Gyakorlatilag senki sem tett meg annyi kilométert a Riese & Müller kerékpárokkal, mint ő: Uwe Hoffmann, a Riese & Müller tesztkerékpárosa, aki a fejlesztési osztályon dolgozik. Most megosztja velünk hasznos tippjeit, ami jól jöhet, ha az év hidegebb és nedvesebb hónapjaiban sem riadsz meg a kilométerektől.
Kép forrása: Riese & Müller
Tekerés előtti teendők
Megfelelő ruházat: Akkor jó, ha kényelmes, de nem túl bő, hogy az ujjak vagy a nadrág ne akadjon be a kerékpárba. Fontos meggyőződni arról, hogy a kesztyű jól szigeteljen, de ne gátolja a fékezést.
Le- és felszállás: Ügyeljünk rá, hogy a pedálok vízszintesen álljanak, amikor felszállunk a kerékpárra. Hasznos lehet, ha felszálláskor behúzzuk és nyomva tartjuk a fékkart a stabilitás növelése érdekében. Leszálláskor győződjünk meg arról, hogy a pedál vízszintes helyzetben áll – és a balesetek elkerülése érdekében csak így terheljük testsúlyunkkal.
Figyeljünk a sebességfokozat megválasztására és a rásegítés mértékére újrainduláskor, például közlekedési lámpánál. Nehezebb elindulni úgy, hogy a váltó legfelső fokozatban van. A legalacsonyabb fokozat nagyfokú rásegítéssel meglehetősen erős gyorsulást eredményez.
Világítás: A láthatóság sötétben különösen fontos. Érdemes egy ronggyal rendszeresen eltávolítani a durva szennyeződéseket a lámpáról és a fényvisszaverőkről.
A fénykúp helyes beállítása: a fénykúp végének látótávolságon belül kell lennie. A láthatóság túlságosan korlátozott lesz, ha túlságosan lefelé mutat, különösen nagyobb sebességnél.
Ökölszabály: a fénykúpnak kb. 10 méterre az első kerék előtt kell lennie. Ha a lámpa feljebb mutat, akkor a többi közlekedőt vakítja, és ahelyett, hogy javítaná a biztonságot, negatívan befolyásolja azt.
Légnyomás: Két-három hetente célszerű ellenőrizni a gumiabroncsok nyomását, hiszen a hőmérséklet-különbségek erősen befolyásolhatják a nyomást, különösen a holtszezonban. Általában elég, ha kézzel megtapogatjuk az abroncsokat, érezhető lesz a különbség. A kissé csökkentett abroncsnyomás rossz útviszonyok esetén is növelheti a tapadást. Az ajánlott gumiabroncsnyomásról ebben a cikkben olvashatsz.
Stabilitás: Ha megoldható, a nehezebb kerékpárokat mindig sík terepen parkoljuk le. Ha viszont csak emelkedőn van lehetőségünk elhelyezni a bringát, hasznos lehet a hátsó fék behúzása, hogy az átvegye a súly egy részét, és nagyobb irányíthatóságot biztosítson elinduláskor.
Kép forrása: Riese & Müller
Tekerés közben
Stílus: A sebességet mindig a látási viszonyokhoz, az időjáráshoz és az útviszonyokhoz kell igazítani. A hó, a nedvesség, a levelek, a homok, a kavics vagy a villamossínek potenciális veszélyforrások, amik szintén befolyásolhatják a tekerési sebességet.
Kanyarodás: Gondold át előre az utadat, hogy a megfelelő sebességgel, a legbiztonságosabb környezetben vehesd be a kanyart. Érdemes kicsit lelassítani a már a kanyart megelőzően, hogy elkerüld az erős fékezést.
Akadályok: Egy nedves járdaszegély vagy egy észrevétlen gyökér könnyedén veszélyessé válhat. Ha nincs mód az akadály kikerülésére, akkor fontolóra kell vennünk, hogy milyen szögben érdemes áthaladni rajta: minél közvetlenebbül, frontálisan tudjuk megközelíteni az akadályt, annál jobb.
Kép forrása: Riese & Müller
A biztonság a fejben dől el?
A váratlan helyzetek 99%-a elkerülhető, ha figyelmesen tekerünk, átlátjuk a közlekedést és nem engedünk a zavaró tényezőknek.
Mindig tisztában kell lennünk a saját felelősségünkkel, amikor kerékpárral indulunk útnak. Az aktívan előrelátó kerékpárosok felelősséggel tartoznak a többi közlekedőért: közös célunk, hogy minimalizáljuk a veszélyhelyzeteket.
Ha szeretnél többet megtudni a tesztelők életéről, olvasd el az interjút Uwe Hoffmannal, a Riese & Müller fejlesztési tesztelőjével.
—