Amint azt ebiker körökben megszokhattuk, míg bringásként még jócskán benne vagyunk az idei szezonban, a nagy gyártók már a következő évre készülnek. Az elmúlt héten több nagy név mellett a Brose is bedobta a maga dinamitját: az eddigi 36 V-os rendszerüket 48 V-osra cserélik. Ez egyben azt is jelenti, hogy szinte a teljes rendszerük megújul, így akkumulátorral, kommunikációs rendszerrel és új kijelzőkkel is érkezik 2024-ben a gyártó.
36-ról 48-ra – avagy hogyan lesz a jobb elegánsabb és olcsóbb is egyben?
Több oka is van annak, hogy több más ebike-óriás mellett a Brose is a 48 V-os rendszerekben látja a jövőt a korábbi 36 V-os motorrendszerek helyett.
Egyrészt a magasabb feszültség kevesebb áramot jelent ugyanakkora teljesítmény mellett, ami így alacsonyabb működési hőmérsékletet tesz lehetővé (különösen a motor közelében lévő kábelekben), amihez így kisebb átmérőjű vezetékek használata is elegendő lesz.
Másrészt pedig ne feledjük, hogy a Brose az autóiparban szerzett nevet magának először: az ott bevezetett, majd szabványosított 48 V-os feszültség előállításához már remekül kifejlett rendszereik vannak. A gyáróriásnak ez lényegében azt jelenti, hogy a már meglévő minőségi szabványait ezentúl több rendszerre is tudja majd alkalmazni, ezzel könnyebbé és gyorsabbá teszi az ebike-motorok előállítását: vagyis optimalizálhat a költségein, ami ezután akár a végfelhasználókhoz is lecsoroghat.
Az átállásnak ugyanakkor hátrányai is vannak: az új motor egy teljesen új rendszert eredményez (a 48 V Brose Drive System részét képezi egy új kommunikációs protokoll, a CANopen, az akkumulátorok és kijelzők is), így a korábbi Brose rendszerű pedelecek frissítésére többé nem lesz lehetőség.
Na de lássuk a medvét: ilyenek lettek az új Brose Drive motorok
Brose Drive³ Peak – az új csúcsmodell
- Maximális motortámogatás: 410%
- Maximális nyomaték: 95 Nm
- Teljes tömeg: 2,9 kg
- Ház: magnézium
- Dizájn: ++
- Integráció: ++
- Zajszint: – –
- Felhasználási terület: eMTB
Concept Drive motor
- Maximális motortámogatás: 410%
- Maximális nyomaték: 60 Nm
- Támogatott sebességfokozatok száma: gyakorlatilag végtelen
- Dizájn: ++
- Integráció: átmenet nélküli áttétel
- Zajszint: – –
- Felhasználási terület: city és trekking
Két új akkumulátor is tartozik az új rendszerhez
A Brose Drive Systemhez bejelentett két új akkumulátor különlegessége, hogy kívülről teljesen azonosak: 385*83*64 mm-es apróságok alumíniumházba bújtatva, azonos csatlakozókkal. Két dolog különbözteti csak meg őket, a kapacitásuk és a súlyuk: a 468 Wh akksi súlya 3 kg, a 814 Wh-s nagytestvéré 4,1 kg. A vázba integrált, de nem rögzített akkumulátorok azonos megjelenése lehetővé teszi a gyártóknak, hogy költséghatékony módon tegyenek elérhetővé különböző konfigurációkat ugyanazon elektromos kerékpárjaik esetén a vásárlóik számára.
Az új akkumulátorok erőssége lehet még, hogy kaphatunk mellé egy 220-250 W-os intelligens gyorstöltőt is (350 W-os maximális teljesítménnyel), amellyel 3-4 óra alatt tölthető fel teljesen egy lemerült Brose akksi.
Control Allround – a Brose Drive System kijelzői és távirányítói
A Controll Allround vezérlőrendszer egy kijelző és egy távirányító kombinációjából áll, de mint a többi komponens esetén, a Brose itt is két lehetőséget kínál az ebike tulajdonsoknak.
Az alap egy 1,9 hüvelykes kijelző, mindössze négy gombbal. A kijelzőről minden motoradat leolvasható, különlegessége pedig a környezeti fényérzékelő a kijelző fényerejének beállításához, a Bluetooth 5.0 interfész és egy USB-C töltőport a hátoldalon.
A minimalista verzió felső csőbe integrálható Control Integrate kijelző és Control Remote távirányító páros, melyek közül az utóbbi akár önállóan is választható – bár ez esetben minden motorinformáció elveszik menetközben.
A kereskedőknek és a végfelhasználóknak is tartogatott jó híreket: fejlettebb szervizhálózat és Reman Drive
A fejlettebb szervizhálózat legizgalmasabb eleme egy felhő alapú diagnosztikai rendszer lesz, amely könnyebb és gyorsabb szervizfolyamatokat fog eredményezni.
Vásárlóként annál izgalmasabb hír volt a bejelentésben elejtett Reman Drive – vagyis a használt, elöregedett motorok újrafelhasználása. A régi motorok új életre keltésével mindenki nyer: a gyártó erőforrásokat takarít meg, a vásárló megfizethetőbb áron juthat elektromos kerékpárhoz, a légszennyezés pedig 21 kg CO2-vel lesz kevesebb motoronként.
Egyelőre még nem tudni, pontosan mikor kerülnek kereskedelmi forgalomba a Brose Drive System újításai, de annyi biztos, hogy a 2024-es szezont már egészen másként fogjuk értékelni, mint az ideit.
Forrás: ebike-mtb.com