Ha egy elektromos kerékpárról van szó, a műszaki kérdések, a motor, az akkumulátor és a meghajtás kerülnek a figyelem középpontjába — még ha ezen szempontok normál kerékpárok esetén nem is feltétlen tartoznak a bringaválasztási kritériumok közé. Fontos értenünk a miérteket ahhoz, hogy a számunkra megfelelő ebiciklit válasszunk, s azt valóban hatékonyan tudjuk majd használni!

1. Motor, de előre vagy hátra, és ha középre? Inkább direkt vagy áttételes?

Agymotor:

Lehet direkt és bolygóműves is. A bolygóműves agymotor egy fogaskerék-rendszeren keresztül hajt és kapaszkodó képessége is előnyként sorolható fel. Visszatáplálásra ez a rendszer viszont képtelen. A direkt hajtás esetén nem jöhet szóba kopó alkatrész, és a visszatáplálási képesség is mellette szól.

A kerékpár legfontosabb alkotórésze a motor, ami kerület az első vagy a hátsó kerékagyba, illetve a hajtókarhoz, amit középmotoros hajtásnak nevezünk.

Az elsőkerék-hajtás:

  • Előnye, hogy aránylag könnyen beépíthető, és bármilyen agyváltóval működik.
  • Hátránya azonban a bizonytalan kormányzás és a kerekek tapadási nehézsége az egyenlőtlen súlyelosztás miatt.

A hátsókerék-hajtás:

  • Előnye, hogy az egyenletesebb súlyeloszlásnak köszönhetően könnyebb a hegyi utakon venni az akadályokat.
  • Hátránya, hogy ehhez a gyakran kombinált láncváltó kevésbé kényelmes.

Középmotor:

  • A szinte csak előnyökkel rendelkező középmotor az előző meghajtások kombinációja. Hatékonyságának, egyenletes súlyeloszlásának köszönhetően jól tekerhető, és kompakt.
  • Egyetlen hátránya, hogy visszatáplálásra nem képes.

2. Mi a helyzet az akkumulátorral?

Elhelyezése sokféleképpen variálható, a vázba integrált akksi azonban a lehető legkényelmesebb megoldás. Itt is megemlítendő a különbség az elavult ólom rendszeres (ami rövid élettartamú és nagy súlyú) és a lítiumos akkumulátor között, ami a modern bicajok felszerelése. Jellemzően alacsonyabb súlyú és magas élettartamának köszönhetően cserélni sem kell gyakran.
Az akkumulátor által leadott teljesítmény lehet 24 V, 36 V és 48 V is. Minél nagyobb feszültség van a rendszerben, annál kisebb a veszteség. Példával illetve az alábbi teljesítményeket elmondható, hogy a 24 V-os verzió városi közlekedés esetén kiváló, azonban, ha a motor erejére szeretnénk hagyatkozni (vagy nagyobb terhet szállítunk), akkor a magasabb teljesítményű verziók a szerencsésebbek.

A motoroknál egyértelműen a Bosch rendszere uralkodik, de egyre több helyen látjuk azonban a Yamaha, a német Brose és a japán Shimano középmotorját is. Előbbi kettőt bemutatjuk részletesebben is.

3. Bosch motorrendszerek nyomában

A Bosch középmotorok súlyeloszlása és az átlagnál 20%-kal kisebb fogyasztása miatt mára már piacvezető az elektromos kerékpármotorok világában. Az egyik ki-emelkedő képessége az, hogy diszkrét a rásegítése, hiszen állandó elemzéssel segíti a tekerőt az adott terephez és feladathoz igazodni. Változataiban megtalálható a pedelec — 25 km/h sebességig — és az s-pedelec — 45 km/h sebességig is.

Vegyük sorra a 2020-as kerékpárba beépített motorokat:

Active Line (GEN3 – 40 Nm): ezt a motort elsősorban városi felhasználáshoz, könnyű túrákhoz javasoljuk

Active Line Plus (GEN3 – 50 Nm): az egyik legjobb túramotor, magyar domborzati viszonyok bármelyikére nyugodt szívvel ajánljuk.

Performance Line / Performance Line Speed (GEN3 – 65/75 Nm): csendes és bivalyerős motor, az emberi erő 2,8-szeresével segít; ezzel már az Alpokba is mehetünk. A Speed verzió 45 km/h-ás végsebességre képes.

Performance Line CX (GEN2 – 75 Nm): az egyik legelterjedtebb MTB-motor. Nem csupán a nyomatéka nagy, de a leadott maximális teljesítménye is brutális.

Performance Line CX (GEN4 – 75 Nm): az előbbi motor 2020-as verziója; kompakt, 1 kilóval könnyebb és magnézium házzal, illetve fém fogaskerekekkel rendelkezik – igazi csúcsragadozó.

Cargo Line / Cargo Line Speed (GEN4 – 75 Nm) az előbbi motor teherkerékpárokhoz programozott verziója, mely az emberi erő 4-szeresével segít az indulásnál!

Elmondhatjuk tehát, hogy a Bosch nagy hangsúlyt fektet a személyre szabott igények kielégítésére.

4. Mi a helyzet a Yamaha motorokkal?

A Yamaha középmotorok csúcsnyomatéka nagyon magas, kiemelkedően gyorsulnak nulláról, továbbá lehetőség van arra, hogy két fogaskereket szereljenek fel rájuk (húszsebességes mountainbike-ok építését lehetővé téve). Akkumulátora oldalra csúszik ki, így nagyon kis méretű, összteleszkópos vázakat is lehet vele építeni.
Nagy hatékonyságuk, erősségük, illetve jó áruk is mellettük szól, hiszen a Bosch-hoz képest kedvezőbb áron elérhetőek.

A 2020-as szezon újdonsága az új Yamaha PW-X2 motor. Ez egy teljesen újratervezett konstrukció: erősebb és kisebb a súlya is. Konstans 80 Nm-rel segít.

A 2020-as modellévre egy új PW-ST nevű motor is megjelent a modell-palettában. Ezt a motort a korábbi PW és a PWX közé pozícionálták; 110-es pedálfordulatig segít rá, és mobilunkkal Bluetooth kommunikációra is képes.

Többet szeretnél megtudni a témáról?

Lerántjuk a leplet a gyártók trükkjeiről, elmagyarázzuk a műszaki alapokat — mind-ezt olyan formában, hogy akár laikusok is megértsék! Töltsd le a kézikönyvünket vagy látogass el törökbálinti vagy miskolci üzleteink egyikébe, ahol szakképzett kollégáink kiváló tippjeikkel segítenek a választásban!