Pár információ a Bosch 2015-ös ebike motorjáról.

Bosch_2015_ebike_system

A pedelec-biker.de blog újságírói részt vettek a Bosch 2015-ös modelljeinek bemutatóján. Cikküket most lefordítottuk, illetve kiegészítettük a többi forrásunk információival.

Motorok

A 2014-ben megismert Active és Performance Line motorok változtatás nélkül futnak majd tovább a jövő évben is. A Classic+ motor azonban ebben a szezonban kifut, mert a pedelecgyártók inkább a két másik motort favorizálják, így ez utóbbinak nem gazdaságos már a gyártása.

A jövőben a motorok fedelét a kerékpárgyártók testre szabhatják, így azok sokkal jobban tudnak majd beolvadni a biciklik dizájnjába. Alíg várjuk már, hogy végre rózsaszín motoros kerékpárokat lássunk… 🙂

Bosch_2015_ebike_system_2
Testre szabható fedél – csak a Bosch feliratnak kell maradnia

Korábban már beszámoltunk róla, hogy a Haibike marketingkampányában egy teljesen új motorral találkoztunk. A gyári adat szerint 60 Nm a csúcsnyomatéka, holott a mai motorok csak 58 Nm-t tudnak teljesíteni. Nos, a hír igaz, jön a Performance Line CX széria, melyet a mind nagyobb teret hódító összteleszkópos montik számára terveztek. A motor erősebb és víz- és karcolásállóság szempontjából strapabíróbb lesz. Nagyobb lesz a hasmagasság, és 200 grammot le is faragtak a súlyából.

Bosch_2015_ebike_system_3
eMTB bringáknak tervezve…

Töltő

A töltő területén két újdonsággal fogunk találkozni. Kijön a szivargyújtó adapteres töltő, mellyel már a kocsiban is tölthetjük az akksit. Természetesen megfelelő elektronika gondoskodik arról, hogy ne szívja le a kocsi akkuját.

A másik egy adapter kábel, mely segítségével az újabb fajta Active és Performance Line töltővel tölthetjük a régebbi Classic+ akksinkat is, így ha két különböző rendszerű bringával túrázunk, akkor a két töltő súlyát megspórolhatjuk.

Bosch_2015_ebike_system_4
Classic+ töltőadapter

Elektronikus váltók tömkelege

2015 tavaszától rengeteg elektronikus váltómegoldással fogunk találkozni. A Bosch fejlesztési megállapodást kötött a piac legnagyobb szereplőivel. A fejlesztés célja az lesz, hogy a Bosch CAN-Bus rendszerére csatlakozva a váltók ne csak tápot kapjanak, hanem valósuljon meg a teljes integráció – a motor adatait felhasználva végzi majd el a váltást a rendszer. A félautomata megoldásnál az Intuvia kijelző távirányítójával válthatunk majd.

Bosch_2015_ebike_system_7

Az egyes gyártók eltérő megközelítést alkalmaztak:

– NuVinci (Fallbrook Technologies)

A kanadaiak a Harmony automatikus váltójukat alakították át az új rendszernek megfelelően. A neve NuVinci H|Sync lesz. Az Intuvia kijelzőn 30-80 fordulat/perc között állíthatjuk be az általunk kedvelt pedálfordulatszámot. A rendszer a már ismert manuális, automata és a motor által vezérelt elektronikus váltást támogatja majd. A régi Harmony is gyártásban marad (reméljük ezzel az ára is lejjebb megy majd, mert szerintünk ez az egyik legjobb pedelec váltó, de magyar viszonylatban nagyon magas az ára).

Bosch_2015_ebike_system_8– Shimano

A Shimano-nál is az agyváltókat “okosítják”. Leporolták a Di2 rendszert, és egy speciális interface segítségével kötötték rá a CAN-Bus hálózatra. A váltáskor a motor elveszi a nyomatékot, így sokkal zökkenőmentesebb lesz a fokozat váltása. A 7-es, 8-as és 11-es agyváltókat egyelőre még csak a 25 km/h-ás motorok tudják vezérelni, úgy, ahogy azt az alábbi ábra mutatja:

Bosch_2015_ebike_system_9A váltás itt a kerékpáros dolga (a Shimano gyári kezelőszervein keresztül, gombnyomással), de a rendszer nem hagy minket kétségek között. Az autóknál megismert váltásra buzdító nyilacska ennél a rendszernél fog először megjelenni, és ez segít majd nekünk abban, hogy a megfelelő fokozatot választva a legalacsonyabb fogyasztást érjük el. Szép új világ… 😉

– SRAM Dual Drive

Ha nem ismernéd a SRAM Dual Drive rendszerét: ez egy olyan váltó, ahol egy 3 sebességes agyváltót és egy külső, legfeljebb 10 fokozatú láncváltót építenek be a hátsó kerékbe. A donor itt a SRAM DD3 váltó lesz, melynek agyváltó részét tudja majd a rendszer teljesen automatikus módon váltani. Természetesen a megfelelő fokozatot látni fogjuk majd az Intuvia kijelzőnkön.

Véleményünk szerint a váltórendszerek elektronikus forradalma nagyon jó irányba viszi az ebike piacot. A bringás mostantól csak az útra és az élményekre tud koncentrálni, nem kell folyamatosan küzdenie a megfelelő váltóbeállítások megtalálásával.

Nyon kijelző

A tavaly megismert színes kijelző mostantól elindul a szérigyártásban is. Szakértők azt várják, hogy teljes felfordulást okoz majd a pedelec piacon, hiszen az elektromos kerékpárokat elősorban a technológia iránt érdeklődők vásárolják. Mostantól az internet erejével felvértezve az ebike még inkább a hightech irányába mozdul.

Bosch_2015_ebike_system_6

A cikkben egy újdonságot is találtunk – az új kijelző állítólag nem csak a Performance line, de az Active Line motorokhoz is utólagosan rendelhetjük majd. Nagyon várjuk a részleteket. 🙂

Csak egy területen van hiányérzetünk. Korábban sok pletykát hallottunk arról, hogy a Bosch egy nagyon olcsó és egyszerű ebike rendszert dob piacra. Ehhez kellett az elmúlt hónapokban bejelentett új román gyártóhely beindítása. Sajnos a sajtótájékoztatón erről nem mondtak semmit, de tavaly is csak az Eurobike kiállításon jelentették be a Nyon kijelzőt, holott előtte már mindent tudtunk az új motorokról. Reméljük, hogy idén is tartalékolnak egy nagy durranást a kiállításra… 🙂

Nos, hogy tetszett ez a kitekintő? Reméljük hasznosnak találod. Ha ez így van, kérlek oszd meg cikkünket a barátaiddal! Köszönjük.