Kipróbáltam, milyen kerékpárral ingázni… És mindenkinek csak ajánlani tudom! 🙂
Miután az autóm a BAH felüljáró kellős közepén cserben hagyott, döntenem kellett, hogy oldom meg a napi Fehérvár-Budapest bejárási feladatot, amíg a kocsit szerelik. Kézenfekvő választás volt a közösségi közlekedés – nevezetesen a vonat használata. De mivel utálok gyalogolni, kellett még egy járgány, amivel a pályaudvarra illetve a pályaudvarról a munkahelyemre eljutok.
Melyiket válasszam?
Az összecsukható kerékpárok ingyen utaznak a vonatokon. Kézenfekvő volt, hogy ilyet kell keresnem. És persze elektromos kerékpárboltosként csak villanyos bringára gondolhattam.
Szegény ember azzal főz, amije van. Gyorsan körbenéztem a boltban, hogy mi jöhet szóba. A 10 kilós súlyával a Flebi original lehetett volna egy a választási lehetőségek közül, de ezt inkább azoknak szoktam ajánlani, akik kempingezni járnak, és a lakóautóhoz kell egy kisméretű, gázkaros bringa. Én szeretek tekerni, és valljuk be, a váltó nélkül, ezzel a geometriával ez a bicikli nem egy tipikus túragép, inkább egy roller.
Az AGOGS összehajtható verzióját fontoltam meg másodszor. Programozható a végsebesség, akár 35 km/h… Ez kell nekem! De sajnos a negyedikre kell felcipelnem, mert a teraszon kell laknia, és a 22 kiló kizárja, hogy én ezt naponta megtegyem.
Maradt tehát az arany középút, a Flebi Power! A 14 kilós súly még elviselhető, aránylag normális a geometriája, és van rajta egy három sebességes agyváltó. 25 km/h-ás sebesség, 180W-os motor. Pont jó! 🙂
Miért nem ingázik mindenki így?
Amikor korábban a munkám miatt gyakran kellett Hollandiába járnom, elképesztett, hogy milyen szervezett a vasút, és az emberek milyen nagy százaléka jár összecsukható bringával. Utoljára 15 éve ültem magyar vonaton, és nem voltak túl jó tapasztalataim, így némi negatív szájízzel vágtam neki – persze egy csomó sztereotípiával felfegyverezve.
– Drága. Való igaz, egy Fehérvár – Budapest teljes árú jegy 1.300 Ft. Csak összehasonlítás képpen, kiszámoltam, hogy az NAV szerint mibe kerül az autós bejárás: 80km út, 8 l/100km fogyasztással, 9 Ft-os amortizációval 3.400 Ft. Akkor mi a drága? 😉
– Lassú. A menetidő 54 perctől 1:10 percig terjed, attól függ, hogy gyorsvonattal mész-e. Kocsival 40 perc, ha nincs dugó. És előre nem mondod meg, hogy mikor futsz bele egy balesetbe, ellenőrzésbe… Szerintem a vonatos utazással eltöltött időt produktívan is lehet használni. Én például 5-600 cikket nézek át naponta. És mindegy, hogy ezt a számítógép előtt görnyedve teszem, vagy a vonaton ülve a mobilon nézem meg. Ha tudsz dolgozni a vonaton, akkor ez időt is spórolhat neked – ugye milyen érdekes?
– Koszos, zajos, régi, zötyögős. Igen, mind igaz. Itt is van azonban DE; ha a személyvonatot választod, akkor a Flirt kocsikkal utazhatsz, ami kulturált, csendes, tiszta és légkondicionált. Ráadásul nem kell felemelned a bringát, egyszerűen be tudod tolni az ajtón.
Flebi Power
Persze elég sok tapasztalatot gyűjtöttem ezzel az kis összecsukható kispajtással. És most ezt mind megosztom veletek! 😉
Geometria: a nyerget teljesen kihúzva 174 centi magasságig teljesen jó. Kicsit előre kell dőlni, de ez egy fárasztó munkanap után nem probléma.
Kényelem: nem egy túrabicikli, de napi 1 órát simán le lehet húzni a nyergében. A kis kerekek utánamennek a talaj egyenetlenségeinek, de ha hozzászoksz, akkor nem lesz ezzel gondod. A kerekecskéknek előnyük is van, nagyon fordulékonnyá lesz a bringa és a motor iszonyat nyomatékosnak tűnik.
Motor erő, vezérlés: a 180W tökéketesen elegendő. A rásegítés erejét 3 fokozatban állíthatod. Én elsősorban a középsőt használom, mert nem szeretem ha a motor annyira segít, hogy már súlytalanná válik a pedál. A legnagyobb rásegítés csak szembeszélben és emelkedőn szükséges. A váltó viszont nagyon jól jön. Ha megállsz, érdemes a hüvelyujjaddal visszapöccinteni az agyváltót, mert másodikban sokkal harapósabban indul a gép. És amikor már lendületben vagy, akkor jöhet a harmadik (pont, mint egy kisköbcentis dízel autó…). Az agyváltó csendben és precízen teszi a dolgát.
Összecsukás, hordozhatóság: készülj fel, hogy a körülötted lévők lemerevednek, és csodálkozó szemekkel bámulnak, amikor összehajtod a biciklit. Ha már kitanultad, pár másodperc alatt össze tudod csukni. És hogy legyen egy negatívum is: a kerékpárhoz adott táskával küzdöttem, de sajnos nem tudom használni. Annyira passzentos, hogy kész kínszenvedés belerakni a biciklit. Ezért én nem is használom…
Töltés, hatótávolság: nekem egy töltéssel 30-35 km-t megy el. A töltési idő viszonylag hosszú, 3-4 óra is lehet. A kijelző jól jelez vissza, bár nem lineárisan; sokáig nem kezd el csökkenni, majd egyre gyorsabban alszanak ki a LED-ek. A dolog kiismerhető, pár út után pontosan tudni fogod, milyen messzire mehetsz még.
Lámpák: korábban ezt nem tartottam fontosnak, de ingázóként nagyon is azzá válik! Elég fényerőt adnak, és könnyen kezelhető, elemes lámpákat kapunk a biciklihez.
A kényszerű bringás ingázás megmutatta, hogy másképpen is lehet. Olcsóbban, környezetkímélőbben, ráadásul még időt is spórolva.
Akkor találkozunk holnap a vonaton? 😉