Boltunk egyik kedves látogatója szerint a pedelec-ek 25 km/h-ás végsebessége nem elég az ingázóknak… Nos, kölcsönadtunk neki egy Agogs Uphillt, és megkértük, hogy tényeken alapuló összehasonlítással győzzön meg mindenkit a véleményéről… 😉
Olvasónk levelét változtatás nélkül adjuk közre:
„A ebikeshop.hu jóvoltából letesztelhettem a Pedelec rásegítés előnyeit, 2 nap munkába járás erejéig. Arra voltam kíváncsi, mennyit segít valós körülmények között az elektromos meghajtás, és megmaradhat-e a sportos érzet a rásegítés mellett.
A lényeg röviden:
Teszt táv 1: Telki – Budapest XI Karinthy Frigyes utca, végig aszfalt, érintve Budakeszi, Tündérliget, Mátyás király út, Költő utca – Bach csomópont.
Teszt táv 2: Telki – Budapest XI Karinthy Frigyes utca mint az előbb, de Budakeszi után Csacsi-rét, Normafa erdei séta úton , és onnan ismét aszfalton lecsorogva a Bach csomóponton keresztül.
Táblázat:
Az összehasonlításhoz elővettem rég nem használt Polár pulzusmérőmet, ami jelenlegi kondícióm mellett inkább orvosi, mint edzést támogató segédeszköz. De arra most tökéletesen megfelelt, hogy az összehasonlítást egzaktabbá tegye.
Kerékpárok: Elsősorban az Ebike használhatóságot teszteltem nem egy konkrét ebike-ot. A tesztelt kerékpár egy Pedelec rendszerű 25 km/h előírásoknak megfelelő, belépő szintű MTB. Könnyű ebike szettel és verhetetlen árérték aránnyal rendelkezik. Más ebike-okhoz képest nem tudnék véleményt mondani tapasztalat hiányában.
- Ebike: Agogs Uphill 36V 10AH Bafang, nem direkt drive motor > 22 kg (a motor 3 kg alatti, cserében kissé zajos, ami a nem direkt hajtású motoroknál várható)
- Unplugged MTB: Merida Mission 2004-ből, mivel össztelós, így súlyban nem sokkal lehet könnyebb, mint a tesztelt ebike alapvasa.
Rider: A siralmas idő adatok miatt magamról nem beszélnék, csak az akkumulátor kapacitásának értékeléséhez kell megemlítenem a 91 kg önsúlyt .
Teszteléssel az alábbi kérdésekre kívántam választ kapni:
- Ugyanakkora edzésterheléssel is használható pedelec rásegítés mellett egy ebike, mint egy mezei kerékpár?
- Abszolút, mint a fenti táblázat mutatja. Elsőre még + motiváló tényező is volt a szokásosnál nagyobb kijelzőn, valószerűtlen számokat kicsalni a gépből, hegyre felfelé. A mért adatokból azért az is kitűnik, hogy pulzus célzóna tartását megkönnyíti a hegyekben a pedelec támogatás. Ez akkor fontos, ha másnap harmadnap is hasonló időtartam alatt be szeretnék érni.
- Állva tekerni viszont már nem volt annyira egyszerű. Nagyon folyamatosan kell forgatni, hogy a nyomatékmérő alapján ne változtassa folyamatosan rásegítés mértékét. Állva tekerni a mozgás, és a hát kímélése miatt volt csak szükség, a nyolc sebesség mellet is bárhol felment ahol unplugged fel lehet tekerni egy 22-34 es áttétellel.
- Jelentős idő nyerhető adott távon rásegítés használatával?
- A kérdés relatív, nekem (még inkább a családomnak), 1 óra a lélektani határ, ami elfogadható a közlekedésre egy irányban, ha ez alá sikerül leszorítani az időt pedelec-kel, akkor nekem már jelentős az időnyereség.
- Más szempontból autóval a parkolást + a parkolóból a sétát is beleszámítva nagy átlagban 55 perc a táv, ha ez kiszámíthatóbban elérhető egy pedeleccel az szintén elég jó. (Autóval az első 10 km 100% dugó mentes, emiatt és a szintkülönbségek miatt edzetlenül nem gyorsabb a keró).
- Akkumulátor kapacitás gyári adatok – kontra valóság.
- Az akkumulátor kapacitásnál a 75 kg-os ember szélcsendben, vízszintes úton stb. megadott gyári adatokkal kapcsolatban aggályaim voltak, valós terhelés mellett vajon mire elég az a 360 Wh kapacitás, de szerencsére pozitív csalódás volt számomra, hogy a legnagyobb fogyasztás max 2 led-nyi volt az ötből, ezt a Normafai útvonalon sikerült 1 óra alatt lemerítenem, egyébként csak másfél gombóc aludt ki.
- Nem hiszem, hogy a Polaron mért kalória fogyasztás összevethető az akkumlátor kapacitás veszteségével. Érdekességképpen azért kiszámoltam, 200 kcal spórolása a ridernél, 123 kcal energia felhasználással járt az akkumulátorból.
- 25 km/h feletti teljesítmény csökkenés zavaró?
- 25-nél még csak csökken az aktivitása, de 30 felé már csak hangos. A teszt útvonalakon ez nem volt probléma csak kissé zavaró. Sík úton, ha edzeni is szeretne az ember, akkor nekem feleslegesnek tűnik a rásegítés cipelése, persze senki se akar mindig edzeni.
- 40 felett minden szét kapcsolódik, semmi hang, a + kilókkal jó esélyekkel lehet részt venni egy guruló versenyen.
- Vezérlés, koncepció
- A rásegítés vezérlése, nem az átlagsebesség maximalizálására optimalizált, inkább az ésszerű energiatakarékosságra. Ha gyorsul a gép már elvesz a rásegítésből, illetve éppen amikor már megfelelő fordulatszámot elér az ember, akkor a nyomatékmérő alapján már csökkent a rásegítésen (szerencsére nem 0-ra). Ez inkább csak egy sport opció hiánya, nem igazi hiányosság, így is volt elég dolga a rendszernek. Nekem jobban tetszene, ha a fordulatszám növelése esetén is úgy érezné, hogy sietni szeretnék, nem csak a nyomaték növekedésénél. (Ehhez hasonló koncepciót csak a Vivax Assistsról olvastam.)
Összességében az Agogs uphill képviselte ebike eleget tett az elvárásoknak, egy ilyen típusú használat mellet. Érdemes kicsit jobban elmélyülni az ebike-ok világában. Egy sok gyorsulást igénylő kanyargós ösvényen jóval nagyobb lenne a különbség az ebike javára, de ott nem számít az idő annyira, mint egy mindennapos munkába járásnál.
Gyuró”
Köszönjük a precíz méréseket és a véleményt! 🙂