Az ebike középmotorok új királya jó pár újdonságot rejteget.

clean_mobile_01

Emlékszel még az Audi ebike 2012-es bemutatójára? Ebbe a különleges bringába egy speciális, 2,3kW-os elektromotort építettek, mely egészen elképesztő menetteljesítményt biztosított az autógyári prototípusnak.

Három évvel később már a mi  kínálatunkban is találkozhatsz egy hasonlóan erős modellel, az M1 Spitzinggel. A két kerékpár nem csak formavilágában hasonlít, de ugyanazt a motort is tették bele.

Spitzing_blau_M1-13_1300_06

A kerékpárt a német CleanMobile (TQ Systems a cég neve) középmotorja katapultálja akár 75 km/h-ás csúcssebességig. A meghajtó egységet PIN120-nak hívják. A megnevezés az elektromotorral egybeépített hajtóműre és a maximális nyomatékra utal, ugyanis 150 darab kis csapocska viszi át a motor bődületes, 120Nm-es nyomatékát a belső 148 fogas és a külső 152 fogas csapágyház között.

M1_SPITZING_Strongest_legal_E_Bike_and_Pedelec_Made_in_Germany

Antrieb_Cleanmobile_02

Ennek a megoldásnak több előnye is van. A mostani középmotorok többfokozatú hajtóművel készülnek és ez meglehetősen bonyolulttá teszi a felépítésüket. Ráadásul az erőt egy vagy két fog viszi át. Ennél a megoldásnál sokkal nagyobb az erőt átadó felület, és nem szükséges a többfokozatú hajtómű beépítése sem. A rendszer áttétele 1:37-es, azaz 80-as pedálfordulatnál a motor 3500-at pörög, ami az elektromotor legjobb hatékonyságú működési tartományába esik. A motor mérete nagyon kicsi; 144 mm-es átmérőjével simán elbújik egy 44 fogas első lánckerék mögött.

M1_SPITZING_Strongest_legal_E_Bike_and_Pedelec_Made_in_Germany

A meghajtás különleges kunsztokra is képes: ezen a videón például egy 2 tonnás furgont húznak el vele. A beépített szabadonfutó arról gondoskodik, hogy a kerékpár motor nélküli üzemmódban ellenállás mentesen működjön, hiszen ilyenkor egyetlen motoralkatrészt sem kell a kerékpáros izomerejével forgatni. Természetesen a rendszerben nyomatékszenzor is van, amivel a pedálozás erejéhez mérten kapcsolja a rendszer a motor teljesítményét. Természetesen az autóiparból származó, a középmotorknál már jól bevált CanBus rendszerű a kommunikáció a motor és a külső részegységek (akku, kijelző, szenzorok) között.

A motor külső érzékelők jelét is veszi: a váltó bowdenjét csapolták meg, hogy a váltáskor a nyomatékot visszavegye a rendszer, és ne cincálja szét a váltót. Egyébként elméletileg előre két fogaskerék is felszerelhető. A fékezést is szenzorok érzékelik, és azonnal lekapcsolják a motort.

A száraz tények is beszédesek: a rendszer 48V-os, csúcsteljesítmény 920W, csúcsnyomaték 120Nm, hatásfok 80% feletti, súlya 4,2 kiló. Érdemes ránézni a nyomatékgörbére is:

M1_spitzing_nyomaték

A rásegítési fokot a kormányon lévő távirányítótól választhatjuk ki. Az emberi erő 45%, 110%, 195% és 550%-át tudja a rendszer biztosítani.

Az akku 48V-os, 877Wh-ás. A feltöltés a mérethez képest gyorsan megy; 1 óra alatt 80%-ig fel tudjuk nyomni, de a teljes töltési ciklus sem hosszabb, mint 3,5 óra. Az sem szokásos, hogy 1.000 ciklusos élettartam garanciát ad rá a gyártó.

És hogy milyen érzés vezetni? A bringa nagyon könnyen kezelhető, az ereje szépen épül fel, és egy cseppet sem rémíti meg a felhasználót. Mindezek ellenére a legerősebb ebike hajtásunkról van szó. Az első méterek után egyszerre csak azt vesszük észre, hogy az autókkal a városban simán tudunk lépést tartani. 50 km/h-ig nem sok olyan járgány van, ami ellenfél lenne; a robbanómotoros közlekedési eszközök egyszerűen túl nehezek, hogy hasonlóan jól tudjanak gyorsulni. A 60 km/h-ás tempó kényelmesen tartható, de a 75-höz keményen kell tekerni, mert a váltó túl rövid áttételű, hogy kényelmesen elérjük ezt a sebességet.

Egyébként ha van kedved, bejöhetsz hozzánk, és Te magad is kipróbálhatod, hogy milyen érzés az utak királyának lenni… 🙂

További infó: Spitzing a webboltban, Clean Mobile weboldal