Hogy mi a különbség a hagyományos elektromos kerékpárok és a pedelec rendszerű ebike-ok között? Ha számodra sem teljesen tiszta, jól figyelj! Biztosan hallottál már az elektromos bicajokról, azt azonban lehet, hogy nem tudod, hogy ezen belül két fő típust különböztethetünk meg. Laikusok számára is érthetően mutatjuk be a különbségeket.
Mi is pontosan az ebike?
Az ebike egy gyűjtőnév minden elektromos motorral felszerelt bringára: ide tartoznak az elektromos és a pedelec hajtású kétkerekűek, de sokan ide sorolják az elektromos robogókat is. Pedig ezek más-más kategóriát jelentenek, ha egy kicsit jobban megnézzük… Kezdjünk is bele!


Pedelec, a hatásos segítség tekeréshez
Az ebike egyik típusa teljes mértékben az elektromos motorra hagyatkozik, aminek mozgatásához nem kell pedálozni, csak használni a markolatban elhelyezett „gázkart”. Mivel használatukhoz saját erő nem szükséges, ez a “kerékpár” nem adja vissza a kerékpározás valódi élményét, hiszen nem tekerünk.
Meghajtásukért (legtöbb esetben) a hátsó agymotor felelős, aminek a kellő energiát egy meglehetősen nagy és nehéz akkumulátor együttes szolgáltatja. Hatótávolságuk nagyjából 30-60 kilométer között van, töltésük pedig minden használat után szükséges. Hazánkban teljesítményük 250 W-ban van maximalizálva, mivel ezzel olyan kategóriába esik, amihez nem szükséges se rendszám, se jogosítvány.  (Pontosan ebből az indokból kifolyólag mindenkinek javasoljuk a KRESZ tanulmányozását egy ebike használatbavétele előtt!)
Pedelec, a hatásos segítség tekeréshez
Ez a kifejezés kevésbé ismert, és még kevésbé ismert róla, hogy igazából a Pedal-Electric-Cycle angol szókapcsolatból alakult ki. Mint ahogyan az angol elnevezés is sugallja: egy elektromos pedálozású kerékpárról van szó, ahol a motor csak segítséget nyújt a használónak.
Típusait tekintve a „normál” kerékpárok teljes palettája visszaköszön: megtalálható rosi, trekking, downhill és már országúti kivitel is a nagyobb márkák soraiban. A rendszer lényege az, hogy ne iktassa ki a kerékpározásból a tekerést, viszont kellő időben és helyzetben segítse a kerékpárost. Ezt a belépő szintű modelleknél pedálszenzor irányítja, ami figyeli a hajtókar fordulatszámát, drágább kerékpárok esetében ezt a szenzort egy nyomatékmérő váltja le, ami a hajtókarra leadott nyomaték arányában alakítja a motor rásegítésének mértékét.
Súlyuk természetesen nagyobb, mint hétköznapi társaiké, viszont szerencsére meg sem közelíti a kizárólag elektromos meghajtású bicajoknál mérhető adatokat, szám szerint ez nagyjából 20-25 kg közötti súlyt jelent. Legfőbb jellemzőjük a korszerű lítium-ion akkumulátor, ami akár 150 kilométeren keresztül is képes segíteni a tekerést. Érdekes információ lehet az, hogy néhány modell esetében olyan hátsó aggyal szerelt kerékpárokat találhatunk a leírásban, ami lejtmenetben képes tölteni az akkumulátort, meghosszabbítva ezzel a hatótávolságot.
Fontos megjegyezni, hogy modern akkumulátoraiknak hála már nem kell minden használat után tölteni őket, arra viszont érdemes odafigyelni, hogy ne hagyjuk lemerült állapotban. Az, ha — akár 50%os töltöttségi szinten — rátöltünk nem számít teljes töltési ciklusnak, viszont a lemerülés megakadályozása évekkel meghosszabbíthatja az akkumulátor élettartamát és az időt, amit élvezettel töltünk a kerékpárunk társaságában. A gyártók átlagosan 600-1000 töltési ciklussal és kb. 4 éves élettartammal kalkulálnak: az akksi valós élettartamát nagymértékben befolyásolják használati szokásaink, s mivel a márkák ezt pontosan tudják, szinte minden életmódhoz találunk jól illeszkedő akkumulátort.
Ha többet szeretnél megtudni a pedelec bringákról, kézikönyvünkben minden kérdésedre megtalálod a választ!