Magyar Kerékpáros Klub Facebook oldalán élő videóban jelentették be 2020.09.22. reggelén az elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlásának állami támogatási pályázati rendszeréről szóló híreket. Az elektromos mobilitás fejlesztése már évek óta kiemelt szerepet játszik Európa-szerte, így hazánkban is: legyen szó akár elektromos autókról, robogókról, rollerekről vagy kerékpárokról. Végre — a koronavírusnak “köszönhetően” — utóbbiak is elérhetőek állami támogatással.
A támogatási rendszer alapjai
A kerékpáripar és a kerékpáros szakma, az elektromobilitási szakemberek nagy örömére végre országunkban is támogatással beszerezhetőek lesznek az elektromos rásegítéssel működő kerékpárok.
A pályázati kiírás legkésőbb október végéig megjelenik, egyúttal a kereskedők listája is (természetesen az ebikeshop.hu-val), illetve az elektronikus ügyintézési rendszerről is ekkor kapunk majd pontos leírást és tájékoztatást.
Amit már most tudni lehet:
- A pályázatban magánszemélyek vehetnek részt (cégek nem).
- Maximum a jármű értékének 50%-ára lesz igényelhető a támogatás:
- a pedálszenzoros modelleknél a támogatás értéke maximum 90 ezer forint lehet,
- a nyomatékszenzoros ebike-ok esetén pedig maximum 150 ezer forint.
- A támogatással beszerezhető elektromos bringák felső árkorlátja 900 ezer forint.
- További műszaki-környezetvédelmi követelményeknek is meg kell felelni majd a kiválasztott kerékpárnak.
- A korábbi (elektromos autó) pályázattal azonos módon, kizárólag elektronikus ügyintézéssel lehet majd pályázni.
Lássunk egy példát!
A német Haibike 2020-as Trekking 3.0 nyomatékszenzoros modelljét választva, pályázattal történő vásárlás esetén 829.000 forint helyett 679.000 forintért szerezhetjük be. A rendkívül megbízható, magas minőségű kerékpárra 2 év garanciát kapunk, de ennél sokkal tovább, hosszú évekig is használhajtuk (minimális karbantartási költséggel kalkulálva). Öt évre elosztva nagyjából egy BKV-bérlet árára csökken így a havi közlekedési költségünk.
Milyen típusú kerékpárra érdemes pályázni?
A trekking kerékpárokat jó szívvel ajánljuk, hiszen kényelmesek, strapabíróak, számos útfelületen könnyedén veszik az akadályokat, és nem szükséges naponta töltenünk az akkut sem, hiszen akár 100-120 km-es hatótávolsággal is kalkulálhatunk!
És természetesen multifunkcionális kialakításuk miatt nem csupán munkába járáshoz, de akár túrázáshoz, könnyebb terep-kerékpározáshoz is használhatjuk őket.
Érdemes a fenti példában említett bringán kívül is áttekinteni kínálatunkat.
Milyen távra, milyen gyakran, mennyit gurulunk?
Az intézkedéssel egyértelműen a munkába járás és a mindennapi ügyintézés azok a tevékenységek, melyeket támogatni szeretné az állam. Az előzetes kutatásokból kiderült, 5-15 km-es távolságban gondolkoznak a magyarok a kerékpárral történő munkába járás esetén.
Érdemes azonban a kilométereket percekké konvertálni: 20 km/h átlagsebességnél ez napi kétszer 15-45, tehát 30-90 perc testmozgást is jelenthet, ami egészségfenntartó szempontból kiváló érték! Az alacsonyabb, egyenletes pulzuson történő kerékpározással megelőzhető/csökkenthető a szív- és érrendszeri betegségek valamint számos egyéb betegség (pl. cukorbetegség) kialakulása de akár javulás is elérhető a meglévő betegségek esetén a rendszeres testmozgás beiktatásával!
Másodlagos célok
A szakemberek kiemelten fontosnak tartják, hogy mind a kerékpáros szakma képviselői, mind pedig a támogatással megvásárolt elektromos közlekedési eszközök tulajdonosai ne csak egyszerűen “használják” ebike-jaikat, de példát is mutassanak, ismertessék a legfontosabb tudnivalókat a pedelec bringákról és terjesszék az elektromobilitás pozitív hatásait. A hiteles tájékoztatás és személyes példamutatás a legjobb — akár családon, munkahelyen vagy baráti körben: mind a testmozgás népszerűsítésére, mind pedig a környezetvédelem és az ökológiai lábnyom csökkentésének módjára.
Forrás:
- Magyar Kerékpáros Klub Facebook oldala