Az ENSZ becslése szerint 2050-re a világ népességének kétharmada városokban fog élni. Milyen hatással lesz ez a közlekedésre? Mit kell tennünk annak érdekében, hogy a növekvő nagyvárosi területek élhetőek legyenek az emberek számára? Szakértők válaszolnak arra a kérdésre, hogy milyen tendenciák várhatók mobilitás tekintetében a következő 10-15 évben.

“A digitális szolgáltatások jelentősen javítják az ebike-élményt.”

Kép forrása: Bosch

Az első megkérdezettünk Gregor Dasbach, a Bosch eBike Systems digitális üzletágának alelnöke, aki szerint az ebike a mobilitás új motorja. A jövőre nézve ez az iparág olyan új digitális szolgáltatásokat irányoz elő, amelyek folyamatosan gazdagítják majd a kerékpározás élményét.

Hogyan látja a mobilitás fejlődését a következő 10 évben?

Valószínűnek tartom, hogy a jelenleg az autók számára fenntartott terület egyre inkább felszabadul a többi közlekedő számára. A városok környezetbarát elvek szerint alakulnak majd át. Ez magában foglalja a car-sharing szolgáltatásokat és az elektromos járműveket, amelyek a tömegközlekedéssel együtt nagyobb teret biztosítanak az intermodális utazásoknak. Különösen a kerékpár kerül egyre inkább a középpontba.  

Miért olyan biztos ebben? 

A világjárvány idején nyilvánvalóvá vált, hogy a munka és a magánélet egyre inkább összemosódik. Az otthonról történő munkavégzés növekvő tendenciája azt jelenti, hogy hosszú ingázásra már aligha van szükség. Ennek következtében az emberek az utazást egyre inkább a szabadidővel kötik össze. A mobilitás nem csupán eszköz a cél eléréséhez, hanem egyre inkább az életmódunk része.

Milyen szerepet játszik ebben az ebike?

Lényegeset, mert a összeköti a kellemeset a hasznossal: városon belül sokszor ez a leggyorsabb utazási mód, és általánosan javítja az életminőségünket is. Néhány évvel ezelőtt az ebike elsősorban mobilitási segédeszköz volt azok számára, akik nem akartak biciklizni, vagy akik úgy gondolták, hogy túl idősek ehhez. De az igazság az, hogy mindenki ismer olyan helyzeteket, amikor azért nem használja a kerékpárját, mert nem megfelelőek a körülmények. Az ebike növeli az emberek motivációját a bringázásra. Az ecargo kerékpár szintén ezt a tendenciát erősíti. Egyre több ember fejében születik meg a kérdés: tényleg szükségem van autóra a városban? Mi lenne, ha a két gyerekemet egy teherbiciklivel vinném az oviba? Sőt, talán a bevásárlásnál is hasznomra lesz! Most van az a pont, ahol a lehetőségeknek hatalmas lendületet ad majd az elektromosság.

Mennyire lesz digitális a jövő ebike-ja?

Amint összekapcsoljunk az ebike-ot és az okostelefonunkat, máris megvan a digitális tekerés-élmény, ez nagyrészt már most is lehetséges. A jövőben az ebike-osok nemcsak kerékpározás közben lesznek kapcsolatban a bringával, hanem akkor is, amikor leparkolják. A csatlakoztatott ebike egyik előnye a helymeghatározás, a másik pedig, hogy ilyen formában képes lehet kommunikálni a többi közlekedővel.

Mire gondol pontosan?

Baleseti tanulmányokból tudjuk, hogy a városi kerékpáros balesetek nagy része olyan kanyarodási kísérletekből fakad, ahol a bicikliseket figyelmen kívül hagyták. A jövőben a közlekedők összekapcsolásával a járművezetők és a járművek figyelmeztetve lesznek, hogy elkerüljék az ilyen szerencsétlenségeket. Úgy vélem, hogy az összekapcsolt kommunikációban óriási lehetőségek rejlenek, amelyeket ki kell aknázni.

Hogyan változtatják meg a digitális szolgáltatások az ebike-élményt?

Az e-kerékpározás egyre inkább egyéni élmény. Nem számít, hogy az ebike-ot az ujjam érintésével vagy az okostelefonommal oldom-e fel. Az ebike a kerékpáros profilomnak megfelelő útvonalat fogja javasolni. Kezeli a sebességváltást, a lehető legjobban kihasználja az akkumulátoromat az út során és könnyedén az ebike-élmény részévé teszi kedvenc alkalmazásaimat.

Milyen termékeket fog fejleszteni a Bosch eBike Systems az elkövetkező években?

Két stratégiát követünk az új termékek és szolgáltatások fejlesztése során. Az első szempontunk a biztonság az ABS-től kezdve a baleset esetén nyújtott segítségig. A második fő téma a digitális szolgáltatások, amelyek a jövőben még élvezetesebbé teszik az ebringázást. Ehhez zökkenőmentes csatlakoztathatóságra van szükség. Végül is a sok új funkció csak akkor lesz igazán szórakoztató, ha a hardver és a digitális komponensek tökéletesen illeszkednek egymáshoz. Ezen a területen tovább fogjuk bővíteni innovációs szerepünket.

“A jelentős ökológiai lábnyomot okozó klasszikus belső égésű motoros autók egyéni tulajdonlása nem folytatódhat.”

Kép forrása: Bosch

Stephan Rammler, szociológus és a Közlekedéstervezési Intézet alapítója a városok alapvető átalakulását jósolja, amely csak a fenntartható mobilitással lesz sikeres.

Miben lesznek mások a városok a jövőben?

Ahogy egyre több ember költözik a városokba, úgy fog nőni a lakóterület, a kulturális és szabadidős létesítmények és a mobilitás iránti igény is. A kérdés az, hogyan lehet összeegyeztetni a jövőbeli elvárásokat a rendelkezésre álló városi térrel.

Mi lehet a megoldás?

A városok növekvő népsűrűsége miatt nagyobb igény lesz a fenntarthatóságra, mivel az éghajlatváltozás miatt egyszerűen elfogy a levegő a városokban. Ez az életünk számos területét érinti, de mindenekelőtt a mobilitást. A klasszikus, belsőégésű motorral hajtott, jelentős ökológiai lábnyomot hagyó autó egyéni tulajdonlása nem folytatódhat. A fiatalabb generációk körében nyilvánvaló, hogy a használati szokások a megosztás irányába mozdulnak el az autó- és fuvarmegosztástól kezdve az elektromos robogó- és kerékpármegosztó szolgáltatásokig.

A jövő városa autómentes lesz?

Én nem mennék ilyen messzire. A jövőben azonban minden bizonnyal több elektromos meghajtású jármű fog közlekedni az utakon. A politikusoknak ösztönözni kell majd a fenntarthatóbb mobilitást, például azzal, hogy útdíjat vezetnek be az autósok számára a városokban. Mert egy dolog világos: az átalakulást nem lehet tovább halogatni.

“Fontos, hogy az ingázók számára külön, gyors kerékpársávokat hozzunk létre.”

Kép forrása: Bosch

Ralph Buehler, az amerikai Virginia Tech Research Center professzora és közlekedéskutatója a kerékpárosbarát városok kialakításának módjairól és a koppenhágai modellről beszél és maga is kerékpárral jár dolgozni.

Koppenhágát mindenki a kerékpárosbarát közlekedésirányítás mintaképének tekinti mit tanulhatnak tőle más városok?

Hollandia számos kisebb városához hasonlóan a dán főváros statisztikái is álomszerűek. A lakosság 49 százaléka kerékpárral jár iskolába, egyetemre vagy munkába. Ez azonban nem egyik napról a másikra történt, hiszen Koppenhága hagyományosan is kerékpárosbarát város az elmúlt 30 évben fokozta intézkedéseit. Az ok, amiért a város példaképpé vált az egész világ számára, leginkább egy sikerreceptben foglalható össze: különálló, védett kerékpárutak a fő közlekedési útvonalak mentén. Ezek lehetővé teszik mindenki számára a gyors és biztonságos közlekedést.

Látja a jeleit annak, hogy más városok is követik a példát?

Igen, a világ számos városában már most is megfigyelhető az a tendencia, hogy védett kerékpárutakat alakítanak ki, hogy a kerékpárosok eljuthassanak A-ból B-be – a belvárosokban gyakran autómentes zónával és sebességkorlátozással rendelkező utcákkal kombinálva. Ez egy olyan közlekedéspolitika része, amely több teret biztosít a gyalogosoknak, a kerékpárosoknak és a tömegközlekedésnek, miközben korlátozza az autóforgalmat. Ezt láthatjuk a kanadai Montrealban vagy az amerikai Portlandben, valamint az európai városokban, Párizsban, Bécsben és Barcelonában.

Mi mozgatja ezt a fejlődést?

Az önkormányzatoknak világszerte kihívást jelent a CO2-kibocsátás csökkentése, a forgalmi torlódások minimalizálása és a helyi légszennyezés elleni küzdelem. Ez az egyetlen módja az életminőség fenntartásának. Olyan értékekről beszélünk, mint az egészség, a biztonság és a szabadidős lehetőségek. Ehhez a közlekedési teret újra kell osztani.  

Mennyire fontos a kerékpár szerepe a mobilitási forradalomban?

A kerékpározás fontos szerepet fog játszani a fenntartható közlekedésben, és az ebike-ok növekvő népszerűsége további lendületet ad ennek a fejlődésnek. Hosszabb távolságok megtételét teszik lehetővé és új célcsoportokat szólítanak meg. Például az ingázók, akik már nem izzadnak meg, még az irodába vezető hosszú és meredek utakon sem. Ehhez szükség van a kerékpárút-hálózat bővítésére, hogy a külterületeken élők gyorsan be tudjanak jutni a városba és onnan haza. Sok városnak még mindig van mit behoznia ezen a téren.

Forrás: https://www.bosch-ebike.com/en/everything-about-the-ebike/stories/future-mobility