mint 25 km/h, vagyis ne szabályozza le az elektronika 25-nél a rásegítést. Vannak különböző „varázs” dobozok, és szoftverek amelyek kiiktatják/átverik a vezérlő elektronikákat, ezáltal szabad a pálya akár 50 km/h-s tempóig is. Természetesen egy kis német vagy angol tudással simán lehet találni a neten tuning cuccokat kínáló oldalakat, de egy valamit nem árt tudni: ha utólagosan kiiktatjuk a sebesség limitet, akkor a bringára azonnal elveszik a garancia! Nem csak a motorra és elektronikai részeire, hanem a komplett kerékpárra. Nálunk a rendőrök egyelőre nem foglalkoznak az elektromos bringák sebességhatáraival vagy teljesítményével, de tőlünk nyugatra már komoly gondunk lehet, ha utólagosan „hekkelt” géppel kapnak el minket.

És ez nem csak a kiütött limitesekre vonatkozik, hanem a gyárilag S-Pedelec kivitelekre is, ha azokon nincsenek rajta a kötelező tartozékok mint a nappali menetfény, a visszapillantó tükör, vagy a rendszámtábla. Ez utóbbi egyelőre nálunk nem kötelező, nincs is rá szabályozás, hiszen a hivatalosan SMKP-nak hívott legális robogókon sincsen rendszám. Ellenben ha az osztrákoknál balesetet okozunk egy illegális ebike-al, akkor bizony nekünk kell megtéríteni a kárt, arról nem beszélve, hogy a 25 km/h-nál nagyobb tempóra képes LEGÁLIS pedelec bringákra kötelező a felelősségbiztosítás és a motoros „E” jelzésű bukósisak is!

Ezzel egyet is értenék, hiszen a kerékpár egy jármű, forgalomban veszünk vele részt, tehát kell, hogy megfeleljen bizonyos szabályoknak. Akkor mi az amiben túltolják a dolgot? Véleményem szerint a riogatásban, amit a videóban 1:55-nél demonstrál komoly szerelő emberünk. Hát mert aztán 25 km/h fölött megnyílik egy tér/idő kapu, és lemállanak az alkatrészek a bringáról…. Értem én, hogy a németek a biztonságot mindig mindenben túlhangsúlyozzák, és én sem bíztatnék senkit illegális dolgokra, de azért nézzük már kicsit messzebbről! Vajon egy rásegítés nélküli hagyomány trekkinngel, megpakolva csomagokkal senki az életben nem jutott még le élve a Grossglockner Hochalpenstrasséról? Ugyan már. Egyetlen monti sem ment még 40-50 km/h-val terepen? Dehogynem… Egy rendes tárcsafék 60-70 km/h-nál is ugyanúgy megfogja a gépet, a gagyi meg 25-nél sem. Szerintem teljesen rossz irányba megy a riogatás, nem a bringa fog széthullani a nagyobb tempótól. Sokkal inkább a kerékpározási tudásra kellene helyezni a hangsúlyt.

Mert számtalanszor látok 25 km/h alatt is ön és közveszélyes városi bringásokat, és bizony egy-egy montis maraton versenyen is tucatjával indulnak olyanok, akiknek még nem kellene elhagyniuk az aszfaltot. Egy 45-ös tempót tudó ebike nem azért veszélyes mert szétesik 26 km/h után, hanem azért mert egy átlagos bringás nem tudja megfelelően kezelni a gépet nagy tempónál. Anno mikor teszteltem az első S-Pedelec-et, én is majdnem felkenődtem a Komjádi-uszoda és a Margit-híd közötti S-kanyarban a bringaúton, mert oda nem szoktam 42-vel érkezni. Sokkal inkább a kerékpárkezelési tréningekben látnám a jövőt, mint az agyonszigorításban, hiszen ahogy látható, nem csak itthon szeretne mindenki 25-nél gyorsabban haladni.

Neked mi a véleményed erről? Mondd el kommentben!