Amszterdam sokkal több a piros lámpás negyedről, a kávézókról és a csatornákról alkotott közhelyes elképzeléseknél: merülj velünk a felszín alá, és fedezzük fel együtt a város történelmét és érdekességeit elektromos kerékpáron!
Halászfaluból metropolisz
Amszterdamot nem kell különösebben bemutatni. Vannak csatornái, a hírhedt vöröslámpás negyed, liberális drogpolitika és majdnem annyi kerékpáros, mint amennyi tulipán. De mi az, ami annyira magával ragadó ezen a helyen? A választ keresve a város külső peremvidékére utazunk, élő rádióadást hallgatunk, és elmerülünk a város megragadó történelmében.
Az egykor Dam nevet viselő 13. századi kis halászfalu mára a világ egyik leghíresebb városává vált: gazdag történelemmel és viccesen rövid becenévvel rendelkezik, ami nem más, mint A’dam. Az eredeti nevét a várost kettészelő Amstel folyó gátjáról kapta, ami egykor megnyitotta azt a kereskedelem előtt. Nem kellett sok idő, amíg Amszterdam hatalmas átalakuláson ment keresztül, és virágzó, kissé piszkos kikötővárossá vált, amelynek partjainál friss halat halásztak ki és bőséges mennyiségű sót és trópusi gyümölcsöt importáltak. Rövid időn belül Közép-Európa kereskedelmi központja is lett: japán szappannal, indonéz alapanyagokkal és kínai porcelánnal megrakott hajók érkeztek a kikötőbe, megalapozva ezzel azt a nemzetközi hangulatot, amely még ma is az egész várost áthatja. A következő logikus lépés az volt, hogy bankok is letelepedtek, írók lepték el az utcákat, és az olyan A-listás művészek, mint Rembrandt és Van Gogh kezdtek el alkotni a magas házak falai között. Kíváncsi vagy, hogy vajon létezik-e még az eredeti gát? Ha úgy nézzük, igen, csak keresd az erre utaló táblát a város központjában lévő téren.
Cölöpökre épült város
Nem könnyű mocsaras, homokos talajon várost felhúzni, ezért Amszterdam mintegy ötmillió fa cölöpökre épült. Manapság a város új épületei betonalapzatúak, de a régi épületek többsége rozoga falábakon áll. A központi pályaudvar például 8600 fa cölöpön áll, míg a Királyi Palota 13 659 darabon. Olyan házakat is felfedezhetsz, amelyek úgy néznek ki, mintha kezdenének leomlani: görbe homlokzataik szinte belesüllyednek a csatornapartokba, ahogy az alattuk lévő fa elkorhad (ne aggódj, azért biztonságban vannak!). A csatornák egyébként az UNESCO világörökségi listáján szerepelnek. A város minden szeglete történelmet sugároz – és 1500 híddal, sok reneszánsz korabeli épülettel, romantikus csatornákkal és évszázados műemlékekkel megelevenedik a történelem. Talán nem meglepő, hogy több mint 8000 épület műemléki védettséget élvez, és még a városok és falvak bizonyos részei is miniszteri rendelettel védettek.
Kinek van szüksége autóra, ha ebike-ra is pattanhatsz?
Amszterdamot a legkönnyebb és legjobb két keréken felfedezni. Bár gyakran tévesen a világ kerékpáros fővárosaként emlegetik (hé, Koppenhága!), joggal mondhatjuk, hogy a kerékpárok valóban elsőbbséget élveznek, és az autók csupán vendégként járnak az utakon. Vannak kerékpáros rendőrök, kerékpáros parkolóházak, sőt, még a kerékpárt is elvontatják, ha azt elhagyják vagy rosszul parkolnak vele.
A kerékpáros életérzés
A Human fitneszalkalmazás szerint a holland főváros a legaktívabb a világon. A sült krumpli és frikandel ellenére a hollandok lesznek az egyetlen olyan nemzet Európában, amely 2030-ra nem fog elhízottnak minősülni. Ez elég furcsa, ha figyelembe vesszük, hogy az átlagos napi kerékpáros távolság fejenként mindössze 2,5 km, de ha belegondolunk, hogy az összes utazás kétharmadát kerékpárral teszik meg, akkor rájövünk, hogy mindez összeadódik. Mintegy 800 km bonyolultan összekapcsolt kerékpárút van, amelyet a várostervezés részeként vezettek be, nem pedig – mint oly sok városban – utólagosan. A helyiek a kerékpározást inkább életformaként, mint egyszerű közlekedési eszközként értelmezik. A holland nyüzsgés itt a klasszikus kerékpáros stílust jelenti: enyhén hajba fújó szellő, felfelé szegett orr és hiányzó biciklis sisak.
Terepen is tesztelve: ismerd meg a Winora Yakun 10-et és 12-t!
A Yakun 10 a WINORA belépő szintű trekking/hibrid elektromos kerékpárja. Ez egy alacsony lépcsős, szuperkényelmes ebike, amely ideális egész napos városnézéshez Amszterdam környékén. Az erős Bosch Smart System motorral hajtva messzebbre (és gyorsabban) tekerhetsz a városban, mint egyébként tennéd. A motor 85 Nm nyomatékkal rendelkezik, így bármilyen, általában erőt próbáló emelkedő könnyedén megmászható lenne, ha létezne ilyen a városban.
Bár a 750 Wh-s akkumulátor hatalmas hatótávolsággal rendelkezik, nem állíthatjuk biztosan, hogy mind a 200 csatornát bejárhatod egyetlen töltéssel. A funkcionális Modular Rail Systemnek köszönhetően az olyan tartozékok, mint a kulacstartó vagy a kerékpárzár, könnyen felszerelhetők az alsócsőre. Ha nehéz terhet szánsz a városon át, a hátsó csomagtartó akár 27 kg-ot is elbír, és kompatibilis a MIK click rendszerrel, így a nyeregtáska pillanatok alatt fel- és leszerelhető a csomagtartóra.
Képek forrása: Downtown Mag
Tekintettel a felsőcső és a merevítők körüli dekonstruált kialakításra, a WINORA Yakun 12 méltó helyet kapna bármelyik magára valamit is adó amszterdami modern művészeti galériában. A Yakun 12 strapabíró alumínium sárvédőkkel, világítással és a vázba integrált csomagtartóval van felszerelve. Még egy 150 mm-es állítási lehetőséggel rendelkező (afféle) nyeregcső is van, ami nemcsak a fel- és leszállást teszi igazán egyszerűvé, de nagy előny a kerékpármegosztásnál is. A széles, 2,4″-es Schwalbe Al Grounder gumikkal már azelőtt is kényelmes, hogy a rugós villára gondolnál. Simán átmegy az út egyenetlenségein, és még az amszterdami villamossínek sem borzolják a kedélyeit. Ha fel- és lefelé döcögsz a járdaszegélyeken, hajrá: a RockShox Recon villa 80 mm-es rugózása ölelgetni fog.
Képek forrása: Downtown Mag
Kedvet kaptál egy kis ebike-os városnézéshez? Nézz szét további túraajánlóink között, és válassz úti célt a tavaszi kalandokhoz!
Forrás: Downtown Mag