Az ebike-ok tuningjával kapcsolatban hozott új, francia törvény reméljük, hogy Európa-szerte jelentősen csökkenti majd az illegális tuninggal okozott anyagi károkat és baleseteket.
A jelenlegi közlekedési szabályrendszerek és törvények szerint az elektromos kerékpárok pedelec verziója 25 km/h-nál, az s-pedelec verzió pedig 45 km/h-ás sebességnél kapcsolja le a motorban a rásegítést. Sokakat azonban zavar, hogy a lassabb verzió ereje pont akkor csökken le, amikor az ember éppen lendületbe jön. 2020-tól magánszemélyek, kereskedők, szervizek és márkák számára egyaránt tiltólistára került az elektromos kerékpárok meghajtó rendszerének 25 km/h (ill. S-pedelec esetén 45 km/h) sebesség felettivé tétele.
Új szabályok
Az év elején hatályba lépett új mobilitási törvény meghatározta, hogy bárkit, aki módosítja az e-bicikli motorjának működését — annak érdekében, hogy növelje a motoros rásegítéssel elérhető végsebességet — büntetőeljárás alá vonhatják. Az új törvény 30.000 eurós büntetést, de akár egy év börtön kiszabásának lehetőségét adja a bíróságok kezébe jogsértések esetén. Ezen kívül az elkövető vezetői engedélyének három évre való felfüggesztésével is szembesülhet. Mindemellett a tuningolt e-bicikli eredeti, gyári sebességleszabályozó rendszerének visszaállításáig nem használható. Az új jogszabály mindenkire vonatkozik, nincs kivétel: gyártók, márkaszervizek vagy privát szervizek, kereskedők.
Elveszhet a biztosítás és a garancia is!
Az L317-1 jogszabály kimondja, hogy a meghajtás bármilyen módosítása megváltoztatja a jármű kategóriáját. Fontos, hogy ha a meghajtórendszer nagyobb energiát szolgáltat, mint az eredeti beállítások, akkor motorkerékpárrá válik, és nem sorolható többé a pedelec kerékpárok közé. Ezzel a biztosítás, valamint a gyártó és a kereskedő garanciája is felfüggesztésre kerül.
A meghajtórendszer-gyártókra vonatkozó rendelkezések
Az új francia törvény olyan rendelkezéseket is tartalmaz, amelyek a gyártókra vonatkoznak. Az L317-5 rendelkezés magában foglalja azonban azokat is, akiknek tevékenységi körébe tartozik a „gyártás, importálás, exportálás, valamint finomhangolás, bérbeadás, eladásösztönzés”. Esetükben a 30 ezer eurós bírság mellett 2 évi börtönbüntetéssel is számolhatunk.
Hogyan ellenőriznek?
Jogosan merül fel a kérdés, hogy hogyan fedezik fel a hatóságok a gyanús elektromos kerékpárokat, és ellenőrzik-e őket, hogy tuningoltak-e? E tekintetben csak azt kell megjegyezni, hogy a közúti közlekedési törvények betartásáért felelős tisztviselők vagy állami képviselők a francia közlekedési miniszter felügyelete alatt bármikor jogosultak véletlenszerű ellenőrzések végrehajtására: például olyan nagyvárosokban, mint Párizs vagy Lyon.
Intézkedések az EU további országaiban
Az új francia törvény mellett további európai országok már intézkedtek az elektromos kerékpárok sebességtuningjával kapcsolatban. 2019. júniusában a Bosch eBike Systems bejelentette, hogy MY 2020 meghajtói a szoftver részeként tartalmaznak leszabályozógátló funkciókat, amelyek megakadályozzák a beállítások megváltoztatását. Bosch szerint “A rendszer javítása a jelenlegi európai szabványban (EN 15194: 2017) szereplő követelménynek felel meg az elektromos motorral támogatott kerékpárok számára.” GM Claus Fleischer hozzátette: „A Bosch eBike Systems kitartóan harcol a leszabályozás gátlásának gyakorlata ellen és fontosnak tartja a további fejlesztéseket.” Szintén 2017. márciusában, Németországban, a közös ipari platform figyelmeztetést adott ki az e-kerékpárok tuningjára és manipulálására, és intézkedéseket sürget. Ugyanez vonatkozik Spanyolországra, ahol az AMBE iparági szövetség múlt hónapban tett fellépést. Az Egyesült Királyságban a hatóságok lehetőséget kaptak a felturbózott e-bringák értékesítésével kapcsolatos kereskedők ellenőrzésére.
Forrás: E-Bike Tuning Now Banned in France with 30,000 euro Fine