Megérkezett hozzánk az összes 2015-ös elektromos kerékpár motor – itt az ideje, hogy királyt válasszunk!
Lassan kitehetjük a megtelt táblát a bemutató termünkre, hiszen az összes fontos 2015-ös elektromos rásegítésű modellből van már kipróbálható példányunk. Az új motorokat viszonylag nehéz elhelyezni a palettánkon, mert a megadott műszaki adatok sajnos nem mindig összehasonlíthatók. A céluk tehát az volt, hogy találjunk a való életből vett mérési módszert, amivel a motorok erejét össze tudjuk vetni.
Röviden pár szót az indulókról (csak nyomatékszenzoros rendszereket teszteltünk):
Bosch motorok
Ezek már régi ismerőseink, hiszen ezek a bringák adják a kínálatunk gerincét. 2015-ben három féle motor közül választhatsz majd. A 250W-os Active Line és a Performance Line a leadott nyomatékban és a karakterisztikájukban különbözik. Mindkettő 25 km/h-ánál szabályoz le. A Performance Line-nak van egy 350W-os 45 km/h-ás verziója, melyet az s-pedelec bringákba építenek be. A 2015-ös Bosch motoros bringákat itt találod: Bosch Active Line, Bosch Performance Line, Bosch Performance Line Nyon kijelzővel.
Panasonic motorok
Itt két verziót találsz. A 36V-os középmotort túrázáshoz találták ki, a 48V-os hátsókerékhajtás viszont igazi erőgép – és még visszatáplálásra is képes. A Panasonic motoros bringákat itt találod.
Yamaha motor
Új játékos a magyar piacon. A középmotor elképesztően kompakt, az indulásól folyamatosan húz. Kicsit sivítós hangja van, ami nem kellemetlen, a tesztvezetőink szerint ez még szerethető is. A 2015-ös Yamaha-motoros bringákat itt találod.
BH motor
A spanyolok trójai falova. A 350W-os hátsó agymotor elképesztő dinamikával húz, mégis sikerült nekik a pedelec szabvány szerint minősíttetni, tehát ezek az ebringák továbbra is kerékpárnak minősülnek. Itt találod a BH motoros bringákat.
AGOGS motor
A csehek 48V-os hátsókerék megoldása brutális erejű. Akár 700-800W-ot is le tud adni, de a dinamizmusa elsősorban 25 km/h alatt érvényesül. A webshopos link itt van.
Shimano Steps motor
Szintén új a magyar piacon. A japánok a túrázós és városi kerékpárosokat célozzák az új középmotorjukkal. A nyomatékszenzor nagyon finoman teszi a dolgát, de a motor hangja jól hallható. A Bosch és a Yamaha középmotor nagy ellenfele. Kínálatunkban egyelőre nem találod meg, de tavasszal erre még biztosan vissza fogunk térni.
TQS motor
A német M1 Sporttechnik építi be a bringáiba a 850W-os, sebesség-korlátozás nélküli TQS középmotort. A legerősebb, szériában szerelt motorról van szó. Itt találod az elérhető modelljeit.
Tesztelés módja
Teljesen szubjektív tesztet találtunk ki. Fogtunk egy satnya, 40-es férfiembert, és felküldtük a Gellért-hegyre. A legnagyobb rásegítést választotta, és a Szirtes úton kergettük fel. Itt 180 méteren 22 méteres szintkülönbséget kell leküzdeni. A bringák átlagsebességét GPS-szel mértük.
Azért a járókelők néztek ám nagyokat, hogy ki ez az őrült, aki kedvtelésből kerekezik fel a hegyre… De mi nem zavartattuk magunkat sem a csodálkozó tekintetektől, sem a 10 fokos hőmérséklettől… 🙂
Hogy ne csigázzunk tovább, itt a végeredmény:
A motorok nagy része minden probléma nélkül abszolválta a kihívást. A 24..25 km-es átlagtempós próbálkozásoknál meg kell említenünk, hogy ez a motorok leszabályozási tartománya. Sok modellnél érezhető volt, hogy van még tartalékuk, de a sebességkorlát elérése miatt ez már nem érhető el a bringás számára. Jó pár modellen montis gumik voltak, ami biztosan visszafogta a sebességet, de ez az 1-2 km/h szerintünk nem befolyásolja tesztünk eredményét.
Kellemes meglepetés volt számunkra a Yamaha modellje. Erő alapján a Bosch Performance Line és az Active Line közé tennék, de azoknál sokkal olcsóbb. Szerintünk egyértelműen ez lesz az év motorja.
És melyik rendszert érdemes választani? Ez egy nagyon nehéz kérdés. Minden motornak megvan a maga előnye és hátránya. Vásárlás előtt az összeset ki kell próbálni. Az elvárásaid segíteni fognak, hogy pár motorgyártót kizárjunk a listából. Kifinomultságot pl. ne várj a BH vagy az AGOGS motorjaitól, és ne akarj az Alpokba menni a Panasonic középmotorjával. Ha visszatáplálást szeretnél, ne válaszd a Bosch hajtásait, és ne gondolkodj a Panasonic hátsókeres motorjában, ha nem szereted a villamos hangját… 🙂 Ha bejössz hozzánk, biztosan meg tudjuk Neked keresni a számodra legjobb rendszert!
Ha kérdésed lenne a motorokkal kapcsolatban, írd meg nekünk a hozzászólások között! 🙂
Frissítés (2015.04.20): A táblázatba bekerült a Spitzing is.