A kerékpár karbantartásának fontosságára már többször felhívtuk a figyelmet, most viszont néhány hasznos, akár otthoni praktikával segítünk a gördülékeny szezonkezdéshez.

Fékek

Húzd meg néhányszor a fékkarokat és ellenőrizd a nyomáspontot. Meg tudod húzni a karokat úgy, hogy majdnem megérintsék a markolatot? Ha igen, akkor a fékbetéteket valószínűleg ki kell cserélni, esetleg levegős, vagy kevés a fékfolyadék a rendszerben. A féknyeregbe felülről belevilágíthatsz egy zseblámpával, így ellenőrizheted a féktárcsáktól balra és jobbra lévő betétek kopófelület vastagságát.

Világítás

Tisztítsd meg az első és hátsó lámpákat egy ronggyal. Ezután bekapcsolt kerékpárral egyenként húzd meg mindkét fékkart, és nézd meg, hogy a féklámpa felvillan-e, ne felejtsd el ellenőrizni a távolsági fényszórót sem (S-pedelec kerékpárok esetében)!

Gumiabroncsok

Fontos rendszeresen ellenőrizni a gumiabroncsok általános állapotát és légnyomását. Az ideális légnyomás az abroncs oldalfalán fel van tüntetve, például “27,5 x 62-584 2,0-4,0 BAR”.

Küllők

Győződj meg róla, hogy az ebike kikapcsolt állapotban van. Vedd ki az akkumulátorokat is, ha teljesen biztosra akarsz menni. Ezután álló kerékpár mellett fogd meg a küllőket két kézzel, mintha hárfán játszanál, és gyakorolj némi nyomást az ujjaiddal. Érzel egyértelmű különbségeket a feszességük terén? Esetleg laza valamelyik küllő? Ha igen, akkor irány a szerviz!

Lengéscsillapítók

Tisztítsd meg a becsúszószárakat egy tiszta ronggyal. Fel is ülhetsz a kerékpárra, ezáltal a súlyod kissé összenyomja a teleszkópot és a hátsó lengéscsillapítót, így könnyebben ellenőrizhető, hogy minden rendeltetésszerűen működik-e.

Lánchajtás

Láncápolás

A rendszeres karbantartás kifizetődő, ha lánchajtásról van szó. Egyszerű ökölszabály: minél rendszeresebben tisztítod, annál kevesebb erőfeszítésre van szükséged. Ha a kerékpár vizes lett – esőben, hóban vagy akár a tisztítás után –, akkor a hajtás minden részét meg kell szárítani. Ez megakadályozza a rozsdafoltok kialakulását. A láncot utána meg kell olajozni.

Lánckerék és lánckeréksor

Az első lánckeréknek és a hátsó lánckeréksornak a lehető legtisztábbnak kell lennie. Egy tiszta rongy, egy kefe és némi biológiailag lebomló háztartási mosogatószer vízben feloldva csodákra képes. Fontos, hogy alaposan öblítsd le a mosogatószert és fektess kellő hangsúlyt a szárításra is. De csak óvatosan, a féktárcsára ne kerüljön se oldószer, se olajszármazék!

Váltógörgők

A hátsó tengely alatti két váltógörgőnek tisztán és könnyedén kell forognia. Szükség esetén mindkét oldalról meg kell tisztítani őket. Ha korábban megolajoztad a láncot, a kemény szennyeződések megtapadhattak rajtuk. Előfordulhat, hogy óvatosan le kell kaparnod ezeket egy szilárd, lehetőleg nem fémes tárggyal (például egy műanyag gumileszedővel). Ezt a lánc tisztítása előtt kell megtenned, hogy a leeső szennyeződés ne szennyezze be az éppen tisztított láncot.

Lánc olajozása

Fontos a megfelelő mennyiségű kenőanyag felvitele. A túl sok olaj vonzza a szennyeződéseket, ami károsíthatja a láncot. A felesleges olajat tiszta ruhával töröld le. Ezután kapcsolj át egyszer az összes fokozaton, hogy a láncolaj egyenletesen eloszoljon az összes lánckerékben.

Szíjhajtás

Szíj ápolás

A Gates szíj gyakorlatilag karbantartás-mentesnek tekinthető. Valójában arról van szó, hogy a szíj karbantartása lényegesen kevesebb munkával jár, mint a láncos meghajtásé. De nem szabad teljesen elhanyagolni ezt sem! Különösen egy új rendszer esetében érdemes az elején szilikon spray-vel átfújni, ezáltal segíteni, hogy megőrizhesse rugalmasságát. Az alapos tisztítás is segít abban, hogy a szíjhajtás hosszú ideig és jól működjön. Bár a szennyeződés nem olyan károsító hatású, mint a lánchajtásnál, néha enyhe nyikorgást okozhat – ez egyértelmű jele annak, hogy a szíj túlságosan szárazon fut és némi törődést igényel.

“Ha bármi szokatlant észlel a kerékpárja átvizsgálásakor és kétségei vannak, forduljon szakkereskedőjéhez és az Ön biztonsága érdekében szakemberrel ellenőriztesse azt.”

Daniel Neuroth, társegységvezető szervizműhely, Riese & Müller

Forrás: r-m.de