A korábbi cikkünkben megismerkedtünk az alapokkal. Nézzük meg, hogy a leggyakrabban beépített rendszerek hogyan épülnek fel! Kezdjük a Bosch hajtásával!
Az ebben az évben a Bosch által kereskedelmi forgalomba hozott ebike hajtáslánc alaposan átrendezte az elektromos kerékpárok piacát. A Magyarországon összeszerelt rendszer visszatér az alapokhoz, amivel 1993-ban a Yamaha indított; a középmotoros rendszerhez.
A Bosch a kerékpárgyártókat célozta meg (nincs átalakító kitje), viszont őket hatékonyan, az elmúlt egy évben szinte minden gyártó (több mint 30!) hozott ki a rendszerükkel szerelt elektromos kerékpárt. Az Eurobike kiállításon minden más hajtáslánc szállító eltörpült mellettük.
De vajon mi az oka a sikerüknek? Az EUROBIKE kiállításon lehetőségünk volt az összes hajtásláncot kipróbálni, és meg kell mondjam, a Bosch volt a legkifinomultabb. Kiváló a súlyeloszlás, és a beépített szenzoroknak köszönhetően nagyon harmonikusan működik együtt a vezetővel. Igen, nem véletlen a többesszám, három érzékelő szállítja folyamatosan az adatokat: a rendszer méri a sebességet, a pedál fordulatszámát és a pedálozás erejét, és ezeknek a segítségével vezérli a motort. A rásegítés mértéke 4 módban és módonként 3 fokozatban állítható 30%-250%-ig. A motor a szokásos 250W-os, 25km/h-ban limitált rásegítésű, a nyomatéka viszont nagyobb, mint az átlagos; 50 Nm-es csúcsot is tud produkálni…
A motoron kívül az akksi is segít az élvezetben; a 36V-os 288 Wh-ás Li Ion akksi 40-145 km-es hatótávolságot tesz lehetővé a rásegítési fokozattól függően. A feltöltéséhez csupán 2,5 óra szükséges és már egy óra után is 50%-os töltést tudunk elérni. Csomagtartóba csúsztatható és a vázra erősíthető kivitelei vannak. A gyártó 500 feltöltéses élettartamot garantál.
A harmadik alkatrész teszi teljessé a készletet; a kijelzőn a rásegítés fokán és a sebességen és az akkumulátor állapotán kívül a megtehető távolságot is leolvashatjuk, ami útközben nagyon hasznos információ lehet. A kijelzőt levehetjük a kormányról , így a rendszer működésképtelen lesz, tehát slusszkulcsként is használható… 😉
Az idei EUROBIKE újdonsága volt az előbbi rendszer Drive Unit 45 elnevezésű nagyobb testvére. Ez már nem pedelec, jogsi és biztosítás kell hozzá és nem mehetünk többet a kerékpárutakon sem, cserébe 45 km/h-ig segít a rendszer a pedálozásban. A motor itt 350W-os (csúcson 500W), és érdekes módon az akksi nem nagyobb, mint a pedelec motoré. A széria termékek szállítása ez év végén kezdődik; jövőre már 11 gyártó gépeibe fog bekerülni.
Fotók: Bosch
És hogy milyen érzés a nyeregben? Egészen erősnek tűnik a motor, és a legkisebb változásra (pl. emelkedő) is megfelelően gyorsan és hatékonyan reagál. Valahogy a lábunk meghosszabbítás lesz, pár méter után már teljesen megszokjuk, és bizony nagyon fog hiányozni, amikor leszállunk róla… 😉