Olvasási idő: 6 perc

Dél-Afrika már a neve is vágyakozással tölt el. Lebilincselő tájak, zabolátlan természet, lenyűgöző hegyek és híres borvidékek. A Fokváros közelében fekvő, széles körben elismert Stellenboschba látogattunk el, hogy feltérképezzük a vidéket és a kipróbáljuk a helyi ínyencségeket.

Természetesnek vesszük, pedig korántsem az

Be kell ismernünk, hogy kerékpáros újságíróként az emberek egy nagyon kiváltságos alcsoportjához tartozunk, akiknek a szakmájuk lehetővé teszi, hogy olyan dolgokat tapasztaljanak meg, amelyeket pénzért nem lehet megvásárolni. Mi vagyunk azok, akik tesztelhetik a  legújabb biciklis termékeket a világ legelképesztőbb bringás helyein, mielőtt még bárki rátehetné a kezét. Mi találkozhatunk a szakma legnagyobb neveivel, minden hétvégén újabb és újabb ajtókat nyitva meg előttünk az újonnan kialakult kapcsolatok által.

A kiváltságosok mókuskerekében

A kerékpáros média világa körülbelül két évig állt. Nem volt termékbemutató Whistlerben, Moabban, Aucklandben, Santa Cruzban vagy Fokvárosban, amiért egy európai magazinnak át „kellett” volna repülnie a fél világot. Downsizing helyett upsizing, lokális helyett globális, online helyett offline: ezek a kerékpármárkák új mantrái, amelyek korábban évről évre megpróbálták felülmúlni egymást és önmagukat.

Amikor meghallottuk, hogy a Specialized Dél-Afrikában mutatja be az akkor új Levo SL-t, tudtuk, hogy meg kell hosszabbítanunk az utat néhány nappal. Miért ne használnánk ki a lehetőséget, hogy felfedezzük Fokvárost és pihenjünk egy kicsit!

Carpe occasionem – Ragadd meg a pillanatot!

Az a tény, hogy a Specialized bemutatója a kedvenc borgazdaságunk közelében lesz, remek alkalom volt arra, hogy megváltoztassuk a terveinket. Mindig készen állunk a spontán kalandokra: szeretünk új dolgokat megismerni, és inkább megragadjuk a lehetőséget, minthogy túlgondoljuk. Így két gyors beszélgetéssel később meggyőztük a Specialized nagykövetét, Hannah Barnes-t és a Levo vezető fejlesztőit, Marcót és Jant, hogy a hivatalos bemutató után töltsük fel az ebike-okat egy kis dél-afrikai ösvény- és borkóstolásra!

Stellenbosch A dél-afrikai bor- és kerékpáros paradicsom

Technikailag a földrajzi övezet, ahol Stellenbosch található, túl forró a szőlőtermesztéshez, a Baktérítővel szomszédos. Ennek ellenére Fokváros környékén mindenekelőtt Stellenboschban, Paarlban és Franschhoekben több száz borászat található. A termékeny talajnak és az Atlanti-óceán fölött fújó hűvös szellőnek köszönhetően tökéletes helyszín a kiváló minőségű szőlőfajták termesztésére. A szüret február és április között zajlik, de szerencsére még volt boruk, amikor januárban megérkeztünk.

Dél-Afrika borainak közel ötödét Stellenboschban termelik, így nem csoda, hogy a régió a borkedvelők paradicsoma bár a motorosok és kerékpárosok is jól járnak! A régió nemcsak számtalan ösvényhálózattal és kerékpáros helyszínnel büszkélkedhet, hanem világhírű a legendás Cape Epic szakaszversenyről is. A nemzetközi kerékpáros szcéna mélyen gyökerezik Stellenboschban, hiszen már 1997-ben otthont adott az UCI Downhill Világkupának, és azóta is számos profi versenyzőt vonz a régióba téli edzésre.

A kék vagy a piros tablettát választod? első rész

“Lőfegyverek és kések használata az ösvényeken tilos” a pálya elején elhelyezett figyelmeztető tábla folytatja azt a narratívát, amelyet a repülőtérre érkezésünk óta tapasztaltunk, vagy legalábbis hallottunk róla. A gazdagok és szegények, vagyis az idilli paradicsom és a brutális bűnözés közötti ellentét mindenütt jelen van.

Ahogy az ösvény elején a tábla, úgy a helyiek is figyelmeztetnek a veszélyekre. Azt mondják, hogy még az olyan népszerű ösvényeken sem szabad egyedül tekerni, mint a G-Spot a Stellenbosch Egyetem közelében, és, hogy ne sétáljunk társaság nélkül éjszaka még Stellenboschban sem. Az ország magas bűnözési statisztikáiért a településeken elkövetett bűncselekmények felelősek. A turisták számára nagyrészt biztonságos, ha betartanak bizonyos szabályokat.

G-Spot flow és Blaauwklippen Family Market Ez ám a mennyei kombináció!

Stellenboschban egy 5 perces biciklitúra is elég lehet ahhoz, hogy kiszakadj az egyik világból, és elmerülj egy teljesen másban. Amint elkezdünk tekerni, a singletrack mennyországban találjuk magunkat.

A Specialized rendezvény ideje alatt a Blaauwklippen borászatban vendégeskedtünk, amely jó alaptábor az áramló G-Spot pályákhoz: nyílt terepet, a legfinomabb bermeket, ugrásokat és gurulásokat kínálva tökéletes mindenféle trail szörfösnek!

Mivel Dél-Afrika a kultúrák olvasztótégelye, ahová az évszázadok során a legkülönbözőbb nemzetiségű és a világ minden tájáról származó emberek vonzódtak, maga a piac is olyan, mint egy kis fesztivál. Nem lehet eléggé ajánlani!

Jonkershoek, avagy páviánok és a pokol tüze

Ha a Stellenbosch délkeleti szélén fekvő Jonkershoekben tervezünk lovagolni, a legjobb, ha korán kelünk. A déli hőmérséklet elérheti a 40 Celsius-fokot is, ezért jól meg kell tervezni a napot. A mintegy 11 000 hektáros természetvédelmi terület a hegyi kerékpárosok számára is nyitott, számtalan túra- és kerékpárutat kínál.

A Ride In Cycling Café rengeteg parkolóhellyel rendelkezik, és ideális kiindulópontja a Jonkershoek-i kerékpártúrának, mivel közvetlen hozzáférést biztosít az ösvényhálózathoz. Átszámítva a pályabérlet személyenként kevesebb mint 2 euróba kerül, és összesen 56 eMTB-útvonalhoz biztosít hozzáférést, amelyek minden tudásszintet kiszolgálnak.

A sík és áramló pályáktól a durva és zord terepig tehát mindent megtalálható itt, amire egy motoros szíve vágyik. Attól függően, hogy hol tekerünk, valószínűleg páviáncsapatokkal is találkozhatunk. Vannak kígyók, leopárdok és még mézes borzok is, de ezeket csak nagyon ritkán látni.

Az éghajlat és a növényzet miatt ebben az ösvényparadicsomban nagy az erdőtüzek kockázata, ami látható  is a rendszeres tüzek miatt sok hegységben nincsenek nagy fák. Ennek megfelelően a legtöbb ösvényen kevés az árnyék, így fontos, hogy mindig legyen nálunk elég innivaló és figyeljünk a megfelelő folyadékbevitelre.

Hála, amit ilyenkor érzünk

Egy idilli tó közepén koccintunk, kilátással a hegyekre, amelyeket aznap korábban elektromos paripáinkon szeltünk át. Ahogy folyik a bor, újabb és újabb érzéseket hoz felszínre. Hála. Hála a lehetőségekért és kiváltságokért, amelyekkel mi – ami alatt minden motorost értünk ezen a bolygón rendelkezünk, hogy ilyen csodálatos hobbit űzhetünk. A szabadban játszani, új helyeket felfedezni, féktelenül nevetni és örömünkben kiabálni az ösvényen, találkozni páviáncsapatokkal, mindezt a legjobb társaságban és bormámorban…

A kék vagy a piros tablettát választod? második rész

Stellenboschba visszatérve újra előjönnek a félelmeink, és a lelkiismeretünk is megszólal: élvezhetjük-e ezt a luxust, ezt a paradicsomot, élvezhetjük-e a legfinomabb ételeket és az egész napos italokat, simogathatunk-e szelíd gepárdokat a vadfarmokon, és száguldozhatunk-e a hihetetlenül gyönyörű tájakon egy 15 000 eurós biciklin, miközben oly sok ember él a szegénységi küszöb alatt?

A nyugati világ számos részén elsajátítottuk a dolgok elzárkózásának művészetét. Európával ellentétben Dél-Afrikában az éles társadalmi ellentétek a mindennapi élet részét képezik. Európában aligha találkozunk olyan szegénységgel, mint a nyomornegyedekben.

Elkötelezettek vagyunk a klímaváltozás megállítása mellett, de az okok helyett csak a tünetekkel küzdünk, mivel nem akarjuk kényelmetlenül élni kényelmes életünket. Azt hisszük, hogy erkölcsileg felsőbbrendűek vagyunk, demokratikus értékeket hirdetünk, mégis opportunista módon cselekszünk. Mondhatni eltűrjük az emberi jogok megsértését a szegény országokban, ha ez gazdasági előnyökkel vagy üzletekkel jár. Sokat beszélünk esélyegyenlőségről és követeljük azt országainkban, jótevőknek gondoljuk magunkat, miközben megannyi szegénységi faktort figyelmen kívül hagyunk.

Dél-Afrika ebben az értelemben egy lépéssel előttünk jár, mert nem próbálja elrejteni ezt a tényt, minden nap szembesít a valósággal. Attól függően, hogy milyen típusú ember vagy és milyen pirulát akarsz bevenni ezt először nehéz lenyelni, de tudatosítja benned azoknak a kiváltságoknak a másik oldalát is, amelyeket sok hozzánk hasonló ember természetesnek vehet.

A bor íze is más

Látogatásunk nem változtathat az ottani viszonyokon. Ellenkezőleg, a turizmus a helyi dél-afrikai gazdaság fontos pillére. Ráadásul a politikusok már régóta vitatkoznak arról, hogyan nézhetne ki az ellentétek megoldása és egy jobb világ, nemcsak elméletben, hanem a gyakorlatban is. Ez egy olyan, a történelemben gyökerező probléma, amelyet nem lehet pusztán nyugati szemlélettel megoldani. Azt mondják, hogy az önismeret az első lépés a javulás felé.

Stellenbosch a motorosok és a borkedvelők paradicsoma ehhez kétség sem férhet. Rengeteg jól kiépített útvonal és ugyanilyen kiváló borok. Akár kezdő vagy tapasztalt vagy, biztosan találsz olyan ösvényt, amely megfelel a stílusodnak és a tudásszintednek. Ha követed a helyiek tanácsait, biztonságosan bejárhatod az országot, élvezheted  a lenyűgöző tájakat és vendégszeretetet. Hogy a piros vagy a kék pirulát akarod-e lenyelni, csak rajtad múlik. Dél-Afrikában mindkettőt megteheted itt a mennyország és a pokol a szomszédban van.

Ez az ország megváltoztatta az önmagunkról alkotott képünket. Még a kedvenc borunknak is más az íze intenzívebb, kontrasztosabb és valahogy összetettebb.