Lassan előkerülnek a garázsok mélyéről a télen nem használt elektromos kerékpárok. És sajnos néha csúnya meglepetéseket okoznak…
Nincs olyan hét, hogy ne kapnánk két-három hívást kétségbeesett BionX tulajoktól, amiben tanácsot kérnek, hogy mit csináljanak, ha az akkumulátor a téli tároláskor tönkrement. A hiba oka egyértelmű: az álláskor az akkumulátor feszültsége terhelés nélkül is csökken, és ha ez az állapot több hónapig is eltart, akkor a cellái menthetetlenül károsodnak.
Mi nem forgalmazunk BionX szetteket és az ezzel szerelt kerékpárokat (erre jó okunk van), de mivel fontosnak tartjuk, hogy az elektromos kerékpár tulajdonosokat támogassuk, összeszedtük, mit lehet ebben a helyzetben tenni.
Ha új akkumulátor, pótalkatrész kellene, akkor több lehetőséged is van. Fordulhatsz a hivatalos KTM viszonteladókhoz, akik biztosan be tudják neked szerezni az akkumulátort. Aki nem tudná; a magyar piacon talán a KTM volt a kanadai cég egyik legnagyobb felhasználója, és az alkatrészeik természetesen kompatibilisek a többi gyártó BionX hajtásos kerékpárjaival. A múlt idő azért indokolt, mert az új Panasonic rendszer sikerével valószínűleg le fogják majd építeni a BionX-es vonalat. Csak tájékoztatásul; a 48V-os rendszerhez való akksi 290.000 Ft, a 36V-os 230.000 Ft környékén van.
A másik lehetőség, hogy a BionX helyi kereskedőjéhez fordulsz, és tőlük kérsz ajánlatot.
A harmadik lehetőség, hogy külföldről hozatod meg. Egy kis Google kereséssel rengeteg lehetőség közül választhatsz. Itt van például egy, itt a 36 V és a 48 V-os 800 €-ba kerül, ami úgy 240.000 Ft-os árat jelent. Ez bruttó ár, ki-ki vonja le magának a megfelelő következtetést! 🙂 Ennél a boltnál van még egy érdekes lehetőség; vállalják, hogy a beküldött akksid celláit újra cserélik, tehát gyakorlatilag egy teljes értékű akkumulátort kapsz vissza. Ennek bruttó ára a 37 V-os rendszernél 440 € (=132.000 Ft), a 24 V-os rendszernél pedig 339 € (= 101.700 Ft) plusz a postaköltség ára. Fontos azonban megjegyezni, hogy a beavatkozásra nem vállalnak garanciát; gyári alkatrészekkel felújított működő akksit adnak vissza, de nem tudhatod, hogy mekkora lesz az élettartama…
A negyedik lehetőség az otthoni barkácsolás – de ezt csak szakértőknek ajánljuk! A lítiumos akkumulátor nem játék, könnyen felrobbanhat, ha nem megfelelően kezeljük! A probléma okozója a töltő, bizonyos feszültség alatt (tehát pontosan a télen teljesen lemerült akksiknál) nem kezd el tölteni, csak a piros lámpa világít. A „regenerációs” eljárás a következő: az akkumulátort fel kell nyitni, és egy külső labor tápegységgel lassan, több órán, esetleg napon keresztül kell feltölteni, kb. 200 mA-es alacsony áramerősséggel. 36 V-os rendszernél 32 V-os feszültségig szabad felmenni. Utána már a gyári töltő sem makacskodik, hanem elkezdi tölteni az akkumulátort. Azt fontos tudni, hogy egy ilyen mélykisütés után az akkumulátor cellái sérülnek, ezért alacsonyabb hatótávolsággal kell számolnunk! (Többek között ezért nem ajánljuk a használt BionX rendszerek megvásárlását…)
Ugyanennek a módszernek az alternatívája, hogy visszatáplálásos üzemmódba kapcsolod a bringát (ha elindul), és a tekeréseddel szép lassan feltöltöd a küszöbig, amelytől már az akksitöltő is hajlandó működni (ilyenkor ugyanaz történik, mint az előbb leírt módszernél). Ez kicsit izzasztó lesz, mert bizony több óra kemény munka szükséges, hogy egy kis delejt lehelj az akksiba…
Ha van tapasztalatod a BionX akksik újraélesztésével kapcsolatban, esetleg vállalod, hogy a kétségbeesett tulajdonosoknak segíts, akkor kérünk, hogy írd meg az elérhetőségeidet a kommentek között! Előre is köszönjük!
(És a végére egy gonoszkodó megjegyzés: ha Bosch motoros kerékpárra váltanál, akkor ezzel a problémával nem fogsz szembesülni, mert a jobb BMS rendszere miatt akár egy évet is kibír újratöltés nélkül!)