Végre a Riese & Müller is bemutatta jövő évi újdonságait! Lapozz bele a katalógusba, ahol a bringák technikai adatait is megtekintheted:
Ne felejtsd! 2019. szeptember 15-ig tart 10%-os előrendelési akciónk. A részletekről érdeklődj személyesen törökbálinti üzletünkben!
R&M 2020 elektromos kerékpárok
Horogra akasztva – kerékpárszállítás egyszerűen, praktikusan, biztonságosan
Manapság már távoli túrázás és nyaralás alkalmával sem kell nélkülöznünk kedvenc járgányunkat, feltéve, ha erre alkalmas szállítóeszköz áll rendelkezésünkre. Napjainkban a vonóhorogra csatlakoztatható kerékpárszállító eszközök minden igényt kielégítenek. (FÉBÉSZ)
Személygépkocsival történő kerékpárszállításra háromféle megoldás kínálkozik: vásárolhatunk tetőre rögzíthető, hátsó ajtóra függeszthető, valamint vonóhorogra kapcsolható kerékpártartót.
Az első két kategória jellemzően olcsóbb ugyan, de számos hátránnyal rendelkezik: kisebb a terhelhetőségük, adott esetben kevésbé biztonságosak. Tetőtartónál a menetszél erős zajhatással jár, a légellenállás megnöveli az üzemanyag-fogyasztást, csökkenti a jármű menetstabilitását. A hátsó ajtóhoz rögzíthetők esetében könnyen megsérülhet a karosszéria, a szállítás ideje alatt nem tudunk hozzáféri a csomagtérhez, és a terhelhetőség itt is behatároltabb. Emellett a szállítmánnyal együtt részben vagy teljesen eltakarhatja a rendszámtáblát és a lámpákat, amik láthatóságát a közlekedési jogszabály előírja. Több, de különösen elektromos kerékpár szállítására ezek a megoldások nem, illetve csak erős kompromisszumokkal ajánlottak.
A vonóhoroghoz rögzíthető tartók ezzel szemben számos előnnyel rendelkeznek, s bár az árfekvésük is magasabb, a vásárlást megelőzően mégis érdemes minden szempontot mérlegre tenni, főleg akkor, ha egyszerre több kerékpárt (családi túra), netán elektromos biciklit is szeretnénk magunkkal vinni.
A vonóhorgos kerékpárszállítók kínálata még márkán belül is igen széles, az újabb modellek szinte már mindent tudnak, amire a felhasználónak szüksége van. A csúcskategóriások a gépjárműhöz könnyedén, gyorsan, pár mozdulattal hozzáilleszthetők. A művelet erőkifejtést sem igényel, még hölgyek számára is nehézség nélkül, kényelmesen csatlakoztathatók, majd levehetők és tárolhatók. Az önsúlyuk rendkívül csekély, strapabírók, időtállók, akár rámpával is elláthatók, nem beszélve az egyéb kényelmi funkcióról és kiegészítőről.
A leglényegesebb szempontok vásárláskor
A hazai kereskedelmi forgalomban jellemzően 6-7 gyártó termékei kaphatók: alapvetően szállítókapacitásban, felszereltségben, kiegészítők terén tapasztalunk eltéréseket. Jól át kell gondolni tehát a választást.
Vegyük figyelembe az anyagminőséget, a biztonsági- és kényelmi fokozatot, a kezelhetőséget, de a jótállási időt is. A plusz szolgáltatásokat meg kell fizetni, és a jelentős árkülönbségek miatt érdemes az ár-érték arányt is szem előtt tartani. Amennyiben az anyagi lehetőségeink megengedik és ragaszkodunk bizonyos elvárt nívóhoz – azaz például a kényelmi szempontok sem mellékesek -, minden igényt kielégítő termékek közül válogathatunk.
Anyagminőség, kezelhetőség, tárolás
A kerékpártartók alapanyaga acél, alumínium és műanyag (jobb minőségnél ez utóbbi már UV-álló). Felhasználói szempontból nagy előnyt jelent az alacsony önsúly és az eszköz minél nagyobb terhelhetősége. Ezért e két szempontot kiemelten súlyoztuk az értékelés során is. Elsőként azt szükséges számbavenni, hány darab biciklit, milyen össztömeggel fogunk szállítani. A termékek leírása minden esetben tartalmazza a felhelyezhető kerékpárok számát, valamint a terhelhetőséget. Két-, három, illetve négyes tartók közül választhatunk, egyes gyártók adott szériái utólag is bővíthetők.
A biztonságos rögzítés műanyag racsnikkal történik, a szállítóeszköz vázához pedig külön távtartók fixálják a járgányt.
Ha régebbi típusú vonóhoroggal rendelkezünk, a kompatibilitást vásárlás előtt feltétlen ellenőrizzük. A nívósabb termékek e tekintetben univerzálisabbak. A gépjárműhöz történő csatlakoztatáshoz a magasabb kategóriás modelleknél szerszám sem kell, a rendkívül csekély önsúlyú tartók néhány másodperc alatt ráilleszthetők a vonóhorogra. Használat után a leszerelés hasonlóan egyszerű, egyes típusok összehajtva tárolhatók. Az Uebler termékeinél például egy szabadalmaztatott, háromszorosan összecsukható rendszer garantálja a helytakarékosságot.
Elektromos csatlakozás, lámpák, rendszámtábla
A közúti közlekedés szabályaihoz igazodva a kerékpárszállítók kötelező tartozékai a helyzet- és irányjelzőlámpák, a rendszámtábla-világítás, amelyek szabványcsatlakozón keresztül kapcsolódnak a gépjármű elektronikai rendszeréhez. Prémium modelleknél féklámpa, tolatólámpa, ködlámpa is része az alapfelszerelésnek.
Fogyasztói szempontból praktikus megoldást választott az Uebler: lámpái nincsenek egybeépítve a tartószerkezettel, ezáltal mechanikai behatás esetén bizonyos mértékig megvédik azt. Ez a kialakítás azért is előnyös, mert egyes gyártók modelljeinél bizonyos elemek, az egybeépített tartozékok utólagos pótlására nincs mód, tehát a rendeltetésszerű használatot korlátozó vagy kizáró sérülés esetén nincs mese, új terméket kell vásárolni. Érdemes tehát arról is tájékozódni, hogy a kiszemelt gyártónál/forgalmazónál van-e lehetőség az egyes elemek utólagos beszerzésére, illetve cseréjére.
A kerékpárszállítók kötelezően rendszámtábla-tartóval vannak felszerelve, ebbe kell áthelyezni a gépjármű hátsó rendszámtábláját. Akik nem szeretnének ezzel bíbelődni, lehetőségük van kormányhivatalban szürke rendszámtáblát igényelni, térítés ellenében.
Hasznos kiegészítők
Információink szerint az Uebler már tolatóradarral felszerelt kerékpárszállítókat is gyárt.
És ha már az extráknál tartunk: a kerékpártartók az autó vonóhorgához akár gyári zárral rögzíthetők, emellett minden egyes, felhelyezett kerékpár távtartóját külön is lezárhatjuk, ha az adott modell felszereltsége ezt lehetővé teszi.
Miután a szállítandó kerékpárok helyükre és rögzítésre kerültek, opcionálisan a kerékpártartót egy pedál segítségével lehajthatjuk.
Jótállási és biztosítás
Akik rendszeresen, sport-jelleggel bringáznak, gyakrabban veszik elő a szállítóeszközt is. A többség azonban általában idényjelleggel használja. Akár így, akár úgy, ne feledkezzünk meg tájékozódni a jótállási időről sem. Az Uebler és a Menabo magabiztosabbak termékeik minőségét illetően: 3 éves garanciát adnak, mely időszak alatt rendeltetésszerű használat esetén minden meghibásodásért teljes körű felelősséget vállalnak.
Kíváncsiak voltunk, van-e lehetőség kiegészítő biztosítást kötni kerékpárszállítóra, de az általunk megkérdezett biztosítóknál ilyen kiegészítő modul egyelőre nem szerepel a kínálatban.
Tesztszempontok, értékelés
A magyar piacon jelen lévő kerékpárszállító-gyártók kínálatában nem mindenütt szerepel vonóhorgos kivitel. Tesztünk során az összehasonlíthatóság érdekében az azonos kategóriába sorolható modelleket értékeltük, egytől tízig terjedő skálán.
A fogyasztó nincs könnyű helyzetben a döntés során, mert az egyre éleződő piaci versenyben a kerékpárszállító eszközök közel azonos paraméterekkel rendelkeznek. Egyes elemek nem minden gyártónál alaptartozékok (például a lámpatestek): ezt illetve a pótolhatóságot, a kényelmi funkciókat, a kiterjesztett jótállási időt mind-mind mérlegelni és figyelembe kell venni a választáskor.
Értékelési szempontjainkat táblázatba foglaltuk. 10-es alappontszámból kiindulva figyelembe vettük a kerékpártartó önsúlyát (16 kg-ot elérő vagy meghaladó 1 pont levonás, 18 kg-ot elérő vagy meghaladó 2 pont levonás), a maximális terhelhetőségét (60 kg alatt 1 pont levonás, 45 kg alatt 2 pont levonás), a felszerelés nehézségi fokát, az eszköz összecsukhatóságát, ledönthetőségét, az elemek utólagos pótlási lehetőségét, az egyéb kiegészítő és kényelmi funkciókat (hiány esetén fél-fél pont levonás), valamint a jótállási időt (3 év alatt fél pont levonás).
Mindezek alapján tesztgyőztesünk az Uebler i-szériája lett, mely extra könnyű, nagy teherbírással és a világon egyedülálló, szabadalmaztatott rögzítéssel (IQ-zár) valamint összecsukhatósággal rendelkezik, ugyanakkor valamennyi kényelmi és kiegészítő funkciót egyben kínálja. Az eszköz a jármű menetstabilitását nem befolyásolja, az alkatrészek, elemek pótolhatók, a kerékpárszállító igény szerint további extrákkal is kiegészíthető.
Fontos kiemelni, hogy a kerékpártartók (is) egy olyan termékkategória, ahol a magasabb minőség általában hosszabb használatot követően domborodik ki markánsan.
Forrás: http://febesz.eu/
3 csúcs bringatúra ebike-kal, amit le kell tesztelned!
Nem számít, hogy az országút, a terep vagy a városi aszfalt szerelmese vagy, egyedül az számít, hogy tekerj! Ott és akkor, ahol Te szeretsz, ott és úgy, ahogy más nem teszi: ebike-kal egy új élmény vár. Három remek útvonalat mutatunk be, három különböző terepen.
Terepre fel!
- táv: kb. 10 km (250m szintkülönbség)
- nehézség: középhaladó
- korosztály: 14-60 év
- ajánlott kerékpártípus: MTB
- A térképet és GPX fájlt ide kattintva letöltheted!
A terep a szerelmed, de inkább a kezdők közé sorolod magad? Ezt az útvonalat imádni fogod! A Batthyányi térről kb. 20 perc alatt elérhető a 10 kilométeres körtúra kezdőpontja. A Fenyőgyöngye Étteremtől a (Guckler Károly kilátó felé induló) K- jelzésen ránézésre bizton állítjuk: rögtön nagy segítség lesz az elektromos rásegítés… Egy kilométernyi felfelé után a szintúton kialakított tanösvényre fordulunk. Itt-ott vadregényesen összenőtt fák adják az út romantikáját, a 2018-ban kialakított kilátópontok Óbudára és a Pilisre nyújtanak kilátást: csodás panoráma tárul a szemünk elé. A Virágos-nyereg és a Határ-nyereg közötti (S- jelzésű) single-tracken saras, homokos és sziklás szakaszok váltják egymást. A Határ-nyeregből az Oroszlános szikla felé véve utunkat a K- úton enyhe, de alattomos emelkedő következik, önerőből nem biztos — biztos, hogy nem — mosolyogva tekernél fel az Árpád kilátóba… Innen már csak le kell ereszkedni a K- jelzésen, és a kiinduló pontként is szolgáló Fenyőgyöngyében megrendelni a hideg üdítőt és a megérdemelt menüt.
Romantikus, városi, Duna-parti bringázás
- táv: kb. 14 km
- nehézség: kezdőknek és középhaladóknak
- koroszály: 10-100 év
- ajánlott kerékpártípus: városi
- A térképet és a GPX fájlt ide kattintva letöltheted!
Budapest közlekedésében, szórakozásában, sportéletében és turisztikájában is főszerepet játszik a Duna! Változz egy napra turistává, pattantj “e-nyeregbe” és bringázz végig a Duna-parton a Duna Arénától egészen a Kopaszi-gátig! Mondjuk is az általunk legjobbnak vélt útvonalat, és soroljuk mellé a látványosságokat: Dagály sétány, Áprád híd, végig a Margit-szigeten (frissítő a Champs Szigetben vagy a Raktár Beach-en), Margit híd, Jászai Mari tér, Olimpia Park előtt tovább a Parlamentig, MTA épület és Széchenyi tér, át az Erzsébet hídon, rövid szakasz a Citadella árnyékában a budai oldalon, vissza Pestre a Szabadság hídon a Fővám térre, tovább a pesti rakparton (frissítő a Bálna teraszán), Nehru Part, Boráros tér, tovább a sétány mellett el a Nemzeti Színház és Müpa előtt, át a Rákóczi híd kerékpárútján a végállomásra, a Kopaszi gátra, ahol a kellemes, parkos környezetben pihenhetünk, valamint ha megéheztünk, gasztrokalandokban is részünk lehet! A hajóállomásról visszajuthatunk a kiinduló pontra a BKK menetrendjében is szereplő hajókkal!
Irány Szentendre!
- táv: kb. 38 km
- nehézség: középhaladóknak
- koroszály: 14-100 év
- ajánlott kerékpártípus: trekking
- A térképet és a GPX fájlt ide kattintva letöltheted!
A Szentlélek térről indulva a Gróf Esterházy János rakparton hipp-hopp az Óbudai-sziget bejáratánál találjuk magunkat. Hosszan, egyenesen haladunk az Ángel Sanz Briz úton, majd a Gázgyár úton — át az Újpesti vasúti híd alatt — átkelünk, és a Duna-parton a Rómain haladunk tovább. A Pünkösdfürdői Strandot elhagyva felkanyarodunk a gátra, a Barát-patakon kis kunkorral kelünk át, majd utunk a Duna sétányon folytatjuk utunk. A Megyeri híd alatt haladunk el, innentől a vadregényes Budakalászi Duna-parti kerékpárúton gurulunk. A Dera-pataknál ismét kis kerülőt kell tennünk, de a vízfolyás túloldalán gyorsan visszajutunk a sétányra, s perceken belül a Duna Korzón találjuk magunkat. Ami jár, az jár: a glikogénraktárak visszatöltésére választhatunk fagyit, süteményt, isteni pizzát, lepényeket vagy klasszikus magyar ételeket is. Szentendre színes gasztronómiai élményekkel, csodás kilátással és minden korosztály számára izgalmas programokkal várja az odalátogatókat.
Ha feltöltődtünk, és egy kicsit kipihentük magunkat, hazafelé alternatív útvonalopcióként ajánljuk a 11-es út mentén futó, nemrégiben felújított kerékpárutat. Tehetünk egy kis kitérőt a Lupa-tó irányába, de körbegurulhatunk az Omszki-tó partján is: mindkettő rendkívül hangulatos, előbbiben akár csobbanhatunk is! Ha nyugodt, vakációt idéző kerékpározásra vágyunk, javasoljuk, hogy a Hadrianus utcán kanyarodjunk vissza az üdülőövezeti részre, folytassunk utunk a Királyok útján, majd a Nánásin. A Czinielnél frissíthetünk egyet, hogy az utolsó néhány kilométert is élvezettel tegyük meg. Az alagút után forduljunk a Gázgyár utcába, majd az Ángel Sanz Brizen visszacsorgunk Óbudára. Záróprogram lehet a Kassák vagy a Vasarely Múzeum, remek programokkal vár a Kobuci kert is.
Handrás is kipróbálta!
2018 után 2019-ben is Pedelec Parádé az ebikeshop.hu szervezésében! Hogy mi minden található meg egy ilyen fesztiválon? Gyakorlatilag minden márka és megoldás, ami az elektromos kerékpárok világában megtalálható.
Handrás kipróbált néhány különleges darabot, többet között a Riese & Müller egyik R-pedelec modelljét, melyben ahogy az Ebike Zrt. tulajdonosa, Szatzger Ákos nyilatkozta: “a mai kerékpáros iparnak minden tudása benne van” — többek között még ABS is!
Handrás persze rögtön több gépet is tesztelt, jó szórakozást kívánunk az összeállításhoz!
Büntetnek vagy nem büntetnek? Kell-e a szürke rendszám?
Jogszabály-módosítás a harmadik rendszámtábla ügyében
Az elmúlt hetekben nagy port kavart a sajtóban a kormány által bevezetett szürke rendszámtábla ügye. Mivel a leírások nem minden esetben egyértelműek, az Uebler az alábbi közleményben foglalja össze az autósok számára a jelenlegi és hamarosan életbe lépő jogszabályt és annak módosításait.
2017. április 1-én lépett életbe az a határozat, melynek értelmében a kerékpárszállító tulajdonosoknak lehetősége nyílt a vonóhorogra szerelhető kerékpárszállítóra harmadik rendszámtáblát igényelni a kormányablakokban. Az új rendeletről azonban hamar kiderült, hogy nem olyan praktikus, mint azt először gondolták, ugyanis a rendszám igénylését meg kell előznie egy műszaki szemlének, amely hasonló a gépjármű műszaki vizsgájához, vagyis költséges és időigényes.
Az Uebler vonóhorogra szerelhető kerékpárszállító hazai forgalmazója már több ízben kért minisztériumi állásfoglalást a rendszámtáblák láthatósága ügyében. A legutóbbi válaszlevélben a minisztérium megerősítette, hogy az új jogszabályban, amit a tervek szerint hamarosan elfogadnak, eltörlik a kerékpárszállítók műszaki szemléjét és csupán az autó papírjaival, illetve a személyazonosításra szolgáló okmányokkal igényelhető lesz a harmadik rendszám.
A szabályozás kiegészítéseként arról is döntenek, hogy ezentúl a gépkocsi hátsó rendszáma áthelyezhető legyen a rendszámtáblát eltakaró kerékpárszállító eszközre. Ezzel a kiegészítéssel a kormány a szürke rendszám kiváltásának kötelező jellegét is eltörölheti. Így tehát a forgalmi engedélyben a harmadik rendszám kiadása lesz feltűntetve, és azt az autójára szerelt bármilyen szállítóra felteheti majd a gépkocsi tulajdonosa. Így gyakorlatilag, akik csak bérelni szeretnének ilyen eszközt, ők is könnyedén használhatják (jelenleg van már ilyen szolgáltatás is Magyarországon).
A módosított törvény hatályba lépése előtt sem fenyegeti büntetés a kerékpárszállítóval közlekedő gépkocsi tulajdonosokat, ugyanis Révész Máriusz kerékpározásért felelős kormánybiztos a Belügyminisztériummal megállapodott arról, hogy a rendőrség a fehér rendszámot átszerelő autóvezetőket nem bírságolja meg.
Nem árt azonban szem előtt tartani, hogy a rendőrség továbbra is ellenőrizheti a kerékpárszállítók műszaki állapotát (pl. van-e világítása, féklámpája, megfelel-e az EU szabványoknak, stb.), ezért érdemes azt az előírásoknak megfelelően használni.
A műszaki előírásokkal kapcsolatos szabályokat az Uebler összes terméke maximálisan teljesíti.
A spanyolok szerint jön az eMTB forradalom! Handrás is tesztelte a BH ATOM-X csodafegyverét!
Az Eurobike kiállításon leleplezték a spanyol BH új csodafegyverét az ATOM-X sorozatot.
A spanyol gyártó több mint 100 éves, 1909-ben kezdett el kerékpárokat gyártani. Az ultrakönnyű kerékpárok specialistája 2011-ben lépett be az elektromos kerékpár piacra. Az igazán különleges terméke a Neo/Evo/Nitro sorozat, mely saját fejlesztésű, erős motorjával és vázba rejtett akkumulátorával tűnt ki az elektromos kerékpárok tömegéből.
2016-ban egy új motorcsalád, a német Brose rendszerével szerelt Revo sorozat mutatkozott be. 2017-től már a Yamahával is foglalkoznak.
Mit kell tudni a BT ATOM-X-ről?
András elmondja és bemutatja a videóban, mi pedig összegyűjtöttük, hogy ha kedvet kaptál el is olvashasd!
- Három éves fejlesztést toltak bele az új vázba, mely extrém sok helyet ad az első rugónak, így a legagresszívebb terepen is bevethető.
- Az akkut rejtő váz formája gyönyörű, természetesen tudja fogadni a plusszos abroncsokat is.
- Az aszimmetrikus üléscső kialakítása segít, hogy egy pillantással ellenőrizhessük, hogy jól van-e beállítva a hátsó rugós tagunk.
- Integrált láncterelőt is találunk a motoron.
- Természetesen itt is megtaláljuk a Split Pivot rendszert, mely fékezéskor és pedálozáskor nem engedi, hogy felkeményedjen a rugós tag. (Más rendszereknél ilyenkor a rugóút 50%-a is elveszhet.)
- A váz hátsó háromszöge extrém rövid, 460 mm-es, így agresszív terepezést is megenged.
- A család az új Brose S motort kapta.
- A csúcsnyomaték nem változott (90 Nm), de a 60-90-es pedálfordulat között 15%-kal emelték a nyomatékot.
- Méretes hűtőbordák küszöbölik ki a motor gyengéjét, a melegedést.
- A rásegítés mértéke 70%, 150%, 240% és 350% lehet, de lesz egy AUTO üzemmód, mely a a Bosch eMTB-módjának megfelelően önmaga állítja be a rásegítés mértékét.
- A motorban helyet szorítottak egy opcionális GPS jeladónak is.
- Az akkumulátor 720 Wh-ás vagy 500 Wh-ás lehet. A Tesla sajnos “lenyúlta” a világpiacon található 21700-5Ah cellák nagy részét, így az első félévben még a régi cellákkal szerelik a nagyobbik akut, így 700 Wh-ás lesz a maximális kapacitás.
- Az akkut felülről lehet majd kihúzni a vázból, miután az NFC-s karkötőnkkel megérintjük az akku zárját. A nagyobbik akku eco módban 225 km-t, a legnagyobb rásegítés mellett hegymenetben is 50 km-es hatótávolságot tud majd.
- Színes, Arduino alapon működő mini számítógép lesz a kijelzőnk.
- A szokványos funkciókon kívül tudja majd a rendszert diagnosztizálni és összeköthető a mobilunkon futtatott appal is. (Ez utóbbi Strava-kompatibilis lesz.)
- A rásegítés mértékét LED háttérvilágításos távirányítóval változtathatjuk, mely megvibráltatja a markolatot. Kész Csillagok Háborúja…
- Akinek pedig ez nem elég, az opcióban kap mágneses rögzítésű kulacstartót is
A BH modelljeit itt találod: bsocl.com/ebikeshop_BH_modellek
A kerékpárok címkézését előíró szabályok
Az utóbbi időben megszaporodtak az ellenőrzések a kerékpárok azonosítását szolgáló jelöléssel kapcsolatban. Az MKKSZ ezért kérdéssel fordult a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, hogy tájékoztatást kérjen a kerékpárok címkézését előíró kapcsolatos szabályokról és azok alkalmazásáról.
A kerékpárok jelöléseiről a termékek piacfelügyeletéről szóló 2012. évi LXXXVIII. törvény (továbbiakban Pftv.) rendelkezik, amely kimondja, hogy e törvény előírásait abban az esetben kell alkalmazni, ha jogszabály nem tartalmaz e törvénytől eltérő rendelkezéseket. [Pftv. 1. § (4) bekezdés]
A Pftv. 8. § (2) bekezdése szerint a gyártó köteles a terméket azonosításra alkalmas jelöléssel ellátni. Az azonosító jelölésnek olyannak kell lennie, hogy az alapján a termék pontosan beazonosítható legyen. A termék azonosító jelölése lehet a termék típus-, tétel-, modell- vagy sorozatszáma, vagy más egyedi jelölése, amely megfelel ezen bekezdés követelményeinek.
A Pftv. 8. § (3) bekezdése alapján a gyártó, illetve a Pftv. 11. § (3) bekezdése szerint az importőr köteles a terméken feltüntetni a nevét, kereskedelmi nevét vagy bejegyzett kereskedelmi védjegyét és a székhelyét.[1]
Amennyiben a termék mérete, kialakítása vagy egyéb sajátossága miatt az azonosító jelölés és a fenti adatok nem tüntethetők fel magán a terméken, azokat jogszabály eltérő rendelkezésének hiányában a termék csomagolásán vagy a termék kísérő dokumentációján kell megadni.
Az importőr a Pftv. 2. §-ának 15. pontja szerint a 765/2008/EK r. 2. cikk 5. pontjában meghatározott fogalom, azaz importőr az a Közösségben letelepedett természetes vagy jogi személy, aki harmadik országból származó terméket hoz forgalomba a közösségi piacon.
A fentiek alapján, amennyiben a gyártó és importőr (ha van) neve vagy kereskedelmi neve és elérhetősége a termék címkéjén feltüntetésre került, a gyártó e tekintetben eleget tett jogszabályi kötelezettségének.
Tekintettel azonban a piacfelügyeleti tevékenység részletes szabályairól szóló 6/2013. (I. 18.) Korm. rendelet 3. § (1) bekezdésére, mely szerint egy termék biztonságosságát jogszabály, uniós jogi aktus vagy a jogszabállyal összhangban álló szabvány határozza meg, a kerékpárok esetében figyelembe kell venni az egyes típusokra vonatkozó szabványok előírásait is.
Az egyes szabványok követelményeinek áttekintése jelen tájékoztatásunk kereteit meghaladja, de általánosságban elmondható, hogy a szabványok külön pontba foglalják a jelölési előírásokat, amelyek arról szólnak, hogy a kerékpár vázán fel kell tüntetni:
- a kerékpár sorozatszámát a nyomonkövethetőség érdekében – jól olvasható helyen, jól láthatóan és eltávolíthatatlanul;
- a gyártó vagy képviselője nevét, valamint a szabvány számát – jól láthatóan és eltávolíthatatlanul
Továbbá azon részegységeket (pl. első villa, kormány, nyereg, fék), amelyekre külön követelmények nem vonatkoztathatók, de a biztonság szempontjából kritikus alkatrészeknek tekinthetők, jól láthatóan és tartósan el kell látni olyan visszavezethető azonosítóval, mint a gyártó neve és a cikkszám.
A hivatkozott jogszabályok letölthetőek a www.magyarorszag.hu internetes oldalról, vagy az NFH www.nfh.hu elérhetőségű honlapjáról.
Felhívjuk a figyelmet, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tájékoztatása csupán információnyújtás, nem minősül jogszabálynak, hatósági döntésnek vagy intézkedésnek. Vagyis egy esetleges ellenőrzésnél nem lehet rá hivatkozni.
[1] Illetőleg a 768/2008/EK európai parlamenti és tanácsi határozat R2 cikk (6) bekezdése szerint a gyártók, illetve az R4 cikk (3) bekezdése szerint az importőrök feltüntetik a terméken a nevüket, bejegyzett kereskedelmi nevüket vagy bejegyzett védjegyüket és azt a címüket, amelyen kapcsolatba lehet lépni velük. A megadott címnek a gyártó illetve az importőr egyetlen kapcsolattartási címét kell jeleznie.
Elégedettek a német tesztelők a BH Atom-X Lynx-el!
A német BIKE Magazin tesztelte az általunk is kedvelt és formabontó kinézetű BH Atom-X Lynx 6 27.5 Plus Pro össztelős eMTB kerékpárt. És bizony nagyon meg voltak vele elégedve. NFC technológiás, 720Wh-s akku, 90 Nm-es Brose motor, mágneses kulacstartó, aktív futómű csak, hogy a legfontosabbakat említsük!
Hogyan állítsd be a teleszkópokat? Segítünk!
A teleszkópok beállítása, főleg a komolyabb hegyikerékpároknál, elsőre bonyolultnak tűnik, de ha követed a leírásunkat, akkor hidd el, gyerekjáték lesz! Néhány alapelvet kell csak betartani, és utána szinte bármelyik gépet be tudod majd lőni a saját bringázási stílusodhoz. Első részünkben a levegő nyomásának beállításával foglalkozunk, a második részben pedig a csillapítási rendszerek testreszabása lesz a téma.
A teleszkópos, és főleg az elől-hátul teleszkópos bringák menettulajdonságainak legalább a felét az adja, hogy mennyire vannak jól belőve a rugóstagok! Gyárilag van bennük valamennyi nyomás, de ez csak azért van, hogy ne üljenek össze szállításkor, vásárlás után mindenkinek meg kell tanulnia, hogyan állítsa be a saját igényeihez a kerékpárt. Természetesen ezt megteszik kérésre a bringaboltban is (már ha elég szakképzett a szerelő), és persze elég jól tudod specifikálni a kívánságodat. Éppen ezért én mindenkinek azt javaslom, hogy szánjon rá egy kis időt, és tanulja meg maga beállítani ezeket. Most alapvetően a levegős rugózású telókkal fogunk foglalkozni, mivel a minőségi bringák legnagyobb részében ezeket találjuk. Vannak még rugós rugózású (de szép szókapcsolat) cuccok is, de most rugóállandókba és hasonlókba nem akarunk belemenni.
A rugóstagok első és legfontosabb lépése a megfelelő levegőnyomás beállítása. A legtöbb villa lábán megtalálható egy kis táblázat, ami mutatja, hogy hány kilós testsúlyhoz, hány psi nyomást kell belefújni a rugóstagok esetében, illetve, ha a villán nem lenne rajta, akkor pedig a szervizkönyvben általában ezek megtalálhatóak. Persze ez nem ilyen egyszerű. Egyrészt testsúlynak a bruttót kell nézni, azaz teljesen felöltözve, sisakban, hátizsákkal kell lemérni a súlyodat, mivel 4-5 kilót is jelenthet csak a felszerelés, és akkor még nem beszéltünk az ivóvíztartályos hátizsákokról amiben csak a lötyi akár 2 kiló is lehet.
Ha ez alapján állítod be a levegő nyomását, akkor már sokkal többet tettél, mint az átlagos bringások 80%-a, aki sosem lövi be megfelelően…. A finomhangolás kulcsa a „sag”. Ez egy angol rövidítés, és igazából a beülést jelenti. Tehát amikor ráülünk a bringára (és már a lábunk is a pedálon van), akkor mennyire ülnek be a teleszkópok. A beülés mértékét a levegő nyomásának növelésével tudjuk csökkenteni, de egyáltalán nem cél a beülés megszüntetése! Sőt!
Az optimális beülés mértéke a kihasználható rugóút 10-30%-a.
Neked mennyi az ideális? Sok mindentől függ. Főként a testsúlytól, és a bringázási stílusodtól. Ha 90 kiló vagy, és 30%-ra állítod a sag-et, akkor a rugóutad felét fogod csak tudni nagyjából kihasználni, mivel túlzottan érzékeny lesz a villa, és ugyan kimozog minden egyes kavicsot, de a nagyobb ütések már kifognak rajta. De ha csak sima ösvényeken, földutakon bringázol simán elegendő lehet. Viszont sziklás, durva terepre már inkább 20% környékét ajánlanék. Ha viszont 55 kilós nő vagy, akkor nyugodtan állítsd 30%-ra vagy akár kicsit többre is, mert a kis átmérőjű levegőkamrák nem kedveznek a könnyű súlyú bringásoknak.
Ma már a legtöbb villán és rugóstagon be vannak jelölve a sag értékek 10-20-30%-hoz, ami nagyban megkönnyíti a beállítási folyamatot, de akkor sem kell kétségbe esni ha ez hiányzik róla. Egyszerűen kis lépésekben ki kell engedni a levegőt a telókból, ilyenkor a gumigyűrű felcsúszik a maximális beülésig, majd újra felfújva megmérni egy mérőszalaggal, hogy hány cm a rugóút. Ebből pedig kiszámolható mennyi a 10-20-30%. Azért célszerű kis lépésekben kiengedni a levegőt, mert a légkamrában van némi kenőolaj, és így abból minél kevesebb kerüljön a villán kívülre. Nagyon ritkán előfordulhat, hogy nincsen gumigyűrű sem a becsúszószáron! Ilyenkor megteszi egy műanyag kötegelő ideiglenes felrakása is, csak arra vigyázz, hogy a levágásakor ne karcold meg a becsúszószárat!
A beállításhoz szükséged lesz egy segítőre, de kellő rutinnal felvértezve már fal mellett, magad is el tudod végezni. Első lépésként fújj a teleszkópokba annyi levegőt amennyit a használati útmutató ír a súlyodhoz, és told legalsó állásba a gumigyűrűt/gyűrűket. Öltözz be menetkészre, majd ülj fel a bringára. A segítő álljon veled szembe, és erősen, két kézzel markolja meg a kormányodat a kormányszár mellett mindkét oldalon. Ő fog ugyanis stabilizálni közben. Ha ez megvan akkor szállj fel a bringára, állj ki a nyeregből, és rugózz párat, hogy a teleszkópok bemozduljanak. Told le vissza a gumigyűrűket, és állj fel a pedálokra mintha egy lejtőn gurulnál állva. Ekkor már ne mozogj feleslegesen, mert az elrontja a mérést. A fékeket ne húzd be, mert az szintén hibát okozhat. Itt jön a legnehezebb része, mert úgy kell leszállnod a bringáról, hogy az ne rugózzon be! A legjobb megoldás, ha szépen oldalra dönt a segítőd, leteszed az egyik lábad, majd leszállsz a gépről. Most ellenőrizni tudod, hogy a gyári érték neked megfelelő-e vagy túl sok, esetleg túl kevés. Általában túl sok szokott lenni, de ez gyártótól függ. Ezt a folyamatot többször meg kell ismételned amíg el nem éred a megfelelő beülést.
Igazából hosszabb volt leírni, mint amennyi megcsinálni. A gyári irányelvek szerint minden indulás előtt le kellene ellenőrizni a megfelelő nyomásértékeket, de a tapasztalat azt mondja, hogy ha kifogástalan állapotúak a telók, akkor havonta egyszer elegendő. Hasznos felírni a nyomásértékeket, hogy legközelebb már csak ellenőrizni kelljen! A teleszkópok felfújásához szükséged lesz egy teleszkóp pumpára, mivel az akár 10-20 bar-os nyomást mással nem fogod tudni előállítani. Ez természetesen kapható a boltban.
Remélem sikerült érthetően leírni a dolgokat, a következő részben pedig a bonyolultabb csillapítás rendszerek beállítása következik majd, hiszen az ideális sag csak egy része (de jelentős része) az ideálisan működő felfüggesztéseknek. Ha bármilyen kérdésed felmerülne, írd meg kommentben!