Olvasási idő: 3 perc

A legtöbbet eladott középmotoros elektromos kerékpár Bosch motort kap. De vajon milyen váltót érdemes hozzá választani?

bosch_pedelec motorNem egyszerű a választék áttekintése, hiszen több, mint 200 gyártó használja a Bosch motorokat, és gyártónként akár tucatnyi modellt is kínálhatnak ezzel a rendszerrel. A VCD adatbázisa (ami persze nem teljes) kb. 150 kerékpárt listáz ki:

  • 70 darab láncváltóst 8-10 sebességgel
  • 43 agyváltóst 7-8 sebességes (általában) Shimano váltóval
  • 9 db agyváltós 14 sebességes Rohloff váltóval
  • 15 db agyváltóst NuVinci fokozatmentes váltóval
  • 5 SRAM dual drive rendszerűt 27-30 sebességgel

 

Na ez már teljesen elég, hogy a laikus teljesen összezavarodjon. A váltógyártók próbálnak segíteni, és mindenféle százalékokban adják meg, hogy az ő rendszerük milyen áttétel tartományt tud kezelni; nyilvánvaló minél nagyobb ez, annál jobban tud nekünk segíteni a váltó, hogy a két véglet között a magas hegyre kis sebességgel vagy lejtőn mondjuk nagy sebességgel tudjunk haladni.

Megpróbálunk kiigazodni a káoszban, és ehhez lefordítjuk konyhanyelvre a váltó áttételi tartományát. Egy internetes áttétel kalkulátorral azt nézzük meg, hogy ha ugyanolyan sebességgel hajtuk a pedálunkat, akkor az egyes váltókat a legkisebb illetve a legnagyobb áttételbe kapcsolva mekkora minimális illetve maximális sebességet ér el a bicikli. Ez így már érthetőbb nem? 😉

Ejtsünk pár szót a váltókról: láncváltót valószínűleg már mindenki látott, aki biciklin ült. Ezt ugye nem kapcsolgatjuk álló helyzetben, csak ha hajtjuk a biciklit, és lehetőleg nem a legnagyobb terhelésnél váltunk valamint 1-2 fokozatnál többet egyszerre nem váltunk (ez ugye váltó függvénye), hanem meg kell várni, amíg a lánc a hátsó fogaskeréken a megfelelő pozícióba jut… Az agyváltó használata sokkal kényelmesebb; itt akár álló helyzetben is válthatunk, akár több sebességi fokozatot is. És mivel zárt rendszerű, karbantartást nem igényel.

A Rohloff egy speciális, high tech agyváltó, ami 14 sebességes. Nézd meg ezt a mérnöki remeket ezen az animáción:

Az agyváltók másik műszaki csemegéje a NuVinci fokozatmentes váltó:

És van még a listában egy kakukktojás, a SRAM Dual Drive-ja, ami egy 3 sebességes agyváltó és egy 8-10 sebességes láncváltó kombinációja – a hátsó kerékbe beépítve. Bosch motorokat a Haibike trekking gépeiben kombinálják ezzel, méghozzá a 10-es fogaskerék szettel. Az agyváltót álló helyzetben is válthatod, a láncváltó meg teljesen olyan, mint a hagyományos láncváltó rész, tehát mondhatjuk, hogy két rendszert kombinálja.

Megkíméllek benneteket a részletektől, aki akarja, futassa végig az adatokat az előbb említett szimulátoron (Az általában használt rendszerek adatai a következők – de természetesen mindig nézd meg a kiválasztott bringa adataival is: 28″-as kerék, 60 fordulatos tekerés, 170 mm hajtókar, láncváltó e:44 h:11-34, Rohloff e: 38 h:15, agyváltó: e44 h19, SRAM: e38 h11-34).  A szimulátor ilyen számsort dob ki pl. a SRAM esetén, amik az adott fokozatban elérhető sebességet mutatja:

Akkor tehát elárulom az eredményeket:

  • 10 sebességes láncváltóval:  10,4-32,2 km/h
  • 7 sebességes agyváltóval: 11,8-28,8 km/h
  • 8 sebességes agyváltóval: 9,8-30,1 km/h
  • 11 sebességes agyváltóval: 9,8-40,1 km/h
  • 14 sebességes Rohloff agyváltóval: 5,7-29,9 km/h
  • NuVinci fokozatmentes váltóval: 9,3-33,5 km/h
  • 3×10 sebességes SRAM Dual drive váltóval: 6,6-37,8 km/h

 

És akkor mi a tanulság? A legjobb eredményeket a Rohloff és a Sram Dual Drive produkálta. Ha elsősorban terepre mennék, én ez elsőt, trekking bringára meg a másodikat választanám! Ha pedig a bringa súlya számít, akkor maradnék a láncváltónál! Ha viszont krúzolni kell a gép, akkor csakis a NuVinci automata váltóját építtetném bele… 🙂