Öntsünk tiszta vizet a pohárba: ne akarj montiból trekking bicajt csinálni…
A kerékpáros szezon elindult és mi a legváltozatosabb vevői igényekkel találkozunk. Természetesen minden vásárlónk elbizonytalanodik, amikor a többezer különféle elektromos kerékpárt tartalmazó katalógusunkban böngészik, de néha az sem segít, ha fizikailag bejön a boltunkba, mert a közel száz darabos készletünk választéka is túl nagynak tűnik.
A kiválasztásnál a rég bevált sémákhoz ragaszkodunk. Magyarországon az elmúlt években a monti volt „a” bicikli. Láttunk ebből sárvédős, első kosaras megoldásokat és a vevőink egy része esküszik arra, hogy ez a legkényelmesebb, hiszen a rossz magyar utakon ezzel mindenhol el lehet menni. Legtöbbjük soha nem ült még kényelmes trekking bicajon, így nem tudja, hogy az igényeinek melyik kerékpárforma felelne meg legjobban.
Mi már szemrebbenés nélkül hallgatjuk, ha valaki mondjuk a fenti KTM Fogo csúcsmodellre kitámasztót kér, de rakjunk rá sárvédőt, legyen rajta csomagtartó, és persze ne feledjünk el rá akkuról működő világítást szerelni és emeljük meg a kormányszárat, hogy kényelmesebb legyen az üléspozíció. Ja, és legyen rá egy széles nyereg. Ilyenkor össze szoktuk vonni a szemöldökünket és megkérjük a vevőt, hogy mesélje el, mire is szeretné a kerékpárt használni. A legtöbb esetben kiderül, hogy tévúton jár, és sikerül meggyőznünk arról, hogy nézzen körül a trekking bicajok között.
A felhasználók nagy részének legdurvább felhasználási módja, hogy erdőben, döngölt földutakon közlekedjen a pedelec bicajával. Van egy jó hírem; nem kell tovább keresgélni, mert erre minden trekking kerékpár alkalmas.
Sok gyártónál találunk MTB alapokra épített trekking bicajt is. Igen, létezik ez a kategória. Általában 27,5″ vagy 29″-os kerekekkel, montis célra is alkalmas nagy áttétel-tartományú váltórendszerrel és akár levegős telóval is kérheted. Erre tipikus példa a Conway EMC sorozata. Van itt minden, ami egy túrabicajhoz kell (sárvédő, kitámasztó, akkuról üzemelő lámpák, strapabíró csomagtartó), mégis egy robosztus, akár keményebb erdei túrákra is alkalmas bicajt kapunk.
Ha rendszeresen használnád sáros körülmények között a bicajodat (a sárvédő miatt ezek az előbbi bicajok csak korlátozottan alkalmasak erre a feladatra), akkor nézz körül a Cross kategóriában. Két évvel ezelőtt még aszfaltos gumikkal szállították ezeket a bringákat, de idén már akár 11-es váltóval és terepgumival jön ki a Cross bicajok többsége. A KTM Cross 11 az egyik legkedveltebb ilyen modellünk, ahol a Bosch Performance Line CX motor teljesítménye minden montis igénybevételnél tökéletes társ lesz.
És mi legyen, ha nem tudunk lebeszélni a montiról? Itt van pár tipp a kiegészítőkre:
- Lámpák: Bosch motoros bicajnál javasoljuk a kerékpár akkumulátorról működő lámpaszett felrakását. Ez szereléssel együtt 35.000 Ft-tól 120.000 Ft-ig terjedhet. Ez utóbbi a legújabb fejlesztés. 2017-től a Bosch motorokra 12V-os lámpákat is köthetünk. Mi a Supernova M99 Pure+ modellt javasoljuk, melynek elképesztő, 1100 lumenes fényárama éjszakai montizáshoz is elég lehet. A lámpa a Bosch kijelző alá, aránylag védett helyre kerül.
- Kitámasztó: a legtöbb merev vázas modellnél idén már találsz 19 vagy 40 mm-es felfogatási pontot, amire tudsz kitámasztót venni. A Haibike modelleknél egy speckó adaptert kell megvásárolnod. Össztelós bicajoknál felejtsd el ezt az opciót (kivéve a gyári s-pedelec bicajokat, mert arra felszerelik).
- Sárvédő: endurós jellegű műanyag sárvédőt lehet feltenni (ha nagyon akarod). Ezt bármikor le is tudod venni.
- Csomagtartó: nyeregcsőre rögzíthető csomagtartót javasolunk.
- Aszfaltos gumik: sok vásárlónk nyáron a családdal túrázik. Erre az időszakra Supermoto gumikat rakunk fel neki, amivel aszfalton kényelmesen közlekedhet. A gyári gumikat pedig tavasszal és ősszel visszarakjuk, amikor a barátokkal montizik. Így mindkét igénynek meg tud felelni egy bicaj.
Reméljük sikerült elgondolkodtatnunk. A mi dolgunk, hogy megtaláljuk számodra a megfelelő pedelec bringát, de légyszi-légyszi, ne kérj pálcás sárvédőt és csomagtartót a KTM Fogo-ra… 😉