Mivel életem tetemes részét nyeregben töltöttem és nyeregben töltöm is, nagyon sok kerékpáros sztorit hallottam, láttam és éltem is át. Az ilyen sztorik nagy része valamilyen negatív eseményből ered, mint pl. egy defekt. A jó kerékpáros ilyenkor szokás szerint próbálja az ismerősöknek jól körbeírni a helyzetet, hogy mi is történt, mi miatt kellett megállniuk, ha pedig utólag mesélik még egy kis színezés is belefér a dologba, hogy már nem csak defekt volt, de a farkasok is jöttek, de akkor is sikerült megcsinálni a bicajt és hazatekerni vele. Sajnos ez a szituáció gyakoribb, mint gondolnánk, azzal a nagy eltéréssel, hogy a kevesebb rutinnal rendelkező, esetleg nem annyira jól felkészült kerékpáros a túra folytatása helyett inkább hazafelé kezdi tolni a kerékpárt, mert nincs nála a kis szervizes csomagja, amivel meg tudná oldani a hibát.
Ez a cikk a szervizes csomag összeállításához nyújt egy kis segítséget. Kezdjük is el!
Mire lehet szükségünk és miben tároljuk?
A szerszámok, pótbelső és egyebek tárolására rengeteg megoldás létezik. Országúti kerékpárosok általában a mez hátsó zsebében tárolják az életben és nyeregben maradáshoz szükséges eszközöket, de szerencsére nagyon sokféle kiegészítő született már éppen ezeknek az apró okosságoknak a tárolására. Ilyen pl. a váztáska vagy a nyeregtáska adott esetben.
Kiválasztottuk mibe is tudjuk majd kényelmesen, a stílusunknak és kerékpárunk stílusának megfelelően tárolni katasztrófamentesítő eszközeinket.
Na de mik ezek az eszközök?
Úgy gondolom egy túrán nélkülözhetetlen egy zsebszerszám vagy pocket tool. Mivel ezek többféle méretben és felszereltséggel fordulnak elő, ezért mindenkinek megvan a lehetősége, hogy megtalálja a számára legjobbat, funkciók és méret tekintetében. Az alábbi darab egy jól felszerelt modell, de vannak egyszerűbbek is.
Teljesen mindegy, hogy ebike-ról vagy analóg kerékpárról beszélünk, egy jó zsebszerszám képes minket átsegíteni az útszéli szerelés viszontagságain és már folytathatjuk is utunkat. DE! Ha defektem van akkor semmit nem érek a kis szerszámmal. Ez tény. Ezért is javasolt egy a kerékpárunkhoz megfelelő méretű belsőgumit is rakni a kis táskánkba.
Mi kellhet még?
Az a külső nagyon rá van nőve a felnire, ha valakinek nincs rutinja a gumiszerelésben nem fogja tudni leszedni szabad kézzel, vagyis szükségünk lesz egy pár gumileszedőre, hogy még inkább meg tudja könnyíteni a szerelést. Ez egy olcsó eszköz, általában 3 db os kiszerelésben kapható.
Kivettük a kereket, mert volt nálunk szerszám. Leszedtük a gumit, mert volt hozzá szerszám. Betettük az új belsőt mert volt nálunk. Ahogy visszapattintjuk a gumit, máris beugrik, hogy mi lehet még az ami hiányzik.
Sajnos a kerékpár gumiját saját tüdőből még gyakorlott búvárok se tudnák felfújni, vagyis szükségünk lesz egy pumpára. Nem vihetjük magunkkal az otthoni műhelypumpát vagy esetleg a kompresszort, mert nem is néz ki jól túra közben és még kényelmetlen is az állandó jelenléte egy teljes értékű, nagy testű pumpának. Erre a célra szerencsére gondoltak már a gyártók is. Régóta gyártanak mini pumpákat, amikkel nem feltétlen akarjuk a kerékpárunkat napi szinten pumpálni, de ha jönnek a farkasok, mint a fent említett első példában, akkor nagyon nagy segítséget tud tenni egy ilyen pumpa, hogy az újonnan bekerült belsőnkbe levegő is kerüljön és menekülni tudjunk egy ilyen szituációban. Ha nincsenek farkasok, akkor is jobb érzés nyeregben ülve tekerni, mint egy defektes bicajt tolni.
Foglaljuk össze:
Mire lehet szükségünk a szervizeléshez, ha otthonunktól messze ér minket a baj.
Kelleni fog egy zsebszerszám. Ebből napjainkban az egész egyszerűtől az egész komoly kategóriáig tudunk választani. Utóbbiakban nem ritka, hogy láncbontó is helyet kap, tehát egész átfogóan tudjuk vele kerékpárunkat visszarángatni az élők közép még akkor is ha épp túrázunk.
Szükségünk lesz egy szett gumileszedőre, mert anélkül nehezen is jön le, ráadásul sokkal több időt fogunk eltölteni vele.
Kell egy belső gumi. Ezt úgy gondolom nem szükséges ennél jobban taglalni. A saját kerékpárunk kerékméretéhez keressünk belsőt és vigyük magunkkal!
Illetve ami még biztos kell, hogy nyomás is legyen a belső az a pumpa.
Ha ezek megvannak nem mondom, hogy bármilyen problémát megoldhatunk a helyszínen, akár két város között is, de jócskán minimalizálni tudja annak veszélyét, hogy mi legyünk azok akik a túrát hamarabb fejezik be és gyalog indulnak haza.