Megismerkedtünk a legújabb fejlesztésekkel.
2011 óta minden évben elmegyünk a Bosch tréningjére, hogy megismerkedjünk az új év modelljeivel. Sajnos idén sem találkoztunk magyar kereskedővel az oktatáson, így elhatároztuk, hogy röviden közkinccsé tesszük, milyen újdonságokat láttunk.
Kijelző
Ahogy korábban beszámoltunk róla, jön a fenti képen látható Purion kijelző, amit elsősorban az olcsóbb bicajokhoz szántak, de a gyártók rákaptak, és a high-end montikra is egyre többször szerelik fel. Az Intuvia kijelzőn megszokott funkciókat tartalmazza, de mivel nincsen benne óra, így ezek a kerékpáros funkciók (pl. napi kerékpározás ideje) hiányzik róla. A kormányról ezt nem lehet leszedni a parkoláskor, és a rajta lévő USB porton nem lehet mobilokat sem tölteni.
A távirányítók is megújultak. Digitális mikrokapcsolókat kaptak így kevésbé lesznek érzékenyek a beázásos problémákra.
A nagyméretű színes Nyon kijelző is fejlődött. Most már teljes mértékben támogatja az elektromos váltókat (NuVinci és Shimano Di2) illetve élesítették rajta az Intviánál már megszokott váltás-segédet. Ha rossz váltófokozatban tekerünk, akkor a rendszer a kijelzőn figyelmeztet, hogy váltani kéne. A Nyon szoftvere is megváltozott, az új Dashboard sokkal jobban olvasható – és most már értelme is van. 🙂 A GPX formátumú utak le és feltöltése pedig igazán ajándék az offline navigációt igénylőknek…
Már éles a Nyon ún. Topo Range prémium funkciója is. Ezt a mobiloddal tudod megvásárolni (most éppen 1940 Ft), és az aktiválás után megmutatja, hogy az akkuban lévő energiával milyen irányban mennyit tudsz még elmenni.
A Nyon weboldala, az ebike-connect.com is teljesen megújult. Érdemes felmenni rá, és tanulmányozni a megszépült felületet.
Mostantól a gyártók két akkut is feltehetnek a kerékpárokra; természetesen az új szoftverek a két akku összes töltöttségéből számolják a visszalevő út információját.
Motor
A motorok terén nincs változás – írták a szaklapok, de ez nem így van.
Megpiszkálták a 25 km/h-ás Performance Line jelleggörbéjét, így alul (6..10 km/h között) a Sport és Turbó fokozatban sokkal erősebbnek érezzük. A maximális nyomatékot 60-ról 63 Nm-re módosították. Ha ilyen bicajod van, akkor érdemes behozni hozzánk egy szoftverfrissítésre.
A 2017-es modellév motorjainak lámpakimenetét a kereskedő mostantól 6V-ról 12 V-ra tudja beállítani, így sokkal erősebb fényű lámpákat is kaphatnak a kerékpárok. Nincs már akadálya, hogy pl. a Supernova fényágyúit szereljük fel a pedelec bicajra. Vedd azonban figyelembe, hogy ennek komoly hatása van a hatótávolságra.
Ne lepődj meg, ha a tolás-segítő (Walk gomb) nem működik a 2017-es bicajon. Bizonyos gyártóknál átprogramozták a működését; először a Walk gombot kell megnyomni, majd utána a „+” gomb lenyomásával indul a motor.
Akku
A legnagyobb újdonság, hogy jönnek a dupla akkus kerékpárok. Két Bosch akkut szerelhetnek fel a gyártók (sajnos utólagos felszerelésre nem lesz lehetőség), így 600Wh-tól 1000 Wh-ás kapacitást tudunk majd magunkkal vinni. Számunkra érthetetlen, hogy a gyártók erre miért nem kaptak rá. Egyedül a Riese und Müller és a Gepida teherbicajain találkozhatunk ezzel a megoldással.
Az akkukat tetszés szerint párosíthatjuk (csomagtartós vagy vázakkus, illetve 400-ast az 500-assal). A rendszer úgy működik, hogy 10%-ot felhasznál az egyik akkuból, majd átvált a másikra, és onnan is szív 10%-nyit. És ez így működik, amíg le nem fogy mindkét akku. Figyelem: elektromos váltókkal nem kompatibilis!
A 2017-es modellévben egy új töltőt is piacra dobnak. A Compact Charger térfogata csupán 40%-a az eddig megszokott töltőnek. A vásárláskor figyelj oda, hogy ez a töltő csak 2A-rel tölt, így az akkunak dupla annyi idő kell a teljes töltéshez, ha ezt használod.
Diagnosztikai rendszer
Mivel mi elég sok Bosch-motoros kerékpárt értékesítünk, sajnos találkozunk már azzal a hibával is, hogy a kerékpár gyártója egyszerűen elfelejti feltölteni a szoftvert a bicajra, és ilyenkor bár a bicikli látszólag jól működik, az első hibánál egyszerűen bedől a rendszere. Ebben az esetben eddig a kerékpárt vissza kellet küldenünk a gyártóhoz újraprogramozásra.
No, ennek is vége. Az új diagnosztikai rendszerrel a gyártó távolról tudja „javítani” a bicajt, így vége a logisztikai horrornak.
Egy új eszközzel is gazdagodunk. A Capacity Tester segítségével pontosan meg tudjuk mérni, hogy mennyi az akkumulátor kapacitása. Ez egy terheléses vizsgálat, 2-3 óra alatt kisüti az akkut és közben méri, hogy az mennyi energiát ad le.
Természetesen rengeteg apró tippet és trükköt is tanultunk, úgyhogy azt gondoljuk, hogy a Bosch rendszerek karbantartása nem fog kifogni rajtunk… 😉