A hétvégén rövid túrára indultunk, hogy eldöntsük, melyik motor teljesít jobban. Hogy le ne rágjátok a körmötöket a nagy izgalomban eláruljuk, nem tudtunk választani…
Kérlek vonatkoztassatok el a kerékpárok formájától. Mindkét motor átépítő szettes, és csak a szerencsének köszönhetik, hogy a Falco sportos MTB, míg a BIFS egy kényelmes city bike testet kapott.
A direkt motorokról azt kell tudni, hogy nincs bennük külön áttétel, így kicsit nagyobbak, mint a hagyományos agymotorok, viszont cserébe van rá műszaki lehetőségük, hogy vissza tudják táplálni a mozgási energiát az akkumulátorba. És eszméletlenül csendesek, semmi surrogást vagy zajt nem adnak ki!
A két motor műszaki paraméterei a következők:
BIFS |
Falco eMotors |
|
Rendszer |
24V 250W pedelec |
36V 250W pedelec |
Max. nyomaték |
36 Nm |
55 Nm |
Motor súlya |
4,5 kg |
4,0 kg |
Maximum rásegítés |
300% |
N/A |
Rásegítési fokozatok |
2+2 visszatáplálás |
9+ 9 visszatáplálás |
Kábelek |
Akkumulátorhoz és a kijelzőhöz |
Akkumulátorhoz és a PAS szenzorhoz |
A két átépítő készlet annyiban különleges, hogy nagyon kevés kábelt kell elhelyezni a kerékpáron, mert a kontrollert és az nyomatékszenzort is a motorban helyezték el. A BIFS esetén a PAS szenzor is motorban kapott helyet, így ennél csak két kábelt kell elvezetnünk, az egyik az akkumulátorhoz, a másik meg a kijelzőhöz megy. A Falconál a kijelző adatellátását rádiós módon oldották meg. A motorhoz az akkumulátor és a PAS csatlakozik; és van egy kis áramköri lap is, ami a drótnélküli kommunikációt végzi.
Aki a mozgó képeket szereti, annak itt van egy rövid felvétel a Duna partjáról:
A regeneratív (visszatáplálásos) fékezést mindkét motornál automatikusan oldották meg. A BIFS lejtőnek lefelé menet 10 km/h felett automatikusan kapcsol generátor üzemmódba, melynek erejét a kijelzőről állíthatjuk be. A bringát 15..25 km/h közötti sebességre fékezi vissza. Nagyon érdekes érzés ám a motorfékkel a lejtőn lejönni! 🙂 A Falconál tovább léptek; ha csak abbahagyjuk a pedálozást, akkor már automatikusan tölteni kezd, de a kijelzőn max 2-3 szegmens gyullad ki a 9-ből, tehát a motorfék sokkal visszafogottabb, mint az osztrák motor esetén. Ha azonban az LCD-n bekapcsoljuk a visszatáplálást, akkor brutális motorféket kapunk; erre jó példa, hogy 4-5-ös visszatáplálásos fokozatban sík úton csak a nyeregből kiállva lehet előre haladni… 😉
A kijelző adattartalma szintén más a két megoldásnál. A BIFS az alapadatokat tartalmazza, a Falco ezen felül méri az akkumulátor feszültségét, és egy 9 fokozatú oszlop diagramon mutatja a pillanatnyilag felhasznált illetve visszatáplált energiát. Ha ANT+ kompatibilis pulzusmérő pánt is van rajtunk, akkor a percenkénti pulzusszámot is láthatjuk rajta.
És milyen érzés menni velük? A BIFS nagyon meglepett; a Bringaexpón szürke (vagy fekete :p) egérkeként árválkodott, és voltak a tesztpilótáink között olyanok, akik azt mondták, hogy nem érezték elég erősnek. A túrán kiderült, miért; a szenzorok annyira finom hajtást eredményeztek, hogy nem érződik a motor ereje! A BIFS nagyon harmónikusan teszi a dolgát, nincsenek nagy nyomatékcsúcsok, tökéletesen kiegészíti az emberi hajtást. A kissé nyersebb MXUS vagy AGOGS bringák mellett tényleg erőtlennek tűnik, de higgyétek el, elég egy kis emelkedő vagy ha jobban ráléptek a pedálra, és a motor máris adja a nyomatékot! Nem tolakodik; hasonló élményt ad, mint a BionX hajtás. A Falco ezt 3-4-es fokozatig hasonlóan kifinomultan teszi; e felett azonban érezhető, hogy a motor erősebben dolgozik, mint mi. Ilyenkor bújik elő az eddig szunnyadó a vadállat… 😉
A Falconál az ergonómia területén egy negatívumot is meg kell említenünk, a kijelző felfogatása gyenge, és a gombok működtetése is nehézkes. A rásegítést fóliakapcsolók nyomkodásával lehet beállítani, és képzeljétek el, hogy milyen idegesítő +9-es rásegítésből a hegy tetején -9-es visszatáplálós üzemmódba rakni…. 18-szor kell megnyomni az egyébként sem tökéletes nyomáspontú kapcsolót. A gyártó tájékoztatása szerint pár hónapon belül jön az újabb verziójú kijelző, aminél az ígéretük szerint már nem lesz ilyen probléma.
És mi a végső következtetésünk? Mindkét motor nagyságrendekkel finomabban működik, mint a hagyományos belső bolygóműves társaik. A nyomatékszenzoros rendszereket nem említhetjük egy lapon a sebesség szenzorosokkal; sokkal jobban kiegészítik az emberi izomerőt, mint az olcsóbb átépítő kitek. A Falco és a BIFS motorok között sík úton nem lehet különbséget tenni, a Falco erősebb, de nehezebb, mint a BIFS. Élményre viszont mind a kettő ugyanazt nyújta. A Falco motorját jelenleg is fejlesztik; ha kihozzák a mobillal vezérelhető verziót, amely képes lesz a megadott szívritmushoz beállítani a rásegítés fokát (visszatáplálás vagy épp fékezés), akkor műszakilag ez fog többet nyújtani!
Hozd meg a saját ítéleted! Próbáld ki a két rendszert Székesfehérváron, és írd meg itt megjegyzések között, hogy melyik tetszik jobban! 😉
A helyszínről: kiváló kerékpáros úticél a rácalmási Nagy-sziget! Dunaújvárosból kerékpárút vezet fel ide (sajnos építkezés miatt most sokkal rosszabb állapotban, mint tavaly) és a szigeten bebarangolhatod az ártéri tanösvényt is! 🙂
A rendszerekről bővebb információk: BIFS (bemutató, gyártói honlap, bolt) és Falco (bemutató, gyártói honlap, bolt).