A Riese und Müller termékmenedzsere elárulja, hogyan használjuk/tároljuk az elektromos bringánkat a téli szezonban.

Pedelec télen

Egy jó kis cikket olvastunk az ebikeinfo.de oldalán, amiben Peter Horsch, a R&M termékmenedzsere elmagyarázza, hogy mik a téli ebike-os tudnivalók.  Gyorsan le is fordítottuk neked! 🙂

Szabad télen is ebike-kal közlekedni?

Peter Horsch: Természetesen. Sőt, az elektromos kerékpárok használata sokkal kényelmesebb, mint a hagyományos bicikliké, hiszen a motor segítsége miatt nem izzad meg úgy a kerékpáros, így felvehet olyan meleg és nehéz ruhát is, ami megfelel az évszak követelményeinek. Átizzadt alsóneműk itt nem veszélyeztetik az egészségünket. Ma már vannak olyan ruhák, melyek tökéletesen megvédenek az eső vagy a szél viszontagságaitól. így extrém körülmények között is kerékpározhatunk. Fontos, hogy a kerékpáros sisak alatt egy szélálló sapkát is viseljünk, mely megvédi a fejünket a kihűléstől.

Fel kell készítenünk a kedvenc ebike-unkat a tél viszontagságaira?

Peter Horsch: Nem, a kerékpárokat egész évben használhatjuk. Természetesen a világításnak működnie kell, és kerékpárunknak  műszaki oldalról a kifogástalannak kell lennie. Ügyelni kell arra, hogy a fékbetétek és a lánc is nagyobb igénybevételnek vannak télen kitéve. Ha lehet, cseréljük le a külső gumikat mélyebb profilú, terepesebb gumira, hogy a sárban vagy hóban nagyobb tapadást biztosítsunk. A szöges gumik használatát azonban csak azoknak javasoljuk, akik csak havas úton közlekednek, mert a száraz aszfalt pillanatok alatt tönkreteszi a szögeket.

Hogyan kell az elektromos kerékpárt télen karbantartani?

Peter Horsch: először is a pedelec kerékpárt ugyanolyan gonddal kell kezelni, mint bármely más nagy értékű biciklit. Védelem nélkül a szabadban tárolni felelőtlenség lenne. A kerékpárnak, és az azon lévő elektromos kiegészítőknek a hóban, latyakban történő használat után meg kell száradniuk. A mi feladatunk, hogy a kerékpárt tisztán tartsuk. Ez télen sokkal fontosabb, mint a nyári szezonban. Előfordulhat, hogy hetente többször is le kell tisztítanunk a kerékpárt és  a láncot is pár naponta olajoznunk kell.

Hogyan óvjuk az elektronikát a nedvességtől?

Peter Horsch: a vezetés közben ügyeljünk arra, hogy az elektronikai rendszer ne merüljön víz alá – ne próbáljunk vele kisebb patakokon áthajtani. Az eső és a fröccsenő víz nem tehet kárt a kerékpárban. A tisztításnál sose használjunk magasnyomású mosót, mert így a víz még a legprofibban leszigetelt alkatrészekbe is bejuthat. Vegyük elő a mosószivacsunkat, és tiszta vízzel mossuk át a kerékpárt, majd töröljük szárazra az alkatrészeket.

Tarthatom-e a szabad ég alatt is az elektromos kerékpárom?

Peter Horsch: Igen, de a kerékpárt óvnunk kell az esőtől és a hótól. Legalább tegyük be az eresz alá, de húzhatunk rá egy nagy műanyag védőhuzatot is. Ebben az esetben azonban figyeljünk arra, hogy elegendő levegő jusson a huzat alá, mert ellenkező esetben a kerékpár nem tud leszáradni. Sokan beteszik a bringát a garázsba az autó mellé, de ez nem a legjobb megoldás. Ha a kocsit gyakran használjuk, akkor a sós hólatyak a garázsban olvad le róla, és ez kíméletlenül meg fogja támadni a kedvenc kétkerekűnket. Ha tehetjük, akkor egy másik helyiségbe tegyük el télire a kerékpárunkat.

Mire kell a téli használat közben ügyelnünk?

Peter Horsch: Az elektronika 5° és 30° Celsius fok között érzi a legjobban magát, bár a kerékpárokat  -10°C és +40°C között probléma nélkül használhatjuk. Fagypont alatt az akkumulátort ki kell vennünk a kerékpárból és a lakásban/irodában kell tárolnunk, és csak akkor szereljük fel a kerékpárra, ha elindulunk vele. 0 fok alatti hőmérséklet nem károsítja az akkumulátort, mert az használat közben melegszik, így a cellák nem hűlnek le kritikusan. Fontos tehát, hogy azonnal kapcsoljuk be a rásegítést, ahogy elindulunk.

Az akku téli karbantartása is nagyon fontos. A sós latyak vagy a beszivárgó esővíz miatt az akkumulátor csatlakozó pólusait rendszeresen tisztítani kell, és az autóalkatrész boltokban kapható ún. akkuzsírral kell bekenni.

Hogyan tároljuk a kerékpárunkat télen?

Peter Horsch: Ha nem akarjuk használni a biciklit, akkor járjunk el úgy vele, ahogy a hagyományos kerékpárunkkal tennénk; a téli álom előtt alaposan tisztítsuk meg, olajozzuk be a megfelelő alkatrészeket, és száraz helyen tároljuk a kerékpárt. Az akksira kell külön odafigyelnünk. Mindig vegyük ki a kerékpárból.

Az akkumulátort -10°C és +60°C között tárolhatjuk. Ha ennél hidegebb lenne a tárolóhely, akkor inkább vigyük be a házba vagy a lakásba. Ha a kerékpárban bent hagyjuk az akkut, ráadásul túl hidegben tároljuk, akkor a mélykisülést kockáztatjuk, ami miatt az akkumulátor végzetesen károsodhat. Fontos: a téli elrakás előtt töltsük fel teljesen az akkumulátort, és az első tavaszi út előtt is tegyük ezt. A töltés után húzzuk szét az akksit és a töltőt, mert vannak olyan töltők amelyek – miután kihúztuk azokat a falból – lemeríthetik az akkumulátort. A gyártók azt ajánlják, hogy havonta, kéthavonta ellenőrizzük az akksi állapotát, és ha szükséges töltsük.

 

Eddig a cikk. Ha van olyan hasznos tanács, ami kimaradt a cikkből, írd meg nekünk a hozzászólások között! Ezt előre is köszönjük! 🙂

Szólj hozzá!