Ljubljana rendszeresen szerepel a világ legbiciklibarátabb városainak listáján, és idén itt rendezték meg a méltán híres Velo-city konferenciát is. Azonban még mindig van hova fejlődni – az autóközpontú városrendezésről a kerékpáros forgalom felé való elmozdulás csak lassan halad… Anja, Marko és három gyermekük ambiciózus célt követnek: soha többé nem szeretnének autót vezetni a városban.
Kép forrása: Riese & Müller
Szia Marko! Néhány hónappal ezelőtt egy képet posztoltál egy Riese & Müller Multicharger Mixte-ről az Instagramon. Alatta ez állt: „Az új autónk!” Mit éreztél, amikor megkaptad?
Hihetetlen volt! Busszal mentünk oda és már kerékpárral jöttünk vissza. Nagyon jó élmény volt és a gyerekek is élvezték. De egy dolog meglepett: úgy kell tekerni, mint egy normális kerékpárt. A kormányzás közvetlen és egyszerű. Valóban minőségi darab. Ezzel búcsút vehetünk az autótól: a Multichargerrel mostantól új „családi autónk” van.
Hogyan közlekedtél korábban a városban?
Minden egy hagyományos teherbiciklivel kezdődött 2020 őszén. Igyekeztem a lehető leggyakrabban ezzel közlekedni, de ennek is természetesen megvoltak a maga korlátai: a gyerekek hamarosan túl nagyok lettek a dobozhoz, és mivel nem volt motorja, néha egyszerűen lusta voltam önerőből tekerni. Emellett az időjárás is fontos tényező volt. Mindig mérlegelnem kellett a dolgokat: izzadtan fogok megérkezni az irodába vagy sem?
Ezért váltottál e-bike-ra.
Pontosan. Egyre több innovatív ekerékpár jelent meg a piacon. Ekkor született meg a döntésünk: egynapos kirándulásokhoz az autó tabu. Inkább beruházunk egy ebike-ba. Először egy Long Johnra vetettem a szemem. De most, hogy a gyerekek kicsit nagyobbak, több értelme lett egy olyan kerékpárnak, mint a Multicharger.
Miért gondolod így?
A fő hangsúly nálam a minőségen volt, és nem találtam megfelelőbb modellt ebben a kategóriában. Sokoldalúbb, mint egy teherbicikli, a robusztussága kavicsos utakon különösen jól jön. Szlovéniában a hegyi kerékpározás különösen elterjedt. A Multichargerrel az erdei ösvényekkel szegélyezett túrák nem jelentenek problémát.
Kép forrása: Riese & Müller
Milyen útvonalakon közlekedsz a városban?
Reggel gyakran elviszem a gyerekeimet az óvodába, aztán beülök az irodába, ehhez mindig a Multichargert használom. Ez már teljesen bevett szokás. Azt a célt tűztem ki magam elé, hogy soha többé nem használom az autót a városban. És ez legtöbbször sikerül is.
Hogyan reagálnak az emberek, amikor meglátnak téged a Multichargerrel a városban?
Csak pozitívan. A legtöbben mosolyognak, amikor meglátnak minket, de néhányan alig veszik észre, hogy ez egy különleges darab, mert szinte úgy néz ki, mint egy normál kerékpár. Gyakran kérdezik tőlem az akkumulátor hatótávolságát. Ezt viccesnek találom, mert inkább az autók jutnak eszembe róla, mint az ekerékpárok. Az ekerékpárokkal nem olyan könnyű mérni, mert te magad is pedálozol. Általában hetente egyszer töltöm fel, és soha nem megyek olyan hosszú útra, hogy az akkumulátor lemerüljön. Sok embernek egyszerűen nincs elég fantáziája ahhoz, hogy a mindennapjait ilyen formában élje.
Hogyan jellemeznéd Ljubljanát?
Egy nagyszerű város a kerékpározáshoz. Ljubljana kerek, meglehetősen lapos és nagyon kicsi területű. Az egyik végéből a másikba körülbelül 25 perc alatt lehet eljutni kerékpárral. Nem esik sok eső, és a hőmérséklet is kellemes. Nyáron nincs túl meleg, télen pedig sapkával és kabáttal is beéri az ember. Így szinte egész évben tökéletes feltételek állnak rendelkezésre a kerékpározáshoz.
Mi a helyzet az infrastruktúrával?
Ljubljana élhető város, nincs túl sok autó, ám mégis kiemelt jelentőséggel bír – mind az emberek fejében, mind a várostervezésben. Bizonyos irányokban nehéz kerékpárral közlekedni a városban. Északról délre nincs gond, de keletről nyugatra kritikus a helyzet. Az elmúlt tíz évben azonban sok minden javult. A Velo-city konferenciát megelőzően pedig néhány hónapig dolgoztak a kerékpáros infrastruktúrán. Történnek a dolgok. Talán nem olyan gyorsan, mint Párizsban, de minden városnak megvan a maga tempója.
Miben látod a legnagyobb potenciált?
Minél több kerékpárút létesül, annál kevesebb parkolóhelyre lesz szükség. Legtöbbször kényelmesebb autóval utazni – vagy legalábbis nem annyira kényelmetlen. Sajnos a közterületek és erőforrások nagy részét arra használják fel, hogy a várost autóval megközelíthetővé tegyék. A jövőben törekednünk kell arra, hogy megtaláljuk az egyensúlyt autó és bringa között.
Az emberek által preferált közlekedési módot gyakran az befolyásolja, hogy milyen közlekedési módokon nőttek fel.
Igen, és a gyerekek jó példa erre. Egyszer volt egy kis vitám a nagyobbik fiammal, aki most tizenkét éves. Eszébe sem jutott, hogy a változatosság kedvéért ne a kocsival utazzunk. Egyszer a Multichargerünkkel mentem érte a fociedzésre, de nem volt hajlandó velem jönni, mert félt, hogy a barátai csúfolni fogják. Azt gondolhatják, hogy annyira szegények vagyunk, hogy nem engedhetünk meg magunknak egy autót. Megmutattam neki a Multicharger számláját, de nem volt igazán lenyűgözve – bár szerintem kellett volna!
Ma már nagyon szeret a biciklivel közlekedni, és szerintem más gyerekek is szívesen tekernének. A szülőknek csak jobban kellene bátorítaniuk őket. Végső soron nem csak a közlekedésről van szó, hanem a közösségről és a környezetről is. Egy autóban a saját világod rabja vagy, egy kerékpáron viszont összhangban vagy a környezettel.
—
Forrás: https://www.r-m.de/de-at/magazin/ljubljana-slowenien-unser-neues-auto-ist-ein-e-bike/