Érdekes technikai hírre bukkantunk egy cseh oldalon. Középmotorokhoz fejlesztettek sebességváltást érzékelő szenzort.
A képen látható eszközt a váltó bowdenjéhez építik be. Ha váltunk, akkor a bowden mozgását figyelve jelet ad a vezérlő egységnek, ami aztán lekapcsolja a motort. Az egyszerűbb rendszereknél a fékkarhoz szoktak beépíteni egy kapcsolót, ami megszakítja a motor működését. A képen lévő érzékelő jelét is ide lehet bekötni, így a meglévő rendszerekhez is alkalmazható.
Nem ez az első próbálkozás a váltással kapcsolatos problémák legyőzésére. A középmotorok nagy erőt fejtenek ki a láncra, és a váltás emiatt nagyon zajos lehet. A TranzX motor fejlesztője, a JD csoport korábban már jelentett be sebességváltóhoz épített szenzort, de ennek az a feladata, hogy a motorvezérlő megkapja az aktuális fokozat számát, és ebből számolja ki a rásegítés mértékét. A másik példa is ehhez a gyártóhoz fűződik; a TranzX PST motorja váltáskor elveszi a nyomatékot, hogy a 70 Nm ne károsítsa a láncot és a váltót…
A Bosch másik utat jár. Századmásodpercenként méri a pedálerőt és a fordulatszám adatokat, így tudja a motor teljesítményét a váltáskor egy pillanatra visszafogni.
A cseh megoldás a low end bicikliknél jöhet szóba. Bár nem teljesen értjük, hogy miért nem a váltókarhoz építik be a szenzorokat, de biztos ennek is megvan a maga műszaki oka.
Mit gondolsz erről a megoldásról?