Ahogyan azt ebike-os körökben már megszokhattuk: a következő év újdonságai mindig jóval a szezon előtt érkeznek. A Bosch esetében például már 2022 novemberében üdvözölhetjük a 2023 modellév újításainak következő felvonását, amelynek keretében régóta várt funkciókkal bővül a The Smart System.
A MY23 részeként több apróbb változást, frissítést is bejelentett már a Bosch. Ilyenek például az eBike Flow Appban megjelenített sematikus bringaillusztráció lecserélése (ezentúl a saját ebike-unk jelenik meg a képernyőn) vagy a továbbfejlesztett Strava, komoot és Apple Health integrációk (amelyek az útvonal- és egészségadatok megosztását teszik könnyebbé). A telefonos alkalmazás mellett a KIOX 300 kijelző funkciói is bővültek: mostantól egy kis ikonnal figyelmeztet a rendszer, ha érdemes lenne sebességfokozatot váltanod, sőt, új kényelmi funkcióként a telefonod töltöttségi szintjéről is kapsz visszajelzést. Korábban már beszámoltunk a Bosch egyedülálló ABS rendszeréről, ezt a 2023-as modellév egyik legelső újdonságaként jelentette be a német cégóriás.
Ám bármennyire is üdvözlendő innovációk ezek, az igazán nagy durranások nem ezek lettek a mostani bejelentésben.
Tudja, hogy merre jársz – és azt is, hogy hová tartasz
Vajon hányszor gondoltál már arra, hogy mennyivel könnyebb dolgod lenne, ha az elektromos kerékpárod saját kijelzőjét használhatnád akkor is, ha ismeretlen utakon jársz? A Bosch legújabb fejlesztésével most már ez sem akadály. A német vállalat mérnökeinek köszönhetően a jövőben az eBike Flow Appban beállított útvonal egy sematikus ábráját a KIOX 300 kijelzőkön is nyomon követheted, így a telefonod a hátizsákod biztonságában maradhat, ám közben mégis mindig tudni fogod, mikor és merre kell legközelebb bekanyarodnod. Hogy teljes legyen a kép, a tervezett ebike-túrád hátralévő hosszát vagy idejét is figyelheted ezentúl a KIOX-on keresztül.
Megnövelt biztonság
A fizikai biztonság mellett a Bosch a digitális biztonságnak is híve. Ennek első lépése a már jól ismert eBike Lock volt: ennek aktiválása blokkolja a motor elektromos rásegítését. A fejlesztői csapat most ennél is tovább ment: megjelent az eBike Alarm. Az új funkció az ebringa leparkolása után automatikusan aktiválódik, és hangosan riaszt, amennyiben megpróbálnak hozzáférni a kerékpárodhoz. Ha azt érzékeli, hogy a kétkerekűd jelentősen elmozdult, a hang és ledes jelzések mellett az eBike Flow App egy telefonos push üzenettel is jelzi neked, hogy baj van és ezzel egyidőben a nyomkövetést is elindítja. Vagyis az eBike Alarm, mondhatni, tolvajbiztossá teszi az ebiciklidet.
Ehhez a funkcióhoz egyébként a gyártó egy új kiegészítőt is a piacra dobott: a SIM kártyás ConnectModule minden Smart rendszerű géppel kompatibilis lesz, ára az Ebikeshopban 45.000 Ft körül mozog majd.
A frissítések november elejétől elérhetővé is válnak, sőt: mostantól a nálunk vásárolt Bosch rendszerű elektromos kerékpárodat mi eleve a legfrissebb update-ekkel adjuk. Ám ha csak meglévő ebringád tudását bővítenéd, arra is van lehetőség: vásárolj nálunk KIOX kijelzőt, ConnectModul GPS nyomkövetőt vagy frissíttesd meglévő rendszereidet hivatalos Bosch szakszervizünkben!
Csak egy teljes felfüggesztéssel ellátott ebike képes tökéletes tapadást biztosítani még rossz utakon is. A Riese & Müller 1993 óta épít Control technológiával ellátott kerékpárokat; most pedig újabb fejlesztésen a sor.
Kényelem és könnyedség
Sok kerékpáros elkerüli a jó minőségű autós utakat a nagy forgalom miatt, a kerékpárutak viszont sokszor nincsenek rendszeresen karbantartva. A mezei és erdei utak, amelyek vonzó alternatívát jelenthetnének a városi közlekedés helyett, általában kövesek és göröngyösek. A megoldás egy jól működő felfüggesztési koncepció.
Durva talaj vagy fizikai előfeszítés esetén a teljes felfüggesztés fontos kényelmi és egészségügyi tényezővé válik. A felfüggesztés kevesebb mint felére csökkenti a karosszériára kifejtett gyorsulási erőket, melyek a gumiabroncsból a vázon és az alkatrészeken keresztül hatnak rá.
“A Riese & Müllernél már a kezdetektől fogva figyelembe vettük a kényelem növelését és a test megterhelésének csökkentését termékeink kifejlesztésekor.” Markus Riese, a Riese & Müller alapítója és részvényese
Biztonság és dinamika
A tökéletesre hangolt teljes felfüggesztés sportos tekerést és a legjobb tapadást biztosítja, bármilyen felületen. Nagy sebességnél és kényes helyzetekben jobb úttartást biztosít:a rezgéseket és kemény ütéseket – például a macskakövek, az útszélek vagy a váratlan döccenők okozta egyenetlenségeket – finoman tompítja. A csomagok felfüggesztése szintén a csomagtartónak a főkerethez való rögzítésével történik.
A Control Technology rendkívül érzékenyen reagál, így maximális kényelmet biztosít. Az eredmény: erőteljes meghajtás, energiaveszteség nélkül.
Annak érdekében, hogy a Control Technology teljes mértékben kifejthesse hatását, kerékpárokat kiváló minőségű fékekkel szerelték fel. A rövid féktávok érdekében speciális gumikeveréket használnak a gumiabroncsokhoz. Az optimális világítási rendszer és a számos modellhez rendelhető ABS-opció teszi teljessé a csomagot a lehető legnagyobb biztonság érdekében.
Egy kerékpár – számos lehetőség
A Delite kialakítása a Control Technology tökéletes integrációját testesíti meg. Átalakítható, hogy minden célnak megfeleljen – itt döntő tényező az alkatrészek és a felszerelési lehetőségek megválasztása. A Delite lehet egy kényelmes S-pedelec a napi ingázáshoz, egy Superdelite túraautó – dupla akkumulátorral a hosszú kalandokért, vagy akár egy terepre éhes eMTB is.
A fejlesztés megközelítése a neves autómárkák versenysportban való elkötelezettségéhez hasonlítható: extrém területeket fedeznek fel a mindennapi mobilitás termékeinek javítása érdekében.
Shaun Wynn az angliai Newcastle közelében lévő Ride Electric e-bike specialistánál gyakornokoskodik, és lehetősége volt kipróbálni a kerékpárt, amiről így vélekedik: „Tegnap elvittük a Delite-ot egy körre a hazai pályák ugratóin. Hihetetlen volt.” – írja le Shaun a benyomásait. „A kerékpár tökéletes a hosszú, hegyi napokra és a hosszabb felfedezésekre. Nagyon kényelmes, biztonságot és bizalmat ad.”
Ljubljana rendszeresen szerepel a világ legbiciklibarátabb városainak listáján, és idén itt rendezték meg a méltán híres Velo-city konferenciát is. Azonban még mindig van hova fejlődni – az autóközpontú városrendezésről a kerékpáros forgalom felé való elmozdulás csak lassan halad… Anja, Marko és három gyermekük ambiciózus célt követnek: soha többé nem szeretnének autót vezetni a városban.
Szia Marko! Néhány hónappal ezelőtt egy képet posztoltál egy Riese & Müller Multicharger Mixte-ről az Instagramon. Alatta ez állt: „Az új autónk!” Mit éreztél, amikor megkaptad?
Hihetetlen volt! Busszal mentünk oda és már kerékpárral jöttünk vissza. Nagyon jó élmény volt és a gyerekek is élvezték. De egy dolog meglepett: úgy kell tekerni, mint egy normális kerékpárt. A kormányzás közvetlen és egyszerű. Valóban minőségi darab. Ezzel búcsút vehetünk az autótól: a Multichargerrel mostantól új „családi autónk” van.
Hogyan közlekedtél korábban a városban?
Minden egy hagyományos teherbiciklivel kezdődött 2020 őszén. Igyekeztem a lehető leggyakrabban ezzel közlekedni, de ennek is természetesen megvoltak a maga korlátai: a gyerekek hamarosan túl nagyok lettek a dobozhoz, és mivel nem volt motorja, néha egyszerűen lusta voltam önerőből tekerni. Emellett az időjárás is fontos tényező volt. Mindig mérlegelnem kellett a dolgokat: izzadtan fogok megérkezni az irodába vagy sem?
Ezért váltottál e-bike-ra.
Pontosan. Egyre több innovatív ekerékpár jelent meg a piacon. Ekkor született meg a döntésünk: egynapos kirándulásokhoz az autó tabu. Inkább beruházunk egy ebike-ba. Először egy Long Johnra vetettem a szemem. De most, hogy a gyerekek kicsit nagyobbak, több értelme lett egy olyan kerékpárnak, mint a Multicharger.
Miért gondolod így?
A fő hangsúly nálam a minőségen volt, és nem találtam megfelelőbb modellt ebben a kategóriában. Sokoldalúbb, mint egy teherbicikli, a robusztussága kavicsos utakon különösen jól jön. Szlovéniában a hegyi kerékpározás különösen elterjedt. A Multichargerrel az erdei ösvényekkel szegélyezett túrák nem jelentenek problémát.
Reggel gyakran elviszem a gyerekeimet az óvodába, aztán beülök az irodába, ehhez mindig a Multichargert használom. Ez már teljesen bevett szokás. Azt a célt tűztem ki magam elé, hogy soha többé nem használom az autót a városban. És ez legtöbbször sikerül is.
Hogyan reagálnak az emberek, amikor meglátnak téged a Multichargerrel a városban?
Csak pozitívan. A legtöbben mosolyognak, amikor meglátnak minket, de néhányan alig veszik észre, hogy ez egy különleges darab, mert szinte úgy néz ki, mint egy normál kerékpár. Gyakran kérdezik tőlem az akkumulátor hatótávolságát. Ezt viccesnek találom, mert inkább az autók jutnak eszembe róla, mint az ekerékpárok. Az ekerékpárokkal nem olyan könnyű mérni, mert te magad is pedálozol. Általában hetente egyszer töltöm fel, és soha nem megyek olyan hosszú útra, hogy az akkumulátor lemerüljön. Sok embernek egyszerűen nincs elég fantáziája ahhoz, hogy a mindennapjait ilyen formában élje.
Hogyan jellemeznéd Ljubljanát?
Egy nagyszerű város a kerékpározáshoz. Ljubljana kerek, meglehetősen lapos és nagyon kicsi területű. Az egyik végéből a másikba körülbelül 25 perc alatt lehet eljutni kerékpárral. Nem esik sok eső, és a hőmérséklet is kellemes. Nyáron nincs túl meleg, télen pedig sapkával és kabáttal is beéri az ember. Így szinte egész évben tökéletes feltételek állnak rendelkezésre a kerékpározáshoz.
Mi a helyzet az infrastruktúrával?
Ljubljana élhető város, nincs túl sok autó, ám mégis kiemelt jelentőséggel bír – mind az emberek fejében, mind a várostervezésben. Bizonyos irányokban nehéz kerékpárral közlekedni a városban. Északról délre nincs gond, de keletről nyugatra kritikus a helyzet. Az elmúlt tíz évben azonban sok minden javult. A Velo-city konferenciát megelőzően pedig néhány hónapig dolgoztak a kerékpáros infrastruktúrán. Történnek a dolgok. Talán nem olyan gyorsan, mint Párizsban, de minden városnak megvan a maga tempója.
Miben látod a legnagyobb potenciált?
Minél több kerékpárút létesül, annál kevesebb parkolóhelyre lesz szükség. Legtöbbször kényelmesebb autóval utazni – vagy legalábbis nem annyira kényelmetlen. Sajnos a közterületek és erőforrások nagy részét arra használják fel, hogy a várost autóval megközelíthetővé tegyék. A jövőben törekednünk kell arra, hogy megtaláljuk az egyensúlyt autó és bringa között.
Az emberek által preferált közlekedési módot gyakran az befolyásolja, hogy milyen közlekedési módokon nőttek fel.
Igen, és a gyerekek jó példa erre. Egyszer volt egy kis vitám a nagyobbik fiammal, aki most tizenkét éves. Eszébe sem jutott, hogy a változatosság kedvéért ne a kocsival utazzunk. Egyszer a Multichargerünkkel mentem érte a fociedzésre, de nem volt hajlandó velem jönni, mert félt, hogy a barátai csúfolni fogják. Azt gondolhatják, hogy annyira szegények vagyunk, hogy nem engedhetünk meg magunknak egy autót. Megmutattam neki a Multicharger számláját, de nem volt igazán lenyűgözve – bár szerintem kellett volna!
Ma már nagyon szeret a biciklivel közlekedni, és szerintem más gyerekek is szívesen tekernének. A szülőknek csak jobban kellene bátorítaniuk őket. Végső soron nem csak a közlekedésről van szó, hanem a közösségről és a környezetről is. Egy autóban a saját világod rabja vagy, egy kerékpáron viszont összhangban vagy a környezettel.
Az eMTB-rajongók számára izgalmas újdonságként a Bosch bemutatott egy limitált szériás motort, amelyet kifejezetten terepringákhoz szántak, versenyzéshez. Míg az Egyesült Államokban egyáltalán nem bevett szokás, Európában hasít ez a sportág – amihez nem árt a súlycsökkentés. Az új, könnyű motor a Bosch Performance Line CX Race Limited Edition nevet viseli, ami a Bosch meglévő Performance Line CX motorjainak továbbfejlesztése.
Miért limitált széria?
A Bosch Performance Line CX Race Limited Edition a Bosch néhány más motorjához hasonlóan akár 400 százalékkal is képes megnövelni a teljesítményt, miközben a mérlegen mindössze 6,1 kilogrammot nyom – amivel a Bosch ebike portfóliójának legkönnyebb motorjának tekinthető.
A motor súlyának csökkentésével az ebike összsúlya is kevesebb, ami javítja a kezelhetőséget, valamint könnyebbé teszi a kanyarodást és az akadályok átugrását is. A „Race” üzemmód még ütősebb teljesítményt nyújt, mint a Bosch Turbo. Az a hír járja, hogy csak a nagyon tapasztalt kerékpárosok rendelkeznek majd a motor teljesítményének teljes kihasználásához és irányításához szükséges készségekkel a Race módban.
A Bosch Performance Line CX Race Limited Edition tervezésekor a mérnökök néhány igen lenyűgöző teljesítményparamétert adtak meg. Amellett, hogy a motor akár 400 százalékkal is megnöveli a versenyző saját erőkifejtését, hatalmas, 85 Nm-es nyomatékot is biztosít, ami kivételes sebességet nyújt a meredek emelkedőkön. A Bosch Extended Boost funkciója is kapott egy frissítést. Az Extended Boost ad egy extra lökést, ha sziklákkal, lépcsőkkel, kidőlt fákkal vagy hosszabb, gyökeres szakaszokkal találkozunk.
A Bosch ebike Flow alkalmazásában a kerékpárosok számára megannyi teljesítményparaméter biztosított, amelyeket a saját tekerési stílusukhoz állíthatnak be. Ezek közé tartozik többek között a dinamika, a maximális sebesség és a maximális nyomaték. A szoftver egyik előnye, hogy a maximális teljesítmény már abban a pillanatban rendelkezésre áll, amikor a kerékpáros elkezdi a pedálozást, így a jelenleg forgalmazott ebike-motorok közül a leggyorsabb és legerősebb reakcióra képes.
Az eMTB versenyek érdekessége, hogy a futam időtartama túl hosszú ahhoz, hogy az akkumulátor a teljes távot kibírja Turbo üzemmódban; ennek következtében a versenyzőknek meg kell választaniuk, hogy hol és mikor használják az eMTB maximális teljesítményét, tehát valójában takarékoskodniuk kell.
Más egységektől eltérően a rendszer vezérlője a felső csőbe lesz integrálva, részben azért, hogy megvédje azt ütközés vagy esés esetén. Azok számára, akiknek fontos az elérhetőség, a Bosch egy kormányra szerelhető eszközt kínál majd Mini Remote néven, amely Bluetooth-kapcsolaton keresztül vezérli az egységet. A Bosch néhány más egységéhez hasonlóan a Performance Line CX Race Limited Edition is tartalmaz majd Walk Assist és Hill Hold funkciókat arra az esetre, ha a versenyzőnek le kell szállnia a kerékpárról.
A Performance Line CX Race Limited Edition a Bosch népszerű Powertube 625 akkumulátorával lesz párosítva, amely – ahogy a neve is mutatja – 625Wh energiát biztosít.
Az Electric Bike Report jóslata szerint – tekintettel arra, ahogyan az eMTB versenyek fejlődtek – tudni lehetett, hogy előbb vagy utóbb piacra kerül egy versenyspecifikus motor, és bár nem voltak biztosak benne, hogy ki lesz az első, ők a kezdetektől fogva a Boschra fogadtak.
A Performance Line CX Race Limited néhány jellemzője valószínűleg más termékcsaládokba is átcsorog majd. A vezérlő speciális elhelyezése – ami biztosítja, hogy esés vagy ütközés esetén az egység nehezebben sérüljön meg –, kiváló ötlet; a könnyen cserélhető Bluetooth-kapcsolattal ellátott Remote kormányra szerelése pedig azt eredményezi, hogy az ebike akkor is használható legyen, ha a kapcsoló megsérül, és mivel nem tartalmaz kritikus áramköröket vagy processzorokat, a kapcsoló cseréje valószínűleg nem kerül sokba. Ezt az ötletet néhány vállalat, köztük a Specialized és az Orbea már átvette.
Az Extended Boost egy lenyűgöző találmány, amely azt ígéri, hogy dinamikusabbá teszi az eMTB kerékpározást és a versenyzést. Egy olyan funkció, amely bizonyos esetekben biztonságot, míg máskor kihívást eredményez.
Kíváncsiak vagyunk, végső soron milyen árban mozognak majd a kerékpárok, amelyeket ez a motor hajt. A „Limited” megjelölés valószínűleg fel fogja serkenteni a keresletet a bringások körében, de nem valószínű, hogy a Bosch ennyiben hagyná a fejlesztést, úgyhogy biztosan találkozunk még az újítással a jövőben.
A neves Economist magazin egymás után kétszer is Bécset nevezte meg a világ legélhetőbb városának. A Duna-parti környezet azonban sokkal többet kínál a csodálatos épületeknél és a gazdag kulturális életnél. Úton van afelé, hogy példaképpé váljon a zöldülés és a környezetbarát mobilitás tekintetében.
Bécs a városiak szemével
Találkozó a Praternél. A vidámpark a hatalmas csúszdákkal és a messziről látható óriáskerékkel Bécs egyik legnagyobb nevezetessége. Tökéletes kiindulópont egy kerékpártúrához Oliver Oth hobbifotóssal és szenvedélyes ekerékpárossal.
„Az ebike-om lehetővé tette számomra, hogy felfedezzem a város egy teljesen új oldalát.” – Oliver Oth, hobbifotós
Bécs nem csupán különleges barokk építészetének és az elegáns kávéházainak köszönheti népszerűségét – a világ egyik legélhetőbb pontjának tartják. Nincs olyan európai nagyváros, ahol az 1,9 millió lakosra több zöldterület jut. Az erdők, szőlőskertek, kertek és parkok a város teljes területének csaknem 50 százalékát teszik ki.
De milyen lehet ezt a várost kerékpárral felfedezni? Aligha tudja ezt bárki is jobban megítélni, mint azok, akik nap mint nap kerékpárral közlekednek, útban az irodába, az óvodába – vagy éppen a város új oldalai után kutatva; mint Oliver Oth, aki szabadidejében ebike-jával és éber szemével járja Bécs utcáit, új fotós helyszínek után kutatva.
Magunk mögött hagyjuk a vidámparkot, és a „Viertel Zwei”, vagyis az egyik új lakó- és irodanegyed felé vesszük az irányt. A pálya közvetlen közelében modern üveg- és betonhomlokzatok csoportosulnak, amelyeket szökőkutak és parkolók törnek meg. Kontrasztok, ahogy Oliver Oth nevezi őket. „Az ebike-ommal nagy távolságokat tudok megtenni egy nap alatt, és így távolabbi helyeket fedezhetek fel a fotóimhoz.”
A képzett szállodaipari szakember sokakat inspirál munkájával az Instagramon. Képeivel szokatlan perspektívákat mutat be és ezzel lenyűgözi közönségét. Oth a folyó túloldalán található új városrészben is rendszerint talál izgalmas helyszíneket. Az ottani kerékpárút a 2. kerületből a Reichsbrücke hídon át vezető, ellentétes irányban futó széles sávjaival szuper látványt nyújt.
Oth szerint a város nagyon mozgalmas: „Ha egy hete nem jártál itt, biztos lehetsz benne, hogy máris valami új fog felbukkanni”. Például a kerékpárkölcsönző ebike-töltőállomással a közeli szigeten – ami a maga 21 kilométeres hosszúságával tökéletes rekreációs területként szolgál. „Bécs nagyon zöld” – mondja Oth, és elmeséli a legutóbbi ebike-túráját, amely a városból a bécsi erdőbe vezetett.
Bécs 1654 kilométernyi kerékpárút-hálózattal rendelkezik, ami egy szép magas szám. De vajon az utak biztonságos közlekedést is lehetővé tesznek? A belvárosi forgalomban egyértelművé válik, hogy Bécs sok mindent jól csinál. Számos utcát megnyitottak a kétirányú közlekedés előtt. A kerékpáros forgalom számára a kanyarodósávokat elválasztották az autós forgalomtól, és zölddel jelölt sávokban védett útszakaszokat hoztak létre. Az önkormányzat évente 27 millió eurót fordít a kerékpársávok és az ebike-ok töltőállomásainak bővítésére. Hiszen ma már több mint minden harmadik Ausztriában eladott kerékpár ebike!
“Az ecargo számomra az autót helyettesíti.” – Angelika Puntigam, fizioterapeuta
Angelika Puntigam fizioterapeuta a hétköznapokban egy ecargo kerékpárt használ. Reggelente ezzel viszi a gyermekeit az óvodába, majd tovább teker, hogy meglátogassa az ügyfeleit.
Egy ideig erre egy hagyományos, elektromos meghajtás nélküli kerékpárral rótta a kilométereket. Azonban ez hosszú távon túlságosan fárasztónak bizonyult. „Az ecargóval könnyedén és fenntartható módon közlekedhetek a városban – és a gyerekek is ugyanúgy élvezik, mint én.” Egy autó szóba sem jöhetne a sportos, bécsi asszony számára. „Nem lennék gyorsabb, és akkor még a parkolóhelyet is folyton keresgélnem kellene. Az ecargóval sokkal gondtalanabb vagyok az utakon.” Legnagyobb szerencséjére akkor sem kell aggódnia, ha leparkolja az ecargo kerékpárját, mert a mechanikus zárat kiegészíti a „Lock” nevű elektronikus lopásgátló.
„Az ebike számomra a leggyorsabb közlekedési mód a városban” – Laura Manschein, marketingmenedzser, Ausztria
Angelika Puntigam megfigyelte, hogy ismeretségi körében egyre többen váltanak ebike-ra, és ezzel Laura Manschein, a Bosch eBike Systems munkatársa is egyetért.
Az Österreich radelt (Austria Cycles) elnevezésű országos projekt keretében támogathat egy olyan országos projektet, amelynek keretében a vállalatoknak tesztkerékpárokat biztosítanak munkavállalóik számára. „Sokan lelkesek, és céges kerékpárként használják” – mondja a 26 éves marketingmenedzser.
Az ebike mellett teszi le a voksát, amikor a bécsi 3. kerületben található cégközpontból a városközpontban lévő együttműködő partnerekhez utazik. „A Duna menti útvonal tökéletes, sok a hely és gyorsan lehet haladni.” Néha kollégáival belső versenyt is rendeznek: autó vs. ebike – melyik a gyorsabb a városban? „Az eredmény” – mondja Manschein – „szinte mindig ugyanaz: az autóval körülbelül 25 percig tart, ebike-kal pedig 10 perccel hamarabb odaérek”.
Ezt tapasztalta Oliver Oth és Angelika Puntigam is, akik naponta ebike-kal közlekednek városukban. „Gyorsabb, és testmozgásnak sem utolsó” – mondja Oth. „A városon kívüli kerékpárutakon viszont bőven van mit fejleszteni”.
Jonas Eiken ecargo kerékpárjának csomagtere közel sem mondható hétköznapinak: masszázságy, edzősúlyok, erősítő gumiszalagok. A kölni fizioterapeuta különleges kezelési koncepcióval állt elő – és telitalálat lett.
Jonas Eiken Kölnben él és dolgozik. Jó 10 évvel ezelőtt költözött a Rajna menti városba, hogy fizioterápiát tanuljon. A diploma megszerzése után első szakmai tapasztalatait egy orvosi rendelőben szerezte, ám hamar rájött, hogy elégedetlen a hagyományos módszerekkel.
„A legtöbb rendelőben olyan, mintha a pácienseink futószalagon lennének.” – mondja a 29 éves férfi. „Rövid, 15-20 perces villámlátogatás egy-egy páciens kezelése. Mire végzünk az egyikkel, a következő már az ajtóban várakozik.” Jonas hamar közel került a kiégéshez. Másképp, fenntarthatóbban és egészségesebben szeretett volna dolgozni – mind a terapeuta, mind a páciens számára. A páciensek gyakran akár egy órát is utaznak egy-egy kezelésre, sokan közülük autóval.
Így született meg a Veedelphysio ötlete. „Az elképzelésem az volt, egy cargo bike segítségével utazom a pácienseim otthonába: sokan hálásak azért, hogy a hosszú munkanap után otthon is meglátogathatom őket, és hogy nem kell külön utazniuk.” – magyarázza Jonas. Kölnben az ecargo bike használatával akár 30%-kal is csökkenthető az utazási idő az autóhoz képest. A kerékpárral kiválaszthatjuk a legrövidebb utat, és nem külön időt szánnunk a parkolóhely keresésére sem. Jonas tavaly 5000 kilométert tett meg a városrészben az ecargo biciklivel. Kiszámolta, hogy ezzel több mint 700 kg szén-dioxid-kibocsátást takarított meg.
„Az ecargo biciklivel sokkal könnyebb manőverezni, mint egy autóval. A bevásárlás is sokkal gyorsabb. És több időm van az akkumulátorok feltöltésére is. Az autózás gyakran stresszt okoz számomra, míg a kerékpározás a pozitív regenerálódás szinonimája” – folytatja Jonas.
Kapcsolj ki, tisztítsd ki az elméd!
A találkozók közötti utazás fontos szüneteket biztosít Jonasnak. A biciklizés közben kikapcsolhat, ellazíthatja a testét és rendszerezheti a gondolatait. Naponta legfeljebb hat beteget kezel – ez egy tudatos döntés, hogy ellensúlyozza a világ és a szakma egyre gyorsuló tempóját.
A kezelések is lényegesen tovább tartanak, mint a hagyományos fizioterápia. Egy ilyen találkozó legalább egy órát vesz igénybe, ami az átlagosnak a háromszorosa. Jonas szeretné, ha ez így is maradna: „Szeretem, ha a dolgok lassan haladnak. Heti 30 betegnél többet nem kezelek.” – magyarázza.
„Az emberek rendkívül sokáig dolgoznak, különösen itt Kölnben. Ez tömeges hátproblémákhoz vezet. Gyakran az ágyéki és a nyaki csigolyáikkal is gondjaik vannak.” Jonas ezért gyakran nyújt megelőző kezelést, hogy ellensúlyozza az elváltozás korai jeleit. „Egyébként a kerékpározással járó mozgás is kiválóan alkalmas ezeknek a panaszoknak a leküzdésére.” – számol be.
“A fizioterápiához idő kell. Személyre szabottnak kell lennie, és az embereket nem szabad úgy kezelni, mintha páciensek lennének egy futószalagon.”
A teherbringára vonatkozó állami támogatás lehetővé tette Jonas számára, hogy a közelmúltban egy Load 60-at vásároljon a Riese & Müller Packstermellé, amellyel másfél év alatt már több mint 8500 kilométert tett meg.
Egy helyi bolt segítségével mindkét kerékpárra egyedi cargo boxokat szerelt fel. Ezek külön az ő számára, méretre készültek. A kezelőágyat rendszerint a bringa tetejére szíjazza.
Jonas szívesen emlékszik vissza az első tesztútjára az ecargon: „Egyáltalán nem volt olyan megerőltető kerékpározás, mint amire számítottam. Teljesen más, pozitív érzés volt, és nagyon szórakoztató!” Számára már a kezdetektől fogva nyilvánvaló volt, hogy a biciklinek elektromos segítségre van szüksége: „Az ecargo az üzleti modellem kulcsfontosságú részét képezi, nem csak olyasvalami, amit a szabadidőmben csinálok. Fenntartható és biztos jövője van. Hosszú éveken át kitart egy ember életében.”
Verbier és a környező Val de Bagnes több mint 800 kilométernyi kerékpárútjával nagyszerű hely az őszi aktív kikapcsolódáshoz.A svájci üdülőhely leginkább a sípályáiról ismert, de a hószezonon kívül a kerékpárosok számára is tökéletes. Nézzük, hogyan teljesít egy ebike a meredek lejtőkön!
Miért éppen ebike-kal?
Az elektromos kerékpárok több különböző móddal vannak felszerelve, így a legtöbb terepen jól megállják a helyüket. Szuper alternatívát jelentenek arra az esetre, ha gyorsabb tempóra vágyunk, vagy jól jönne egy kis hátszél az emelkedőkön, de csoportos túra esetén a kerékpárosok közötti képességbeli különbségeket is orvosolni tudják.
Két keréken Verbierben
A városban több helyen is van lehetőség ebike-bérlésre, ha esetleg még nincs saját ekerékpárunk, vagy az utazás miatt egyszerűbbnek látszik a kölcsönzés.
A Backside ideális helyen, közvetlenül a felvonóval szemben található. Már fél napra is lehet tőlük kerékpárt bérelni, az árak napi 66 eurótól kezdődnek. A személyzet gondoskodik arról, hogy a mindenki a számára megfelelő méretű kerékpárt kapja meg, és rövid betekintést is kaphatunk az ebike működési mechanizmusába.
Verbier az extrém pályáiról híres, ezért az ember joggal feltételezheti, hogy félelmetes élményben lesz része, miközben a Les Ruinettes tetejére utazik a felvonóval.
Szerencsére azonban mindenki találhat számára megfelelő útvonalat – a gyors tempójú hegyi ösvényektől a bicikliparkos ugratásokon át a tájban gyönyörködős, lassú tekerésig. Ha hosszabb túrát tervezünk, érdemes számításba venni a völgyben található töltőállomásokat, melyekből összesen 16 található a környéken.
A hely, amit mindenképpen érdemes felfedezni, a verbieri szoborpark. A La Chaux és a Les Ruinettes felvonók között, 2300 méteren egyre több szobrot lehet felfedezni kerékpározás közben.
Mikor érdemes ide utazni?
Ősszel, ahogy sok helybéli mondaná: Verbier vitathatatlanul ilyenkor a legszebb. A hegyek teteje még enyhén hóporos, az ég kék, a fák pedig arany és vörös színben pompáznak. Mi mást is várhatna még az ember egy őszi kirándulástól?
Az ENSZ becslése szerint 2050-re a világ népességének kétharmada városokban fog élni. Milyen hatással lesz ez a közlekedésre? Mit kell tennünk annak érdekében, hogy a növekvő nagyvárosi területek élhetőek legyenek az emberek számára? Szakértők válaszolnak arra a kérdésre, hogy milyen tendenciák várhatók mobilitás tekintetében a következő 10-15 évben.
„A digitális szolgáltatások jelentősen javítják az ebike-élményt.”
Az első megkérdezettünk Gregor Dasbach, a Bosch eBike Systems digitális üzletágának alelnöke, aki szerint az ebike a mobilitás új motorja. A jövőre nézve ez az iparág olyan új digitális szolgáltatásokat irányoz elő, amelyek folyamatosan gazdagítják majd a kerékpározás élményét.
Hogyan látja a mobilitás fejlődését a következő 10 évben?
Valószínűnek tartom, hogy a jelenleg az autók számára fenntartott terület egyre inkább felszabadul a többi közlekedő számára. A városok környezetbarát elvek szerint alakulnak majd át. Ez magában foglalja a car-sharing szolgáltatásokat és az elektromos járműveket, amelyek a tömegközlekedéssel együtt nagyobb teret biztosítanak az intermodális utazásoknak. Különösen a kerékpár kerül egyre inkább a középpontba.
Miért olyan biztos ebben?
A világjárvány idején nyilvánvalóvá vált, hogy a munka és a magánélet egyre inkább összemosódik. Az otthonról történő munkavégzés növekvő tendenciája azt jelenti, hogy hosszú ingázásra már aligha van szükség. Ennek következtében az emberek az utazást egyre inkább a szabadidővel kötik össze. A mobilitás nem csupán eszköz a cél eléréséhez, hanem egyre inkább az életmódunk része.
Milyen szerepet játszik ebben az ebike?
Lényegeset, mert a összeköti a kellemeset a hasznossal: városon belül sokszor ez a leggyorsabb utazási mód, és általánosan javítja az életminőségünket is. Néhány évvel ezelőtt az ebike elsősorban mobilitási segédeszköz volt azok számára, akik nem akartak biciklizni, vagy akik úgy gondolták, hogy túl idősek ehhez. De az igazság az, hogy mindenki ismer olyan helyzeteket, amikor azért nem használja a kerékpárját, mert nem megfelelőek a körülmények. Az ebike növeli az emberek motivációját a bringázásra. Az ecargo kerékpár szintén ezt a tendenciát erősíti. Egyre több ember fejében születik meg a kérdés: tényleg szükségem van autóra a városban? Mi lenne, ha a két gyerekemet egy teherbiciklivel vinném az oviba? Sőt, talán a bevásárlásnál is hasznomra lesz! Most van az a pont, ahol a lehetőségeknek hatalmas lendületet ad majd az elektromosság.
Mennyire lesz digitális a jövő ebike-ja?
Amint összekapcsoljunk az ebike-ot és az okostelefonunkat, máris megvan a digitális tekerés-élmény, ez nagyrészt már most is lehetséges. A jövőben az ebike-osok nemcsak kerékpározás közben lesznek kapcsolatban a bringával, hanem akkor is, amikor leparkolják. A csatlakoztatott ebike egyik előnye a helymeghatározás, a másik pedig, hogy ilyen formában képes lehet kommunikálni a többi közlekedővel.
Mire gondol pontosan?
Baleseti tanulmányokból tudjuk, hogy a városi kerékpáros balesetek nagy része olyan kanyarodási kísérletekből fakad, ahol a bicikliseket figyelmen kívül hagyták. A jövőben a közlekedők összekapcsolásával a járművezetők és a járművek figyelmeztetve lesznek, hogy elkerüljék az ilyen szerencsétlenségeket. Úgy vélem, hogy az összekapcsolt kommunikációban óriási lehetőségek rejlenek, amelyeket ki kell aknázni.
Hogyan változtatják meg a digitális szolgáltatások az ebike-élményt?
Az e-kerékpározás egyre inkább egyéni élmény. Nem számít, hogy az ebike-ot az ujjam érintésével vagy az okostelefonommal oldom-e fel. Az ebike a kerékpáros profilomnak megfelelő útvonalat fogja javasolni. Kezeli a sebességváltást, a lehető legjobban kihasználja az akkumulátoromat az út során – és könnyedén az ebike-élmény részévé teszi kedvenc alkalmazásaimat.
Milyen termékeket fog fejleszteni a Bosch eBike Systems az elkövetkező években?
Két stratégiát követünk az új termékek és szolgáltatások fejlesztése során. Az első szempontunk a biztonság – az ABS-tőlkezdve a baleset esetén nyújtott segítségig. A második fő téma a digitális szolgáltatások, amelyek a jövőben még élvezetesebbé teszik az ebringázást. Ehhez zökkenőmentes csatlakoztathatóságra van szükség. Végül is a sok új funkció csak akkor lesz igazán szórakoztató, ha a hardver és a digitális komponensek tökéletesen illeszkednek egymáshoz. Ezen a területen tovább fogjuk bővíteni innovációs szerepünket.
„A jelentős ökológiai lábnyomot okozó klasszikus belső égésű motoros autók egyéni tulajdonlása nem folytatódhat.”
Stephan Rammler, szociológus és a Közlekedéstervezési Intézet alapítója a városok alapvető átalakulását jósolja, amely csak a fenntartható mobilitással lesz sikeres.
Miben lesznek mások a városok a jövőben?
Ahogy egyre több ember költözik a városokba, úgy fog nőni a lakóterület, a kulturális és szabadidős létesítmények és a mobilitás iránti igény is. A kérdés az, hogyan lehet összeegyeztetni a jövőbeli elvárásokat a rendelkezésre álló városi térrel.
Mi lehet a megoldás?
A városok növekvő népsűrűsége miatt nagyobb igény lesz a fenntarthatóságra, mivel az éghajlatváltozás miatt egyszerűen elfogy a levegő a városokban. Ez az életünk számos területét érinti, de mindenekelőtt a mobilitást. A klasszikus, belsőégésű motorral hajtott, jelentős ökológiai lábnyomot hagyó autó egyéni tulajdonlása nem folytatódhat. A fiatalabb generációk körében nyilvánvaló, hogy a használati szokások a megosztás irányába mozdulnak el – az autó- és fuvarmegosztástól kezdve az elektromos robogó- és kerékpármegosztó szolgáltatásokig.
A jövő városa autómentes lesz?
Én nem mennék ilyen messzire. A jövőben azonban minden bizonnyal több elektromos meghajtású jármű fog közlekedni az utakon. A politikusoknak ösztönözni kell majd a fenntarthatóbb mobilitást, például azzal, hogy útdíjat vezetnek be az autósok számára a városokban. Mert egy dolog világos: az átalakulást nem lehet tovább halogatni.
„Fontos, hogy az ingázók számára külön, gyors kerékpársávokat hozzunk létre.”
Ralph Buehler, az amerikai Virginia Tech Research Center professzora és közlekedéskutatója a kerékpárosbarát városok kialakításának módjairól és a koppenhágai modellről beszél – és maga is kerékpárral jár dolgozni.
Koppenhágát mindenki a kerékpárosbarát közlekedésirányítás mintaképének tekinti – mit tanulhatnak tőle más városok?
Hollandia számos kisebb városához hasonlóan a dán főváros statisztikái is álomszerűek. A lakosság 49 százaléka kerékpárral jár iskolába, egyetemre vagy munkába. Ez azonban nem egyik napról a másikra történt, hiszen Koppenhága – hagyományosan is kerékpárosbarát város – az elmúlt 30 évben fokozta intézkedéseit. Az ok, amiért a város példaképpé vált az egész világ számára, leginkább egy sikerreceptben foglalható össze: különálló, védett kerékpárutak a fő közlekedési útvonalak mentén. Ezek lehetővé teszik mindenki számára a gyors és biztonságos közlekedést.
Látja a jeleit annak, hogy más városok is követik a példát?
Igen, a világ számos városában már most is megfigyelhető az a tendencia, hogy védett kerékpárutakat alakítanak ki, hogy a kerékpárosok eljuthassanak A-ból B-be – a belvárosokban gyakran autómentes zónával és sebességkorlátozással rendelkező utcákkal kombinálva. Ez egy olyan közlekedéspolitika része, amely több teret biztosít a gyalogosoknak, a kerékpárosoknak és a tömegközlekedésnek, miközben korlátozza az autóforgalmat. Ezt láthatjuk a kanadai Montrealban vagy az amerikai Portlandben, valamint az európai városokban, Párizsban, Bécsben és Barcelonában.
Mi mozgatja ezt a fejlődést?
Az önkormányzatoknak világszerte kihívást jelent a CO2-kibocsátás csökkentése, a forgalmi torlódások minimalizálása és a helyi légszennyezés elleni küzdelem. Ez az egyetlen módja az életminőség fenntartásának. Olyan értékekről beszélünk, mint az egészség, a biztonság és a szabadidős lehetőségek. Ehhez a közlekedési teret újra kell osztani.
Mennyire fontos a kerékpár szerepe a mobilitási forradalomban?
A kerékpározás fontos szerepet fog játszani a fenntartható közlekedésben, és az ebike-ok növekvő népszerűsége további lendületet ad ennek a fejlődésnek. Hosszabb távolságok megtételét teszik lehetővé és új célcsoportokat szólítanak meg. Például az ingázók, akik már nem izzadnak meg, még az irodába vezető hosszú és meredek utakon sem. Ehhez szükség van a kerékpárút-hálózat bővítésére, hogy a külterületeken élők gyorsan be tudjanak jutni a városba és onnan haza. Sok városnak még mindig van mit behoznia ezen a téren.
Mire képes pontosan az új rendszer és hol vannak a határai?
A jó fékrendszer alapvető fontosságú egy eMTB biztonsága és teljesítménye szempontjából. A Bosch a MAGURA-val közösen kifejlesztett egy olyan eMTB ABS-t, amely biztonságosabbá teszi a tekerést, miközben segít a kerékpárosnak javítani az ülőpozícióján, és növeli az ebike teljesítményét.
Képzeld el, hogy az eMTB-vel nekimész egy ugratónak, a levegőben mindkét féket megragadod, és az első és a hátsó kerék blokkolva landol. Normál fékekkel ez teljesen abszurdnak hangzana, és ráadásul nagyon veszélyes is lenne, de az új Bosch eBike ABS-nek ez nem akadály, képes ilyen helyzetben is biztonságosan megállítani a járgányt. Itt már láthatjuk, hogy egy igazán sokoldalú és okos rendszerről van szó.
Egyszer újító, mindig újító: az autótól az ebike-ig
Az elektronikus blokkolásgátló fékrendszerek ma már a gépjárművek alapfelszereltségéhez tartoznak. Évtizedek óta akadályozzák, hogy a gumiabroncsok blokkoljanak kemény fékezési manőverek során, és sokkal biztonságosabbá teszik az utakat.
A Bosch úttörő volt régen is, és a mai napig élen jár az efféle fejlesztésekben. Az első szabadalmat, amelyet a Bosch 1936-ban nyújtott be erre a technológiára, maga a vállalat alapítója, Robert Bosch adta be.
2018-ban a Bosch piacra dobott egy elektronikus ABS-t a túrakerékpárokhoz, amelyet a bevezetés évében Design & Innovation Award Pioneer díjjal koronáztak. A rendszer azonban eddig nem tudta megvetni a lábát a szegmensben, tudniillik az első generációs fejlesztés túlságosan nagy méretű volt ahhoz, hogy sikeres lehessen. Ráadásul ezt az intelligens fékrendszert a 700C kerekű városi és túrakerékpárokba lehetett csak beépíteni.
Most a Bosch a fékrendszer második generációjával rukkolt elő, melyet a Smart System motorhoz terveztek. Az új rendszer 77%-kal kisebb és csak fele olyan nehéz, mint elődje. Nemcsak lényegesen karcsúbb és kevésbé feltűnő, de technikailag is sokkal jobb képességűnek ígérkezik. Az új Bosch eBike ABS ráadásul már nem csupán az elektromos trekking- és túrakerékpároknak számára elérhető: az új rendszerrel a terepbringásokat is megcélozzák.
Az új eBike ABS aktív manővereket is lehetővé tesz. Vajon ez segít a Bosch-nak elérni a remélt áttörést?
A modern eMTB-fékek nagyon erősek tudnak lenni. Ez egyszerre jó és veszélyes is – különösen, hogy sok kezdő ül eMTB-ra, akiknek nem volt sok idejük megszokni, hogy a fékeket egy ujjal kezeljék.
A kezdőket gyakran meglepi a nagyméretű hidraulikus tárcsafékek által kínált fékerő. Ha az ember túl erősen fékez csúszós felületen, például kavicsos utakon, nedves burkolaton vagy sáros erdei talajon, az első kerék blokkolhat, a hátsó kerék felemelkedhet a talajról, és “katapultálunk”. A Bosch becslése szerint az ebike balesetek mintegy 29%-a elkerülhető vagy legalábbis csökkenthető lenne egy megbízható ABS-szel.
Az új eBike ABS piaci bevezetéséhez a Bosch ismét összefogott a fékekre specializálódott MAGURA-val. A MAGURA MT C fékkarokat úgy tervezték, hogy sok olajat nyomjanak át a vezetékekbe, ami nagyobb teljesítményt eredményez.
Két változatot kínálnak: az egyik hosszú, kétujjas fékkarral rendelkezik, a másik pedig még hosszabb, háromujjas fékkarral – amelyek egyike sem mondható ergonomikusnak, és egyik sem rendelkezik olyan beállítási lehetőségekkel, mint a MAGURA zászlóshajó termékcsaládja.
A féknyereg a MAGURA MT5 négydugattyús modelljén alapul, és a jövőben lesz egy kétdugattyús változat is –ez, és nem az ABS határozza meg a fékérzetet. A féktárcsához egy lyukacsos érzékelő tárcsa van rögzítve, amelyet tonewheel-nek neveznek, és a kerék fordulatszámának meghatározására szolgál. A tényleges ABS egy kis dobozban található, amely a bal oldali villához van rögzítve.
A fekete dobozba nemcsak az első fék fékvezetéke, de az első és a hátsó érzékelők elektromos kábelei is bekerülnek, ez jelentős előrelépés az előző verzióhoz képest. A rendszert az ebike fő akkumulátora táplálja, ám olyan kevés energiát fogyaszt, hogy nem okoz észrevehető különbséget a hatótávolságban, és az ABS még akkor is aktív marad, ha az akkumulátor túlságosan lemerült a motor működtetéséhez. Szerencsére az első generációs ABS nagy jelzőfénye is eltűnt. Ehelyett az új ABS a LED-es távirányítón és a KIOX 300 kijelzőjén lévő visszajelzőt használja..
Indításkor a piktogram fénye rövid időre kigyullad, majd ismét kialszik, akárcsak az ABS lámpa az autók műszerfalán. Ha a jelzőfény kialudt, az azt jelenti, hogy a rendszer aktív.
A rendszer a féktárcsákon és a motoron keresztül külön-külön meghatározza a haladási sebességet, valamint az első és a hátsó kerék fordulatszámát. Az olajnyomás-érzékelők segítségével állapítható meg, hogy az ember éppen fékez-e. Ezek az adatok az elektronikus ABS-be kerülnek, és egy intelligens algoritmus érzékeli, hogy az első kerék még tapad-e, vagy már blokkolva van, és ezért csúszik.
A rendszer ezt folyamatosan, hihetetlenül nagy mintavételi sebességgel, ezredmásodperceken belül végzi. Amikor meghúzzuk a fékkart, az nyomást gyakorol a rendszerre, ami kinyomja a fékdugattyúkat. Az ABS-nek saját olajtartálya van, amely szupergyors mágnesszelepeken keresztül kapcsolódik az első fék hidraulikájához. A hátsó fék adatgyűjtésre szolgál, de azt nem az ABS vezérli. Ha az algoritmus azt érzékeli, hogy az első kerék blokkol, olajat enged le a saját tartályába, és éppen annyira csökkenti a féknyomást, hogy az első kerék tovább gurulhasson. Ez a folyamat másodpercenként többször is megismétlődhet.
Az ABS a Bosch eBike Flow alkalmazáson vagy a KIOX-300 kijelzőn keresztül egyénileg is beállítható a különböző használathoz. Kikapcsolt módbanúgy működik, mint a hagyományos fékek.
Az ABS Touring üzemmód városi környezetben használható ki igazán. Az ABS Allroad terepre készült, lehetővé téve, hogy fékezéskor meglehetősen erősen avatkozhasson be. Ez különösen alkalmas a kevésbé kemény gumikkal rendelkező kerékpárokhoz, amelyek például kavicson hajlamosak elég könnyen kicsúszni. Az ABS Trail üzemmódot sportolókkal együttműködve fejlesztették ki, és sokkal később avatkozik be a fékezésbe. Ennek eredményeképpen a fékeknek a lehető legerősebbnek kell lenniük, hogy a féktávolságok rövidek maradjanak. Ehhez a Bosch rendszere elfogad egy kis csúszást, így a hátsó kerék kissé megemelkedik.
Az ABS Cargo üzemmódot kifejezetten a teljesen megrakott, kis első kerékkel rendelkező teherbiciklikhez tervezték, ebben az esetben a hátsó kerék valószínűleg nem fog elemelkedni. Nem minden üzemmód lesz elérhető minden elektromos kerékpáron, mivel a márkák egyénileg döntik el, hogy melyik üzemmód melyik pedelec bicajhoz illik, és ennek megfelelően telepítik őket. A KIOX 300 kijelzőjén az üzemmódok grafikusan, kis piktogramokon keresztül jelennek meg.
Egy dolog biztos: az ABS nem tudja megváltoztatni a fizika törvényeit fékezéskor. A maximális fékhatás továbbra is a gumiabroncsoktól és a tereptől függ, és maguk a fékek határozzák meg az érzetet. A rendszer csak 6 km/h feletti sebességnél aktiválódik. Nagyobb sebességről történő fékezéskor az ABS addig avatkozik be, amíg a kerékpár meg nem áll, vagy amíg ki nem engedjük a féket.
Mindent egybevetve, lenyűgöző teljesítményt nyújt az új Bosch ABS, sokkal biztonságosabbá teheti az ebiciklizést és az eMTB-túrákat.
Ha Allroad üzemmódban erősen fékezünk, a fékút észrevehetően hosszabb lesz kavicsos úton; tapadós aszfalton ezzel szemben a fékút csak korlátozott mértékben növekszik
Ha még nem próbáltál hasonló berendezést, javasoljuk, hogy gyakorolj néhány kemény fékezési manővert különböző felületeken, hogy biztonságban érezd magad és kialakuljon a fékezés új élménye.
Sokan először túlságosan hátra helyezik a testsúlyukat, mert attól tartanak, hogy átesnek a kormányon, ami jelentősen csökkenti az első kerék fékezési tapadását. Ha – az ABS-nek köszönhetően – kevésbé félsz a bukástól, akkor gyakorolhatod, hogy a súlypontodat középen tartod a kerékpáron.
Nagyon csúszós, hosszú féktávolsággal járó felületeken érezhető, ahogy a fékkar közelebb kerül a kormányhoz az ABS nyomáscsökkentése miatt. Az ABS kiegyenlítő tartályát azonban úgy tervezték, hogy még azelőtt feltöltődjön, mielőtt a fékkar elérné a fékút végét, így garantáltan marad némi fékerő minden helyzetben. Sőt, elméletileg akkor is ki lehetne blokkolni az első kereket, amikor elérjük ezt a pontot, de a tesztek során ez még a legextrémebb körülmények között sem sikerült. A fék elengedésekor az ABS-tartály azonnal kiürül.
Trail üzemmódban az ABS sokkal később avatkozik be, és célja, hogy agresszívebb vezetést és fékezést tegyen lehetővé, ami a tesztek során be is igazolódott. Ezt az üzemmódot széles és jól tapadó gumikkal rendelkező bringákhoz tervezték. A féktávolságok nagyon rövidek maradnak a fékcsapásoknál. Különösen lenyűgöző, hogy az első kerék mennyire jól irányítható még kavicsos terepen is. Még szélsőséges helyzetekben, például nedves gyökereken vagy bekapcsolt fékkel történő leszálláskor sem blokkol az első kerék.
A súlyáthelyezéssel és az aktív vezetéssel még mindig képes leszel az első kerékre támaszkodva szűk fordulóban kiemelni a hátsó kereke, ehhez azonban némi gyakorlatra van szükség, mivel a Bosch ABS nélküli kerékpáron, ha a súlyodat ilyen messzire előre vinnéd, valószínűleg átrepülnél a kormányon. Menet közben ne felejtsd el néha csekkolni, hogy aktív-e az ABS rendszer – tudod, ha kialszik a jelzőfény…
Üzemmódtól függetlenül, az ABS emberfeletti sebességgel érzékeli a változó felületi viszonyokat. Ha aszfalton kezdünk fékezni, majd áttérünk kavicsos útra vagy fordítva, a rendszer azonnal beállítja a féknyomást – azaz nagyobb fékerőt enged át aszfaltra, vagy azonnal csökkenti a nyomást, amikor laza kavicsra vált.
A Bosch fejlesztői nem tudták megállni, hogy ne építsenek be egy kis gamifikációs funkciót is ebbe a rendszerbe: minden egyes fékezési manőver után a KIOX 300 kijelzőjén ellenőrizheted a fékezés időtartamát és a féktávolságot. Mi azonban nem javasoljuk, hogy veszélybe sodord magadat és másokat azzal, hogy a leghosszabb féktávolság rekordját üldözöd.
Ha fékezel, akkor (nem) veszíted el az eMTB feletti uralmat!
Az új ABS rendszer nagy előrelépés, de még nem tökéletes megoldás – legalábbis a trail kerékpárosok számára nem: a hosszú egykerekezés rendszerhibát eredményez, ami újraindításhoz vezet.
Ha például felemeljük a hátsó kereket és megpörgetjük a hajtókarokat – álló helyzetben, sebességváltás esetén – szintén rendszerhibát idézhetünk elő. Ha egy meredek szakaszon nagyon lassan, azaz 6 km/h alatt hajtunk lefelé, akkor a fékek ellenőrizetlen ereje is váratlanul érheti a kerékpárost. Ez a profik és a kezdők számára egyaránt fontos, ha hajlamosak lassabban közelíteni az akadályok felé.
A legsürgetőbb kérdés viszont, amit szinte mindenki feltesz: nem tanít rossz fékezési technikára az ABS? Az 1970-es évek végén az autógyártóknak ugyanezt az ellenérzést kellett leküzdeniük az autósok körében. Ma viszont már nehezen találunk ABS nélküli gépjárművet.
Tény, hogy az új Bosch ABS mindenképpen más fékezési technikát igényel, ugyanakkor számos előnnyel jár, például arra ösztönzi a kezdőket, hogy kiegyensúlyozottabb ülőpozíciót vegyenek fel fékezés közben, kevésbé féljenek az akadályoktól, és jobban bízzanak a képességeikben. Ezek miatt biztosan nagyon megéri az ABS használata!
A 2023 Bosch eBike ABS egyelőre nem kapható utángyártott megoldásként. Az első modelleken idén ősztől lesz elérhető, éppen időben a romló időjárási körülményekhez. A rendszer kizárólag a Bosch Smart Systemmel felszerelt kerékpárok felszereltsége lesz. Az innovatív fékrendszerrel ellátott következő modellekkel a későbbiekben jelentkezni fogunk.
Hűha! A német vállalat új szintre emeli az ekerékpár és az eMTB biztonságát a 2023 Bosch eBike ABS rendszerrel. Bizonyos esetekben teherbringák és trail kerékpárosok számára is. Azaz nemcsak a biztonságot javítja, hanem a jobb ülőpozíciót és ezáltal a jobb teljesítményt is ösztönzi a túrán! A viszonylag feltűnésmentes integráció is szuper, bár a korlátozott fékkar-választékot ki kellene bővíteni egy modern, egyujjas változattal, hogy a rendszer vonzóvá váljon az ambiciózus emountainbike-osok számára is.
Arianna, Daniel és kutyájuk, Zola augusztus közepén ért egy kétéves terv végére: több mint 7200 kilométert tekertek, hogy megrajzolják a térképen a világ legnagyobb kerékpárját. A klímaváltozás veszélyeire szeretnék ezzel felhívni a figyelmet, egészen pontosan arra, hogy egy kis odafigyeléssel mind tehetünk valamit a bolygónkért.
Kimutatások szerint az európai autóhasználat jóval túlmutat az ésszerűség határain: az utazások mintegy 50%-a 5 km alatti távot fed le, amelyek kerékpárral (esetenként pedig akár gyalog is) könnyedén kivitelezhetők lennének, sőt: kétkeréken olykor hamarabb célba érhetünk, mint négyen. Arianna és Daniel fontosnak tartják megjegyezni, hogy nem az autók, pusztán a felesleges autóhasználat ellen vannak – üzenetük pedig napjainkban minden korábbinál fontosabbá vált.
A pár nem a levegőbe beszél: 2019 nyarán eladták az autójukat, majd életünk eddigi leghosszabb útjára indultak. A menetrendet több dolog is megszakította, a 2020-as koronavírus-járvány pedig mintegy másfél éves szünetre kényszerítette őket, ám ha több darabban is, de 2022 augusztus közepére elkészült a mű – megrajzolták az valaha volt legnagyobb bicikli formájú útvonalat.
A GPS-festésnek is nevezett művészeti formához egyszerű GPS nyomkövetőket használtak, majd az útvonalak összeillesztésével Google Mapsen állt össze a hét ország határait átszelő végeredmény. Arianna és Daniel a túraútvonalat egyébként a fizikus végzettségű Daniel saját tervezésű cargo- és túrakerékpárjaival járták be.
Gratulálunk a nem mindennapi teljesítményhez – ez az akció valóban remek kezdeményezés arra, hogy felhívja a figyelmet a kerékpározás minden aspektusára: legyen szó célirányos közlekedésről, aktív sportolásról vagy akár csak kikapcsolódásról.
Te is kedvet kaptál? Nem kell feltétlenül ilyen nagyban gondolkodni. Ahogyan a cikk elején is írtuk, már azzal is sokat tehetsz a bolygónkért, hogy a kisebb távokra a biciklit választod az autó helyett. Vagy annak egy személyre szabott, a mindenkori igényeidhez tökéletesen igazodó alternatíváját: az elektromos biciklit.