Milyen alkatrészekből áll egy ebike és ezek hogyan is működnek?

Ebike alkotók a Shimano szerint

A legfontosabb alkotórész a motor. Ezt rakhatják előre, hátulra és középre is. Az első kerékhajtás előnye, hogy aránylag könnyen beépíthető, és bármilyen agyváltóval működik. A hátsó kerék hajtásnak ugyanezek a hátrányai, de jobb a súlyelosztása és élvezetesebb vele közlekedni. A harmadik verzió a középmotor, ami az előbbi két módszer előnyeit ötvözi, és a hatékonysága is jobb.

TranzX - első kerék hajtás

BionX - Csak hátsó kerék

Bosch - az arany középút

 

 

 

 

 

 

A motornak az akkumulátor adja az elektromos energiát. Ezt a vázon több helyen is elhelyezhetik.

Vázba építve

Kulacs helyére

Nyeregcsőre rakva

Csomagtartóra szerelve

 

EGO kit - nagy teljesítmény - hátizsákból

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A vezető számára a legfontosabb a kormányon elhelyezett kezelőszerv, amin a rásegítés fokát állíthatja be, és visszajelzést kap a legfontosabb információról; az akkumulátor állapotáról. A bonyolulabb kijelzőknél a sebességet és a hatótávolságot is leolvashatjuk.

Egyszerű LED

LCD több információval

Bosch LCD - hatótáv kijelzéssel

 

 

 

 

 

 

És hátra van még a legfontosabb alkatrész; a rendszer “agya” a kontroller, és “érzékszervei”, a szenzorok. A kontroller feladata az érzékelők által szállított adatok alapján a motor megfelelő energiával történő ellátása, azaz a rásegítés mértékének vezérlése. A rásegítés fokát a kormányon lévő kezelőszervből veszi. Kapcsoló van a fékekben; ez fékezéskor megszakítja az áramkört, tehát egyfajta vészkapcsolóként szolgál, illetve a rekuperatív rendszerrel rendelkező ebike-oknál a motort generátor üzemmódba kapcsolja, így “motorfékez”, miközben tölti az akkumulátort. A kontrollert a gyártók igyekeznek elrejteni; láttuk már vázba vagy kerékagyba beépítve is.

Az érzékelők között a legfontosabb az emberi erőkifejtést mérő szenzor. Az egyszerűbb verzióknál a hajtókar fordulatszámát mérik. Ennek az a hátránya, hogy becsapható; elég lehet imitálni, hogy tekerjük a pedált, nem fejtünk ki erőt, mégis jön a rásegítés. A nyomatékmérő szenzorokkal szerelt verziók ezzel szemben harmónikusan kiegészítik az emberi izomerőt, ha érzékelik, hogy nagyobb erőt kell kifejtenünk, azonnal kapcsolják a rásegítést. Ezeket párhuzamosan is alkalmazhatják, sőt harmadikként még a rendszert sebességszenzorral is kiegészíthetik, így pl. szembeszél esetén azonnal nagyobb rásegítésre kapcsol a rendszer. Ha döntenünk kell a különböző rendszerek között, mindenképpen próbautat javaslok, mert egy jól megtervezett fordulatszám-szenzoros rendszer is adhatja azt az élményt, mint egy 3-szenzoros ebike hajtás.

És végül ne feledkezzünk meg a vezetékekről, amelyeket gyakran a vázba rejtenek. A jól kialakított rendszerben oldható vízálló kötések vannak; így könnyebb a karbantartás, pl. a kerékcsere.

A vezető mindebből persze semmit sem vesz észre, csak azt érzi, hogy az ebike nyergében valahogy minden könnyebb, mint korábban volt! 😉

Szólj hozzá!