Olvasási idő: 4 perc

Ebben a cikkben igyekszünk nektek támpontot adni az egyik gyakran felmerülő kérdésre. Elég vajon a 25 km/h egy elektromos kerékpárnál, vagy ennél többre van szükség a mindennapokban? Milyen jogszabályi követelményei vannak egy 45 km/h-s kerékpárnak? Cikkünkben minden kiderül.

Tegyünk tisztába pár fogalmat

A pedelec (Pedal Electric Cycle) kerékpárokat három csoportra tudjuk osztani a rásegítés végsebessége szerint:
A 25 km/h sebességig segítő kerékpárokat hívjuk pedelec kerékpároknak, melyik a jogszabály szerint teljesen megegyeznek egy hagyományos kerékpárral, tehát nincs külön szabályozás rájuk.

– A 45 km/h-ig segítő elektromos kerékpárokat S-pedelec-nek (Speed pedelec) nevezzük. Ezek a KRESZ szerint segédmotoros kerékpárnak minősülnek, így a rájuk vonatkozó szabályok is egyeznek a mopeddel. Így ezeket a kerékpárokat csak segédmotoros jogosítvánnyal (AM), A1, B,  vagy ezeknél magasabb kategóriájú vezetői engedéllyel vezethetjük a forgalomba.

Minden más. Például ide tartozik a 75 km/h-ig segítő R-pedelec (race pedelec) kerékpárok, melyek közúton semmilyen módon nem használhatóak. Ez nem egy műfaji kategória, ide sorolunk minden olyan járművet ami lényegében kerékpárnak néz ki és elektromos motor hajtja, de típusvizsgája nincs. Nagyon kevés ilyen kerékpárt gyártanak, nálunk csak az M1 Sporttechnik Spitzing nevű kerékpárjának egyik konfigurációja képes ekkora sebességre.

 

25 vagy 45/km-h?
https://www.freepik.com/

Mik az S-pedelec-re vonatkozó jogszabályok, és hogyan lehet őket betartani?

Mivel S-pedelec kerékpárok esetében segédmotoros kerékpárokról beszélünk a KRESZ szerint, a mopedekre vonatkozó szabályoknak kell megfelelnünk. Első és legfontosabb, a kerékpár gyártói tanúsítványa, ami igazolja, hogy a kerékpár felszereltségét és minőségét tekintve a kerékpár besorolható az L1e-B (segédmotoros kerékpár) kategóriába. Ezt általában egy plakettel jelölik a vázon, illetve egy nyomtatványt is mellékelnek a kerékpár mellé. Utóbbi nagyon fontos lesz nekünk, mert csak ezzel a dokumentummal fogjuk tudni megkötni a kötelező biztosítást kerékpárunkra. Jogosítvánnyal is szükséges rendelkeznünk (A1 vagy B kategória), hogy legálisan közlekedhessünk kerékpárunkkal közúti forgalomban, illetve segédmotoros bukósisak használatát is előírja a Magyar KRESZ pont úgy, mint egy segédmotoros kerékpár esetében.

A fent felsorolt szabályok mellett a közlekedési korlátozásokról és érdemes pár szót említeni, mert ezek is befolyásolhatnak a döntésben:

Mivel jogszabály szerint robogóval közlekedünk, lakott területen belül nem mehetünk fel a kerékpárútra, csak ha már elhagytuk a várostáblát. Nem elengedhető szempont az alkoholfogyasztás sem, hiszen gyakran előfordult már mindenkivel, hogy például egy Balaton kör teljesítésekor megkívánunk egy pohár bort az északi részen, vagy csak szimplán egy nyári napsütéses tekerés után megiszunk egy pohár sört. S-pedelec kerékpárok esetében ezekről le kell mondanunk, hiszen jogosítvány köteles járműveknél zéró tolerancia van!

25 vagy 45/km-h?
https://www.zhsydz.com/is-chipping-electric-bikes-safe/

 

Mi történik, ha tuninggal érjük el a 45 km/h-t?

25 km/h-s elektromos kerékpárokhoz több gyártó is készít úgynevezett „tuning” eszközöket, amikkel átverhetjük a szoftveres korlátozást. Ennek általában kétféle verziója kapható. Az egyik (már kifutó félben van) a mágnes jeleit felezi le, a másik pedig szoftveresen veri át a kerékpárunkat. Fontos itt a legelején megjegyezni, hogy ezen eszközök használata illegális! A gyári S-pedelec kerékpárok szigorú jogszabályoknak megfelelve kapják meg a tanúsítványt, aminek hiányában nem fogunk tudni biztosítást kötni a kerékpárra, nem fogjuk tudni igazolni semmilyen tanúsítvánnyal a rendőrnek a kerékpárunk jogszerű használatát közúton. (Ez kicsit olyan, mintha otthon összehegesztenénk egy vázat két kerékkel és egy kormánnyal, rátennénk egy 500 cm3-es motort, majd kimennénk vele a városba közlekedni)
Mindezek mellett érdemes megemlíteni magát a kerékpárt, és annak éllettartamára gyakorolt hatását a tuningok által. Garanciális kerékpár esetében érthető okokból ugrik a jótállás, ha a gyártónál kiderül a módosítás, de egy garancián túli kerékpár esetében sem javasoljuk a tuning beszerelését. A gyári S-pedelec motorok teljesítménygörbéjét úgy programozzák, hogy egészen 45-ig elegendő segítségünk legyen, de a motort közben kímélje. A legtöbb tuning a kerékpár mért sebességét manipulálja, ami miatt a motor azt hiszi lassabban megyünk, mint amennyivel valójában. Ez azt eredményezi, hogy a motorteljesítményünk a maximumon lehet olyan sebességnél is, ahol a gyártó gyári rendszerek esetében csökkentik a teljesítményt a motor élettartama érdekében.

 

25 vagy 45/km-h?
https://www.r-m.de/en-us/

Kiknek javasoljuk az S-pedelec kerékpárokat?

Mindenképp olyan kerékpárosoknak javasoljuk elsősorban, akik napi szinten ingáznak olyan távon, ami autó helyett akár robogóval vagy kerékpárral is megtehető. Ha nem vagyunk cukorból, akkor időjárási viszonyoktól függetlenül egy S-pedelec tökéletesen tud pótolni egy autót akár abban az esetben is, ha út közben egy bevásárlást is meg akarunk ejteni. 45 km/h sebességre nem csak a „hagyományos” vázú elektromos kerékpárok lehetnek képesek, a Riese&Müller például teherbicikliket is gyárt ilyen motorokkal. Ezekkel a kerékpárokkal akár 200 kg-ot is tudunk mozgatni, így akár egy kisebb IKEA bevásárlást is meg tudunk oldani vele gond nélkül.

Az ügyfeleink között voltak többen, akik MTB-t választottak, de szerettek volna 45 km/h sebességgel száguldani. Véleményünk szerint egy monti esetében -amennyiben az tényleg hegyen van használva- nincs sok értelme. Felfelé a 25 km/h is bőven elegendő (így is meglepő ilyen sebességgel feltekerni az emelkedőn), a lejtőkön pedig pedálozás nélkül is nagy tempókat tudunk elérni. Mindezek mellett egy MTB kerékpárt igen nehézkes felszerelni minden olyan elvárt eszközzel, amit a KRESZ előír (állandó világítás, féklámpa, visszapillantó, stb.), éppen ezért alig találni erre gyári megoldást.

Ha S-pedelec kerékpárt vásárolnál, kattints ide, hogy megtekinthesd az Ebikeshop.hu kínálatát!