Olvasási idő: 2 perc

Van laptopod, mobilod, elektromos fogkeféd vagy épp elektromos kerékpárod? Akkor szánj erre a videóra két percet!

lítium laptop tűzMint Magyarország egyetlen Bosch eBike szakértői, holnap a KTM kerékpár kereskedőknek tartunk továbbképzést a 2014-es Bosch motorrendszerek újdonságairól.

A prezentáció írása közben jött az ötlet, hogy megmutassuk, milyen veszélyeket rejt a lítiumos technológia. Imádjuk az ebike durva erejét, mosolygunk, amikor feltol a legrettegettebb hegy oldalán, de ennek a technológiának azért vannak hátulütői is. További kommentár nélkül, kérlek nézd meg ezt a filmecskét:


Pár gondolat a lítium tüzekről:

  • mechanikai behatásra vagy túlmelegedéstől indulhat be (ez utóbbit egy rossz típusú töltővel is elő lehet idézni),
  • a fehér füst csak a kezdet, az igazi tűz jóval később lángol fel, amikor már mindenki azt hiszi, hogy túl vagyunk a nehezén,
  • a füst borzasztóan mérgező. Ha meglátod, akkor futás, és mentsd az emberéletet (nem vicc),
  • amikor a sérült cellák melletti cellák is begyulladnak, akkor indul az igazi tűzhányó,
  • ehhez az égéshez nem kell oxigén, így felesleges pokrócokat rádobálni,
  • a vízzel oltás a legrosszabb dolog, amit tehetsz, ettől ugyanis levegőbe fog repülni az akksi,
  • a kerékpárok akkumulátorai 10-szer akkora kapacitásúak, mint a filmen látott laptopé. Nem 3-6, hanem 30-40 cella van beépítve, így könnyen elképzelheted, mit művel, ha lángot fog.

De azért szeretnélek megnyugtatni is:

  • az elmúlt 5 évben 4 ilyen jellegű ebike balesetet regisztráltak Európában, pedig az eladott lítiumos biciklik száma meghaladja a 3 millió darabot. A tüzeket vagy buherált akkupack, vagy nem megfelelő töltési folyamat/eszközök okozták. (Akik hallottak a Boeing Dreamliner flotta kálváriájáról, vagy a Tesla szoftverfrissítési akciójáról, azok tudják, hogy nem szabad lebecsülni az ilyen jellegű, alacsony kockázatot sem. Pláne, hogy láttunk már pár kiégett Fisker Karma sportkocsit is… ),
  • az egyszerűbb eszközökkel szemben az elektromos kerékpárban egy külön vezérlő áramkör található az akksiban, amely képes az egyes cellák hőmérsékletét mérni, és azonnal lekapcsolja a betegeskedő cellát, ha valami problémát észlel,
  • a kockázat csökkentése érdekében figyelmesen tanulmányozd át, és feltétlenül tartsd be a használati utasítás akkukezelésre vonatkozó részét!

Hasznosnak találod az összefoglalónkat? Akkor kérlek oszd meg ezt a bejegyzést az ismerőseiddel – talán egyszer ezzel majd egy komolyabb sérüléstől mented meg őket!