Az elektromos kerékpárokat nem elég eladni – szervizelni is tudni kell őket! Külföldre kellett utaznunk, hogy megtanuljuk a Bosch rendszer minden csínját-bínját! 😉
Elöljáróban el kell mondanom, hogy sikerült kissé elfogulttá tenniük. Nem azért, mert a Bosch rendszer olyan csúcs szuper. Láttunk már erősebb, kifinomultabb elektromos kerékpár rendszert is. De olyat nem nagyon, ahol energiákat ölnek abba, hogy a kereskedőket képezzék a rendszerrel szerelt kerékpárok javítására, diagnosztikájára, és ahol évente akkorát változtatnak a rendszeren, hogy már szinte rá sem ismerünk. És ezekbe a fejlesztésekbe belerakják az összes tudást, amit a reklamációk (igen, van ilyen is ám!) analíziséből és a vevői visszajelzésekből nyertek. És még arra is van energiájuk, hogy a rendszerelemek visszafelé kompatibilisek legyenek, tehát a korábban vásárolt kerékpárt ne avuljon el egy éven belül! Hiába, autóipari cég. Le sem tagadhatnák… 🙂
A 20.000 német, svájci és osztrák elektromos kerékpár forgalmazó boltot szisztematikusan vonják be az oktatásba Nincs egyszerű dolguk, hiszen a kerékpárgyártók közöttük, és a boltok között állnak. Viszonylag egyszerű stratégiát választottak: aki nem vesz részt a képzésen, az nem tud reklamációt ügyintézni, így nem tudja a vevőket kiszolgálni. Idén, az eltelt egy hónap alatt több, mint 2.000 bolttulajdonost és szerelőt oktattak ki. Saccolj hány magyar kereskedő volt közöttük? Eláruljam? A gyári Gepida csapaton kívül (nekik hivatalból muszáj, mert Bosch terméket építenek be a biciklikbe) az oktató szerint mi voltunk az egyetlenek.
A tréningen rengeteg hasznos ismeretet kaptunk. Nem csupán a működéssel, javítással kapcsolatban, hanem a vevőkört és annak motivációját is ismertették. Aztán megkaptuk a feladatot, hogy megtanuljuk, hogyan áll össze a rendszer. Akár becsukott szemmel is képesek vagyunk már ezt a motort ki- és beszerelni… 🙂
És akkor álljon itt pár dolog, amit talán nem tudtál, de érdekes lehet:
- A váz alatt lógó motorháznak csak egy kicsi részét foglalja le az elektromotor, amit az Audi A3-as kormányszervójából vettek át. A tervezéskor mindent annak vetettek alá, hogy ez a motor az ideális fordulatszámon fusson, így érik el az iparág legjobb fogyasztási adatait (magyarul, ezért jut el ugyanakkora akkuval messzebbre a bringa, mint a konkurensek)
- A mérőrendszer század-másodpercenként ad adatokat. Ez talán túldimenzionáltnak tűnik, de ezzel érik el a tökéletes gép-ember harmóniát
- A rendszer visszafelé kompatibilis. A 2011/12-es rendszer kijelzőjét például le lehet cserélni az új kijelzőre, sőt, az új fejlesztésű, nagyobb kapacitású akksi, vagy a kisebb súlyú, ventilátor nélküli gyorstöltő is felhasználható a korábbi modelleken. Ezeket a beavatkozásokat, cseréket a kiképzett kereskedők is el tudják végezni.
- A 2013-as rendszer képes a bringalámpák meghajtására az akkumulátor segítségével. Egyenáramú, speciális lámpákat kell felszerelni, és ezeket a kijelzőről kapcsolgathatjuk. Nem kell aggódni, hogy sötétben maradunk, mert az akkumulátor 90 percig még akkor is ad energiát a lámpának, miután a kisegítő hajtást a merülés miatt már lekapcsolta.
- Az akkumulátor is egészen különleges. A benne lévő BMS elképesztően alacsony áramfelvételű, ezért az akksi akkor sem károsodik, ha lemerült állapotban egy éven keresztül nem töltjük fel. A cellákat a Samsung szállítja. A kisebb 300 Wh, és a nagyobb 400 Wh-ás termékben csak a cellák típusa más, ezért lehet ugyanakkora a befoglaló méretük. A különleges BMS garantálja, hogy az akksi hosszú élettartamú legyen. Ez kb. 1000 feltöltési ciklus, amivel akár a Földet is meg lehet kerülni. A gyorstöltés sztenderd lett; 2,5 óra alatt lehet feltölteni a 300 Wh-ás akksit.
- Érdekes a javítás folyamata is. Nincs több vita a meghibásodásról. A kereskedő előveszi a laptopját, rádugja a bringára, és már olvassa is a hibakódot, a felhasználás módját, az akkumulátor mérési eredményeit, a motor működési idejét. Több oldalas diagnosztikai felmérést lehet kinyomtatni, ami aztán megmutatja, melyik alkatrész lehet a ludas, de azt is, ha minden rendben van! Ez sokat segít akkor is, ha újra akarjuk értékesíteni a biciklinket. Nem kell a vevővel alkudozni az akksi állapotát illetően, hiszen a jelentés pontosan tartalmazza az akksi ciklusainak és a motor üzemóráinak számát.
- megkérdeztük a leggyakrabban előforduló hibaokokat is. És minő csoda, elmondták… A leggyakrabban a hátsó keréken lévő mágnest szokták lerúgni a felhasználók, ahogy lehajtják a kitámasztót. Nem érdemes szabványos biciklis km-óra mágnessel próbálkozni, mert az nem elég erős. Az oktató elmagyarázta, hogy a 500-600W-ot a hátsó kerékre ráengedve az úgy eldeformálódik, hogy az érzékelő eltávolodik, és nem tudja a kerék forgásának jelét venni. A Boschnak saját hegye van, ahol ezt a kivételesen erős földfém mágnest bányásszák… A másik hibaok a gyártók slendrián munkája: nem rögzítik megfelelően a lánckereket. Mindkettő banális, nem? 😉
Reméljük tetszett az összefoglalónk. Minden megosztást örömmel fogadunk!
Ugye nem érdemes külön kiemelnünk, hogy kihez érdemes fordulni, ha Bosch ebike-ot szeretnél vásárolni vagy szervizeltetni? 😉