Az elektromos rásegítéssel működő ún. pedelec kerékpárok vásárlására az állam pályázatot írt ki, melynek részleteiről már korábban beszámoltunk illetve cikket is írtunk. Fontos azonban, hogy tisztában legyünk egy esetleges pályázat leadásakor, hogy mely kerékpárok minősülnek pedelecnek (tehát vesznek részt a pályázatban), illetve hogy ezek használatára milyen szabályok vonatkoznak. Cikkünkben ezekre térünk ki, különös tekintettel a jogosítvány meglétére és a bukósisak használatára vonatkozóan.
Mi minősül tehát elektromos kerékpárnak?
Hogy mi minősül kerékpárnak és mi segédmotoros kerékpárnak? A kérdés nem annyira egyértelmű, mint elsőre hinnénk. A KRESZ vonatkozó pontja szerint: az 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet 1. SZÁMÚ FÜGGELÉK, II. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak fejezetének r/1 bekezdését a 289/2009. (XII. 18.) Korm. rendelet 28. § (2) bekezdése így módosította:
“Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.”
A 300 W maximális teljesítmény teljesen egyértelmű, ha ennél erősebb a villanymotor, akkor már nem beszélhetünk kerékpárról. A pedál- vagy nyomatékszenzoros működtetés egyesek által vitatott, pedig egyértelmű, hogy az olyan “kerékpárok” esetében, amelyeken nem található pedál vagy az elektromos rásegítés a pedáltól függetlenül (pl. gázkarral, egyéb kapcsolóval) is működtethető, nem valósul meg az a feltétel, hogy a motor segítse a jármű hajtását, hiszen a motor az emberi erő nélkül is használható hajtásra.
Sebességkorlát? Bizony!
Az ebikeshop.hu kínálatában kapható elektromos rásegítésű kerékpárok között a többségük úgy van kialakítva, hogy 25 km/h sebességnél megszűnik a rásegítés (és ez a feltétel szerepel a fenti állásfoglalásban is), ugyanakkor vásárolhatunk 45 km/h-ig, és akár 850 Wattos elektromos bringát is, mely 75 km/h sebességig biztosít rásegítést.
A KRESZ-ben a kerékpár megengedett maximális sebességére azonban többféle érték is szerepel, melyek érvényessége attól függ, hogy éppen hol közlekedik, illetve visel-e bukósisakot a kerékpáros.
A 25 km/h megengedett sebesség a KRESZ szerint csak a lassú járművekre és mezőgazdasági vontatókra van érvényben, de tulajdonképpen a fenti állásfoglalás nem is állítja azt, hogy ne mehetne 25 km/h-nál gyorsabban egy elektromos kerékpár, csupán azt, hogy ha ennél gyorsabban halad, akkor a villanymotor már nem segíthet be a hajtásba.
És mi a helyzet a jogosítvánnyal?
Ennek magyarázatát máshol, a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 2. mellékletében találhatjuk meg, amely nem a kerékpárokra vonatkozik, hanem azt határozza meg, hogy mely járművek vezetéséhez milyen típusú vezető engedély szükséges.
“AM” kategória (korhatár 14. életév): Segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekű segédmotoros kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárok (L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik).
Azaz, ha egy jármű rendelkezik motoros meghajtással, és tervezési végsebessége 25 km/h-nál nagyobb, de 45 km/h-nál kisebb, akkor legalább AM kategóriás vezetői engedély szükséges a jármű vezetéséhez.
Nem a jogosítvány megléte az egyetlen extra követelmény, ha az elektromos rásegítéses járművünket segédmotoros kerékpárnak minősítik, ugyanis ez esetben a teljesítménytől függetlenül csak megfelelő minősítéssel ellátott sisakban (kerékpáros fejvédő nem megfelelő), kötelező biztosítással és vezetői engedéllyel használható. Ezen kívül a segédmotoros kerékpárral tilos járdán vagy kerékpárúton közlekedni.
Segítünk választani!
Az állami pályázat keretében elsősorban a munkába járáshoz megfelelő pedelecek vásárlását támogatják. A városi közlekedésre két fő bringatípust szoktunk ajánlani:
- a klasszikus városi pedelec bringákat (merev villa, alacsonyabb építésű váz, maximális kényelmi felszereltséggel),
- ún. trekking vagy túra elektromos kerékpárokat (első teleszkóp, hosszabb távok megtételéhez is kényelmes kialakítás és felszereltség).
Az ebikeshop.hu pályázati tájékoztató oldalán időpontot foglalhatsz egyéni segítségnyújtásra, illetve lejjebb görgetve az oldalon külön listán találod meg a pályázat keretében megvásárolható kerékpárokat. Ha pedig bármilyen további segítségre van szükséged, keress minket országszerte már 6 városban vagy akár online is!