Úgy tűnik, hogy a nagyvárosok forgatagában előbb vagy utóbb meg fognak jelenni az áruszállító bringák.

Egy német futárszolgálat kérésére elektromos hajtásúvá alakították át a Bullitt teherszállító kerékpárját. A következő videón a “human-powered” verziót láthatjátok: 😉

Itt az utódja, az elektromos iBullitt! A gép másfél éve járja Berlin utcáit, és több mint 25.000 km-t tett meg áruszállítás közben.

Az első kerék kapott egy 250W-os elektromotort, amit 42Ah-ás akkumulátor táplál. Az egy töltéssel megtehető távolság így 200 km feletti, de az opcióként vásárolható napelemek alkalmazásával további 80 km-t mehetünk vele.

A “teherkocsival” akár 200 kg súlyt is elvihetünk a méretes áruszállító dobozba pakolva. A tetemes tömeg megállításáról elől és hátul hidraulikus tárcsafék gondoskodik. Az opciók között megtalálható a távirányítós csomagfedélzár, ami megkönnyíti a futárok munkáját.

A kis kamion ára 3.600 eurótól kezdődik, de havi 90 eurótól már lízingelhetjük is. Tovább csökkenthetők a költségeink, ha a doboz oldalait reklámfelületnek használjuk… Jó pár hirdetés elfér ám rajta! 😉 A gyártó szerint az éves üzemeltetési kötségek (beleértve a beszerzési ár 5 éves élettartamra való szétosztását is) csak 800 euróba kerülnek.

A gépről megkérdeztük házi teherbringa szakértőnk, Attila véleményét:

“Van véleményem, mégpedig nem rossz. A Bullit nevű jármű (én csak guruló hajónak gúnyolom) Budapesten futárcégek kezében van, én egy ismerősöm jóvoltából tekeregtem eggyel, az “manuális” volt, és személyszállító (!) volt belőle kialakítva. Könnyen vezethető, a teher súlypontja a tengelyvonal alatt van, stabil gép. Agyváltóból én azt tudom mondani, hogy a Nexus mind teherbírásra, mind áttételtartományra gyenge produktum egy ilyen nehéztüzérségi naszád alá. A mindennapi használat során igen hamar összetörik a váltók silány öntvény kuplungja, ami a kontra előtt van, terhelés alatt váltásnál akár a tengelyét is kettétöri, ami ugyan “felhasználói hiba” de ez is gyakori, a postások sem istenítik a Nexusokat. Szinte bármelyik fődarabja képes a meghibásodásra, én azt tapasztalom, hogy Sram P5, vagy S7 típusokkal újítják fel őket, de láttam már Sturmey Archer 7-es agyával is futni Bullitot (ezutóbbi a legszerencsésebb konstrukció, mert a Surmey-kben 4 nagy, robusztus bolygókerék van bolygóművenként). Ezen váltók konstrukciója merőben más, míg a Shimano sok pici bolygóművel működik, evvel szemben mind a Sram, mind a Sturmey kevés, de robusztus bolygóművel, igen erős, strapabíró kuplunggal, és terhelés alatt váltást kizáró védelemmel (visszatoló rugós rendszer) van ellátva, így én a Nexust “kiszavaznám” alóla, mert nem teherszállításra, és végképp nem többszáz kilóra tervezték. Itt kell gyorsan hozzátennem, hogy magánkézen forgó Bulliton láttam már 180 (!) kg hasznos terhet is, a váz károsodása, vagy hiba nélkül (váltó: Sram S7) újságkihordás közben. Plusz a 90 valahány kilós kerékpáros, ugye…

Amit én az elektronikához tudnék mondani, az annyi, hogy magyar pénztárcának az alapmodell is drága, használtan többszázezerért keringenek néhány belvárosi boltban, ami már nem Nexus váltós, sokszor 40 ezer forinttal is többet visz árban, mert a Nexust nem lehet terhelni (szállítsá’ vele hungarocellt, vagy fűzess alá VÁLTÓT!).

Összegezve, jó, én előre félek, hogy drága, és ez alá is beférne a szíjhajtás, az elsőkerék hajtás ilyen hosszú járműnél kanyarban igen nagy rutint kíván (állóhelyzet, indulás balra alászedve, forgalomban csak offolt pedelec-kel, mert “kaszál”)”

Köszi Attila! 🙂

Nos, ti mit szóltok hozzá? Két vagy három kerék legyen? Írjátok meg a véleményeteket! 🙂

 

 

Szólj hozzá!