A kerékpár gumik kiválasztásának fontos eleme a megfelelő szelep típusának ismerete, melyben különféle típusok, mint a Presta, Schrader, Woods és Regina szelepek léteznek, mindegyik rendelkezik előnyökkel és hátrányokkal egyaránt. A szelep választása, elsősorban a felnitípustól is függ, mert nem minden szelep kompatibilis minden felnivel.
A bicikli gumiabroncs-szelepek különböző típusai
Amikor kerékpárról van szó, a megfelelő gumiabroncs méret kiválasztása mellett a szelep típusa is fontos tényező. Mivel majdnem minden bicikli más-más típusú szelepet használ, fontos ismernünk a tulajdonságaikat.
Szelep típusok minden célra
A Tubetype vagy Tubeless-compatible gumiabroncsok esetén a szelep típusa különböző lehet. Tubetype (belsőcsöves) abroncsokhoz négyféle szelep létezik: Presta, Schrader, Woods vagy Regina. Míg a Tubeless-ready abroncsok esetében csak a Presta szelep az elérhető.
A presta szelep
A Presta szelep alkalmazható Tubetype és Tubeless-ready kerékpárok esetén is. A komoly kerékpárosok többsége, legyen szó országúti vagy hegyi kerékpározásról, a Presta szelepek mellett döntenek.
Előnyök:
A Presta szelepnél egyszerűen állítható a nyomás anélkül, hogy szerszámot kellene használnunk. Csak lecsavarjuk a tetejét, és kézzel lenyomva egyszerűen kiereszthetjük a levegőt. Amennyiben gyorsan szeretnénk kifújni a levegőt, vagy tubeless használat esetén optimalizálni szeretnénk a levegőáramlást, a szelep teljesen eltávolítható. A vékony szerkezet miatt kisebb lyuk szükséges a felniben, ami főleg az országúti kerékpárok esetében kritikus, hiszen ott a könnyebb felni fontos szempont.
Hátrány:
A Presta szelep relatív törékenysége. Nyomásszabályozáskor a vékony szár könnyen megsérülhet a pumpa vagy kompresszor csatlakoztatójának rácsavarása közben. Vigyázni kell, hogy ne károsodjon a szelep.
A standard (vagy Schrader) szelep
Előny:
A Standard szelep az autókban és motorkerékpárban is használt típus, ezért kompatibilis a szervizállomásokon és benzinkutakon lévő kompresszorokkal, gyakorlatilag bárhol képesek vagyunk állítani a levegőnyomást, még akkor is, ha nincs nálunk pumpa.
Hátrányok:
A szelep kiszedéséhez speciális szerszám szükséges. Ha le akarjuk engedni a levegőt ahhoz is kell egy szerszám , de legalább egy gémkapocs.
Nehezebb a többi típusnál és szélesebb a geometriája is. z.
A woods (vagy Dunlop) szelep
Előny:
A Woods szelepként is ismert Dunlop változat a kerékpározás kezdeti időszakában volt széleskörűen elterjedt. Egyszerű, megbízható és nem rozsdásodik meg a párás környezetben sem.
Hátrányok:
Mérete miatt nehézkes lehet a nyomás pontos beállítása, és a tágasabb lyukmérete miatt nehezebb, masszívabb felnik szükségesek, amely kizárja használatát a prémium kategóriás kerékpárok esetén.
A regina (vagy olasz) szelep
A Regina szelep gyakorlatilag kizárólagosan olasz városi kerékpárokon található meg.
Hátrány:
A Regina tipusúak esetén gyorsan vissza kell csavarni a kupakot a felfújás után, különben levegő szökik ki. Kevésbé elterjedt típus, ezért egyre kevésbé használják.8
Milyen típusú kerékpár szelepet válasszak?
A választás jelentős mértékben függ a felni típusától. Ha a felni eredetileg Standard (Schrader) szelepre van méretezve, akkor egy Presta szelepet is használhatunk hozzá adopter segítségével. Azonbal, ha a felni eredetileg Pres szelepre lett megtervezve, akkor nem tudunk Schrader szelepet használnai, mivel az túlságosan széles az adott lyukhoz. Érdemes tehát ugyanazt a típusát tovább használni, amivel eredetileg szerelve volt.
A poszt forrása: https://www.michelin.co.uk/bicycle/advice-bicycle/bike-tyre-pressure-guide/bike-tyre-valves