Kiszabadulva a karantén fogságából az ebikeshop.hu tulajdonosa, Szatzger Ákos gyermekeivel a R&M teherkerékpárjával gyűjtött felejthetetlen pillanatokat. Jó szívvel ajánljuk ezt a személyes tesztriportot minden gyermekes családnak — a közelgő gyermeknap alkalmából érdemes kipróbálni ezt a típusú aktív családi programot!
„A bikemagos Márkus Dávid tavaly már családilag tesztelte ezt a bicajt (kattints ide a cikkért), nálam most a fullos felszereltségű, ponyvás verzió járt.
Mire jó?
Ez egy nálunk nem igazán elterjedt, ún. teherkerékpár, mely tőlünk kicsit nyugatabbra, főleg Hollandiában a családok bevált szállítóeszköze. Többféle kialakítással rendelhető, mi a dobozos verzió helyett a gyermekek szállítására alkalmas verziót választottuk.
Ezzel három gyerkőcöt vihetsz, akik kényelmes, egypontos zárással tervezett, biztonsági övekkel ellátott ülésben élvezhetik az utat. Az én gyermekeim 2 és 5 évesek, ők szépen elférnek egymás mellett, míg a szemben lévő ülésben még egy nagyobb gyerek utazhat – olyan 6 éves korig. Ha az ő ülését nem használod, akkor ezt egy gyári polccal lefedheted, így a világjáráskor ide kerülhet a sátor és minden más felszerelés, táska. Az övek magassága és hossza állítható, egyedül a lábtér szűkössége boríthatja a családi békét – de ez is csak addig, amíg el nem indulunk, mert onnantól mindenki vigyorogni fog, mint a tejbetök. 🙂
Az időjárás viszontagságaitól egy könnyen levehető ponyva véd, melynek oldalfalait fel lehet hajtani, ha jó az idő. Az oldal- és hátfalat lehúzva viszont eső- és szélálló kis fülke jön létre, mely tökéletesen megóvja a gyerekeket. A gyártó még arra is gondolt, hogy a ponyva tetejére tépőzárral rögzíthető árnyékolót rakjon, így erős napsütéskor sem sülnek ropogósra a kis utasok.
És milyen vezetni?
A használata megszokást igényel. Brutál hosszú, és nem úgy kanyarodik, mint egy hagyományos bicaj: az első kerék elveszik a horizonton, és utána fordul az egész „kamionunk”. Itt jól jön a motoros tapasztalat: ahová nézünk, oda megy a „vonatunk”. Keveset kell gondolkodni, akkor menni fog. 🙂 A napi használat egy része Székesfehérvár belvárosában volt, és bizony néha kihívás a derékszögben elforduló kerékpárút, vagy az olyan átkelőhely, ahol 2×2 sávot kéne keresztezned úgy, hogy az első lámpa beenged a középső járdaszigetig, aztán a második lámpával mehetsz át a második sávsoron – csak éppen a bicaj hossza miatt nem férsz el középen.
Az üléspozíció jól testreszabható, bár magas emberek nem fogják kedvelni a gépet. A nyereg ugyan az égig emelhető, de 185-ös testmagasság felett erősen előre kell majd dőlnöd a kormányra a pedálozáshoz. A kormányoszlop dönthető és magasságban állítható. Én 176 cm magas vagyok, de teljesen kihúzott kormánnyal éreztem jól magam a bicajon.
Az első pár kilométer után elkezded élvezni a dolgot. Tök jól be lehet dönteni, az akár 200 kiló összsúlyú bicaj befekszik a kanyarokba, szinte oda van szögezve az aszfaltra. Akár a hajtókar végével is karistolhatod a talajt, így gyorsan megtanulod, hogy tempós kanyarban 3-9 óránál legyen a lábad.
A ballonos, eltérő méretű kerekekkel felszerelt bicajjal probléma nélkül bejártuk a Sóstó homokos, földutas részeit is, egyedül a hasmagasság okozott gondot, amikor a félméteres letörésen kellett felfelé menni. 🙂 De nyugodt szívvel tudom ajánlani bármilyen döngölt földútra, az össztelós futómű mindennel megbirkózik. Kérhetsz ún. GX opciót is, amellyel terepgumit és csúszásmentes pedált kapsz a járgányhoz.
A Load sorozat különlegessége ez az össztelós futómű. Hidd el, nem akarsz közel negyed tonnát mindenféle csillapítás nélkül cipelni. Ennél a kategóriánál a telóknál nem a nagy név a lényeg, hanem hogy legyenek. 🙂 Egyébként járdasziget le-fel simán megy ezzel a felépítéssel úgy, hogy a kis utasok sem panaszkodnak. A rossz minőségű talaj hibáit pedig magabiztosan vasalja ki. Élmény vele még a csupa kátyú, feltöredezett bicikliút is.
A kerékpárt az opciós, hátsó patkólakatba befűzhető 130 centis ABUS lánccal tudod kikötni, de gyakorlatilag az is elég, ha a patkózárat lezárod. Aki a hátára kapja a közel 40 kilós monstrumot, az megérdemli, hogy elvigye… 😉
És mennyivel megy?
A meghajtásról a 75 Nm-es Bosch Performance Line CX 2. generációs motorja gondoskodik. Idén már kijött ennek az új, nagy lánckerekes verziója, de meg kell, hogy mondjam, nekem ezzel a bicajjal jobban harmonizál a régi. Csendesebb és a kis első lánckerék sosem fog elkopni. A bicaj két 500 Wh-ás akkut kapott, ami a mi felhasználási módunkban mindenre elég volt, két gyereket szállítva durván 140 km-es hatótávot tudott. Nincs az a gyermek, aki a fenekén ez nyugton kibírná, úgyhogy nem a gép lesz a szűk keresztmetszet… 🙂
Én városban Tour, városon kívül Eco rásegítéssel használtam. A CX motort nagyon kedvelem, mert amikor indulni kell, és rálépsz a pedálra, azonnal elkezd tolni, ami különösen jó, ha a 200 kilós szerkezetet meg kell mozdítanod. Ha már gurul a szekér, akkor alacsony rásegítéssel is minimális erőfeszítéssel mozgásban tartható. Sosem éreztem, hogy a motor ereje kevés lenne a dinamikus haladáshoz.
A hajtásláncba én egy NuVinci (tavaly rebrandelt nevén már Enviolonak hívjuk) fokozatmentes agyváltót választottam. Tisztában vagyok az alacsony hatékonyságával (86% a láncváltók 95%-ával szemben), de nekem agyváltó kellett, hogy álló helyzetben is vissza tudjak váltani (azért ilyen kamionnal vannak meglepetések), és robosztus, megbízható változatot akartam. A hatékonyság nem érdekelt (ezért van motoros hajtásom és 1000 Wh akkukapacitásom), a tartóssághoz meg elég az, hogy ez az egyetlen kerékpárváltó a piacon, amely 250 Nm-ig terhelés alatt is váltható.
És megéri?
Nincs az a gazdasági számítás, ami józan ésszel alátámasztaná, hogy egy ilyen gépet vegyél. Ez a bicaj közel 2,5 millió forintba kerül (részleteket itt olvashatod). De árazd már be nekem azt az élményt, amikor minőségi időt tudsz tölteni a családoddal, amikor lelassul körülötted a napi mókuskerék, és élvezed a pillanatot. Amikor mindenki vigyorog rád, aki mellett elmész, ujjal mutogatnak rád, hogy „Nézd, hát ez mi?”, amikor a kislánykák dalra fakadnak az ülésben, mert annyira élvezik az utat.
A jó hír, hogy nálunk ezt a szekeret ki is bérelheted. Csak legyen egy furgonod, ha nem a környékre mész… ;)”
A RM további teherkerékpárjait itt böngészheted. Ha pedig vásárolnál, ide vezessen az utad! 😉