Lassan végérvényesen el kell búcsúznunk a nyári melegtől, hamarosan beköszönt a hűvös, esős őszi idő. Ez persze egy bringaőrültet sem tarthat távol a tekeréstől, de jó, ha odafigyelünk kedvenc kétkerekűnk “jóllétére” és betartunk néhány alapszabályt.

Egy csepp is elég

Nem kell ahhoz vízeséseket megszégyenítő erősséggel zuhogó esőben bicikliznünk, hogy problémát okozzon az alkatrészekbe beszivárgó víz. Elég, ha elkap egy futó zápor, hiszen a fürge esőcseppek egy pillanat alatt bejutnak az illesztéseknél a csapágyakba, a váz belsejébe, de akár még a teleszkópokba is, ezzel súlyos mechanikai rombolást és korróziót okozva. A sár, illetve télen a sóval beszórt hó felverődésével is hasonló a helyzet: nem kell a legvadabb bérceket rónunk, elég, ha elkerekezünk a munkahelyünkig, és máris kész a baj. Na, de mit tehetünk ez ellen?

A legfontosabb: megelőzés!

Nagyon fontos, hogy ebike-unkat a kritikus pontokon a megfelelő anyagokkal lekezeljük, ezzel elkerülhetjük, hogy később súlyos összegeket kelljen a szervizeltetésre költenünk. Azoknak, akiknél mindennapos használatban van a gép, javasoljuk, hogy akár hetente, kéthetente ismételjék meg a műveletet. De miről is beszélünk pontosan?

Az alkatrészek illesztéseit, pl. a nyeregcsövet szerelőpasztával kenjük át. Így nem kell megküzdenünk a korróziótól egymáshoz kötött alkatrészek problémájával. A forgó alkatrészeket, pl. a kerékagyat, kormánycsapágyat, hajtást célszerű időnként alaposan kitisztítani és speciális célú zsírral bekenni. Ez sem véd sajnos örökre, de egy ideig meggátolja, hogy a víz bejusson a nemkívánatos helyekre. Végül, de nem utolsó sorban, az egyik kardinális kérdés a hajtáslánc állapota. Ha esős időben használjuk a lánchajtásos pedelecünk, minden bringázás után érdemes áttörölgetnünk és meg kell olajoznunk, a szemek közé szivárgó víz és szennyeződések ugyanis súlyos károkat tudnak okozni.

A sárvédő legyen alapfelszerelés!

Nyilván nem rakhatjuk a garázsba több hónapra a kedvenc elektromos járművünk. Azonban, ha kimerészkedünk vele az utcára – a bátrabbak akár terepre –, ne legyünk restek feldobni legalább egy gyorsrögzítésű sárvédőt. Ez nemcsak a ruhánkat, de a vázat és az alkatrészeket is megvédi a szennyeződésektől. Ha rendszeresen tekerünk esős, havas időben, akkor érdemes egy pálcás sárvédőt beszereznünk, hiszen ez a fajta sokkal biztosabban áll, és az ívhossza is nagyobb.

Utómunka: a megfelelő tisztítás

Miután hazaértünk, alaposan törölgessük át ebike-unk. Ezt a lépést még a legfárasztóbb hegyi túra után se hagyjuk ki, hiszen az alkatrészekbe beleszáradó sár hosszú távon nagy galibákat tud okozni. A tisztítást vízzel, esetleg speciális tisztítószerekkel és puha szivaccsal végezzük, nehogy megkarcoljuk a vázat. A nagynyomású mosót még véletlenül se vessük be! Ugye nem kell mondanunk, hogy miért?! Ha megvagyunk, hagyjuk, hogy kiszáradjon a bicikli, akár a nyeregcsövet is kivehetjük, mivel a vázba meglepően sok víz tud beragadni.

 


Forrás: ebike.hu